... dina symboler här ...

Mina äggplantor

Så här långt har mina äggplantor kommit. Fast jag sådde de samma dag så växer de extremt olika. Mina verkar föredra blå krukor och definitivt så väx strejkar de om man planterar dem i en kruka som det står ris på. Klart är man en äggplanta vill man kanske inte förväxlas med en ris planta. Fina är de och jag väntar med spänning på ägg.

Undrar om det blir några gubbar i år??

Äntligen kom våra jordgubbar från Bakker. Hade det inte varit att jag just ville ha de sorten så hade jag hellre köpt dem i en affär. Jag beställde från Horto Green för ett par år sedan och de växterna såg inget vidare ut. Nu har de växt till sig och klarar sig riktigt bra. Så när vi hämtade paketen idag var jag beredd på det värsta. Skall jag vara ärlig såg allt ut som skit utan Korea granen som var helt underbar och luktade jättegott. Jordgubbarna hade extremt fina rötter, men det var också allt. Men jag håller tummarna att det blir fint i slutändan.

Kotte gubben på sin bänk, satte jag vid dammen så kan han sitta där och vakta. Det har varit lite blåsigt men väldigt härligt väder. Passade på att lägga mig i gräset och bara njuta, tills Pepper kom och skulle vara med. Låg och kollade på honom ett bra tag. Jösses vad Pepper smyger runt och kollar i alla springor, utrymmen och alla prylar. Han tittade i varje hink och klättrade runt när jag planterade jordgubbarna. Han är verkligen en megasnok.

Annat med Shakira idag som bara låg och tuggade på sitt ben och halvsov. Det är så roligt att komma hem från jobbet och Shakira kommer farandes. Det känns himla skönt att hon ligger kvar medan man är i stallet eller när gubben jobbar med Micaels hus. Även om han går och handlar så är hon kvar om jag är i stallet.

Hängmattan

Wow! Vilket väder. Har legat och läst hela eftermiddagen i hängmattan. Längtar efter att taket på uteplatsen blir klart så jag kan hänga upp våra hängstolar från Brasilien och att vi börjar äta där ute igen. Det gäller att passa på att ta tillvara på de fina dagarna och samlas de dagar alla är hemma samtidigt. Eftersom Tobias också jobbar på SF – bio så har han lika knepiga tider som gubben.

Förgätmigej

Förgätmigej är bland den sötaste blomman jag vet, men jösses vad de sprider sig. Tycker blommorna blir så läckra när de går över i rosa. Gläder mig enorm att se att det mesta av grönsakerna jag sått är på väg upp och upp. Tycker det är lite spännande med gamla sorter som var vanligt förr, som Havrerot.

Det blev ett par buskar!

Härligt! Hittade 3 hyfsat stora buskar. Gav en stor och en mindre till Rosa. Satte 2 vid kryddspiralen och 3 mindre i gropen. Elvy fick en mitt i mellan. Kom inte ihåg var hon hade sått någonstans, så jag satte den vid hennes morötter. Har fler buskar uti hagen och ett par rejäla nere vid brevlådan. Mina hästar var smarta och stannade inne i stallet så jag fick grävt i fred, precis när jag började gräva så öppnade nämligen himlen sig! Usch!

Nu när jag sitter och skriver så skiner solen, men jag tror jag skall ta mig en kopp kaffe och kolla på film. Resten av buskarna kan stå kvar ett tag till.

Bäst att snabba sig!

Vid Naturhistoriska

Riktigt softa väder idag. 12 grader och det regnar så där mjukt och ihållande. Har fått ner en säck potatis men skulle behövt få ner den andra med. Jag brukar ta en liten bit vid varje fodring så blir det inte så jobbigt. Sedan har en bit av den stora hagen varit uppdelat på olika terrasseringar så det växer gamla krusbärsbuskar lite varstans. Jag vet inte riktigt om de ger så mycket bär men skotten ser väldigt fräscha ut och har blivit riktigt fina täta små buskar.

Ops! Fick meddelande att Rosa ville ha ett par. Lika bra att snabba sig ut och gräva så inte min snokhästar kommer och skall vara med, har jag tur så har de lite hö kvar som de står och pillar med. Ser de att jag gräver så skall det ju undersökas närgånget varför jag just skall ha de buskarna!? Kan ju vara delikatesser som de nu går miste om! Sen att de har stått där i ett par år är ju en annan historia.