... dina symboler här ...

Har tagit det riktigt lugnt

Shakira

Påfågelfjäril

Det har varit en riktigt lugn och skön dag. Var ute och rensade runt dammen och körde upp mera jord. Vattnet har blivit jättesmutsigt, medan den lilla dammen vid kryddspiralen har blivit jätteklart så man ser botten. Vi skall ner till Åkraberg på torsdag så hinner vi kommer vi nog att köpa pump så vi får igång filtreringen och vattenfallet. Har lagt ut en större sten så man kan sitta vid damm kanten och koppla av.

Kokhuset

Kryp

Det var så trist väder i morse men nu på kvällen har det blivit kanonväder. Gubben här rensat vid garaget så han kan börja spika igen där det gamla fönstret har suttit på kokhuset. Snickaren jobbar för fullt att sätta upp de sista reglarna vid alla väggar som är under jorden och flyttar vägg balkar som skorstens renoveraren tyckte låg för nära. Nu är det snart dags för elektrikern att komma och dra elen, så är det bara för gubben att köra på igen.

Ros Fontän

Vi kommer inte att åka bort denna semester utan ta små utflykter och försöka renovera klart kokhuset. Skall bli riktigt skönt att röja upp på gården.

Dammgäster

Dammgäst

Det har regnat kraftigt hela natten, de flesta växterna har klarat sig. Övre dammen har fyllt upp sig rejält så det är tur att semestern börjar snart. Fördelen är att jag ser var jag behöver höja, men det är lite bökigt att greja när den är så fylld. Har nu fått bra överblick på hur mycket jord regnet spolat bort så att dammduken syns och var det det behöver läggas mer sten.

Snigel

Vi har fått så mycket djur som tar sig en slurk i dammen, fast en del sorter hade ju kunnat gå någon annanstans. Sniglarna och Blinningarna kan jag vara utan. Jag får köpa mera snigelgift för nu ploppar de upp överallt igen.

Ljusbollarna

Nu har jag varit ute och fotat ljusbollarna i mörker. Gubben har visat mig dem förut, men jag var tveksam och ville inte ha massa jox i dammen. Tur att han köpte dem nu på rea, de är jättesöta där de flyter runt. Lika bra att inse att gubben är bra på att hitta fina grejer om än lite konstiga i bland.

Snart växter hela vägen runt

I dag har jag bara flyttat växter från gropen och kört gödsel. Snart har vi blivit av med halva gödselhögen och det är inte färdig gödslat här än. Härligt om jag blir av med rubbet. Har sagt till gubben att det börjar bli dags att fixa pumpen till övre dammen och dra ett rör för det elektriska, vill inte behöva flytta stenar och växter för att dölja det nu när de börjar se bra ut. Skall se om jag kan ta ett kort i kväll när det är mörkt så man får se hur ljusbollarna ser ut, var ute i går men behöver stativet om bilderna skall bli bra.

Söndagskaffe hos Rosa

Gubben hjälpte mig att hämta de sista stenarna till nedre dammen innan han skulle iväg till jobbet. Jag ville hinna fylla den innan jag skulle ner på söndags kaffe hos Rosa. Hon körde öppet hus idag med kaffe och muffins. Det var så himla varmt ute att jag inte kände för att hålla på med dammen. Dels hade jag blivit röd på armarna sen gårdagen och ville inte riskera att bränna upp mig.

Helt underbart att få gå ner till Rosa och bara sitta och koppla av. Hon har semester en vecka till innan hon jobbar en vecka och sedan kör semester igen. Så i år har vi semester samtidigt och det vore väl attan om man inte kunde ta och pricka in paddan. Vi har pratat länge om att åka paddan, men det har alltid dykt upp något annat. Jag vill åka både genom Göteborg och den på Säveån.