... dina symboler här ...

Planterat om

Pust vad växter det går åt till dammen. Har gräv upp de växter som behövdes planteras om och passat på att gräva ner pumpslangen. Jag saknar min enorma pumpaplanta men kommer att sätta pumpor bakom stallet nästa år. Växterna har vuxit så in i norden detta året att de nästan tog kål på varandra. Sen märkte vi att när det regnade i ett par dagar steg dammen alarmerande och har nu fixat avrinning på överflödet. Hade ingen tanke på det när jag byggde dammen. Det lär väl dyka upp fler grejer som behöver göras om, men det har verkligen varit roligt så har ni plats, så rekommenderar jag en damm varmt.

Gropen är helt igen växt, men jag får ta det till våren, nu har dammen varit det viktigaste och det roligaste. Det har varit så fult i många år där ladan brann, att det är en fröjd att se och höra dammen. Nu är vi också helt eniga om hur vi skall fixa till resten. Synd bara att man inte har suttigt mera på uteplatsen.

Förstärkt dammen

Vilken härlig dag jag haft. Det regnade tidigt i morse när jag tog ner hästarna till den lilla hagen. Båda hästarna var på ett strålande humör och sprang runt i full galopp. Jag har börjat ha de inne på nätterna när hagen är så lerig, såg att de hade gått ganska mycket mellan boxarna men känner att det ändå är det bästa för hovarna just nu.

Passade på att städa rent köket och bytte ut lite prydnad nu när jag satte upp höstgardiner. Kunde inte hålla mig utan tog in en pumpa, de andra får växa till sig lite till. Dammen är omringad av pumpor och den bara fortsätter att blomma och bre ut sig. Skulle egentligen ha fortsatt städa men det blev så vackert väder att jag började förstärka övre dammen istället.

Höjde upp dammen lite och satte nya stenar med packad gödsel i mellan. Helt otroligt att dammen har hållit, det är ju bara en krans av stenar med dammduk på! Det har regnat så mycket denna sommar att den är helt uppfylld och övre dammens vatten är på väg ner i nedre. Jag hoppas vi kan köpa lite mera växter nästa lördag, annars är det renoveringen i första hand pengarna skall gå till. Skall försöka hinna färdig i morgon med kanterna, det är bra djupt nu och så trist om en kant ger med sig.

Nu skall jag ta in mina hästar och bara sätta mig och läsa, nu blir det till att bara gotta sig.

Pumpaplanta

Växterna runt dammen har klarat sig jätte bra och jag funderar på att mestadels ha ettåriga växter med enstaka perenner. Jag satte en pumpa!?  Ja det var bara ett litet blad, så jag såg inte riktigt vad det var för något vid dammen. Den håller just nu att ta över fullständigt. Den skickar även ut sido skott på gräsmattan och den växer så fort att man blir chockad. De små gröna trådarna grabbar tag i allt och på så sätt drar ner växterna runt omkring. Är så ruskigt nyfiken på vad det skall bli av den, men om jag skall ha mera pumpor så blir det definitivt på en annan plats.

Mängder av Nässelfjärilar

Jösses! Vad fjärilsblomman och pepparmyntan drar till sig fjärilar. Har suttit ute i det fina vädret och njutit av det vackra skådespelet. Härligt att kvällarna fortfarande är riktigt fina, för i morse var det svinkallt och man får riktiga höstvibbar. Pumpan som jag satte vid dammen sprider ut sig och skickar iväg sidoskott som slingrar sig över gräsmattan. Kan bara inte komma ihåg var det är för pumpa sort, ätbar eller dekoration.

Miniros

I år har vi verkligen haft tur med våra blommor och det mesta har kommit upp. Kryddspiralens kryddor blev så stora att jag lätt kommer att kunna dela upp även till sönerna nästa år.

Konstigt i luften

Foto kollage

I dag har jag kört flera lass jord och det börjar bli jämn nivå runt dammen. Vid ena sidan behövs det så mycket jord att jag kommer lägga gödsel först, men då får det inte ha regnat. Det blir så tungt att köra och man sjunker ner där gödslet har legat. Men jag tar det riktigt lugnt med många kaffe, foto och umgås med gubben raster. Jag har bara en vecka kvar på semestern och den vill jag vila maximalt på, men ändå få gjort lite nytta.

Ett par kompisar till gubben kom och tittade på hästlastbilen. Båda två är jätteduktiga på bilar, så de tippade på att det kunde vara något bränslefilter som var igensatt på lastbilen.  De kom mullrandes i en bred Cadillacs på våran smala väg, vilket inte bekymrade  gamle Busen som alltid ligger mitt i vägen. Det tar ju år innan han rest, sträckt och orienterat sig vart han befinner sig och lunkat åt sidan.

Kompisar hjälper till med bilen

De gick igenom alla filter och ändå var bilen stendöd, de trodde det kunde vara något till bränslepumpen, men att komma åt dit! Stackarna fick tömma hela lastbilen, de ville se så det inte fanns någon lucka till bränslepumpen.  Fanns ingen lucka och jag är glad att vi fick ur det äckliga ur lastbilen, bättre att använda hästtransporten till skräp. Den går förmodligen inte genom besiktningen och vi kör inga djur i den.

Usch vilket skumt väder det blev nu på kvällen. Varenda fönster och kompisens vita Cadillac var full av flygmyror.