... dina symboler här ...

Främmat!

Jag snabbade mig i morse med att köra ner gödsel till mitt land och sätta upp rören. Elvy och jag tänkte gå på visningen av Mölndals Energi. Skottkärrans däck hade gett med sig undan för undan och jag kände hur det började vrida sig allt eftersom och jag hoppades att det skulle hålla ända ner till landet. Det blev så tungt att jag tog en liten paus innan jag skulle fortsätta.

Plötsligt hör jag ” Fortsätt kör! Jag håller ihop däcket! För det här skall väl ner till jordgubbarna? ”

Men! Men? Jag kan ju inte köra? Då kör jag ju över Lill-polarn! När kom han? Hur länge har han varit hemma!? Allt är ju helt ELLER! Med tanke på att man inte har sett några andra tecken på att han är i närheten.

– Vad gör du här? När kom du?

– Jag kom alldeles nyss. Jag skulle beställa jordgubbsplantor till Afrika och då sa dom på Bakker att du hade beställt 50 stycken hit. 50 stycken!!! Dom kunde ju nästan inte ha några kvar så jag var tvungen att åka hit och kolla ifall det stämde.

– Ja, jag har beställt 50 stycken, men 25 av dom skall Rosa ha så jag har bara 25 stycken här.

– Jahaa, jaja, ööööh, okej då, 25 får väl räcka, en stund.

Hoppas de tar sig

Penseér

Det har varit en riktigt mysig dag. Har sått blommor längst muren och grönsaker i de små pallkragarna. Flaket kommer mestadels att innerhålla olika salladssorter. Jag brukar misslyckas med mina fröer men att plantera färdiga växter längs gärdsgården blir på tok för dyrt. Jag kommer att beställa de stora jordgubbarna och så är det lite växter på väg, annars blir det mestadels fröer i år. Skall bli ruskigt spännande att se om det kommer upp.

Det har legat regn i luften hela dagen men nu på kvällen är det kanonväder, hoppas det blir fint väder i morgon. Nu är det bara värmen som saknas.

Snart bara pelarna kvar

Idag har jag rensat rent vid gropen där vi slänger ner allt skräp. Vi fick ner det mesta av ladugolvet som har trotsat snömassorna. Nu är det bara en jättebalk som vi behöver klyva så rasar resten. Vi hade först tänkt bygga nytt golv för pelarna är helt intakta, men att släpa fram resterna av halvbränd släde och ett ex antal vagnsflak är för jobbigt. Bättre att fylla igen och göra något annat med pelarna. Ångrar vi oss får det bli en grävmaskin som tar bort bråten för det väger fläsk.

Skilla

Vi tänkte rensa rent på all sly och ta bort småträden så vi kan plantera lite olika buskar som rådjuren inte tycker om. Det fanns betydligt mer träd, buskar och perenner som rådjuren låter bli än man anar. Har funderat på varför de har låtit bli dammen? Läste på plantagens sida att jag mer eller mindre har lyckas pricka in vad de tycker är rena ful växter, det är bara rosorna som är intressanta resten är tvi och blää. Så nu tänker jag omringa mitt grönsaksland med sånt de inte gillar och blanda örter och blommor lite mera.

Skogsblommor

Frost

Frost

Rådjuren har varit och ätit på mina penséer och vält krukorna. Blir så himla trött! I går var riktigt skitväder och det växlade mellan sol, hagel och kraftiga regnskurar. Men i dag verkar det bli fint väder även om det är kallt och frost ute. Skall hälsa på en bekant som jag inte har haft någon större kontakt med på 2 år. Hon hälsade på häromdagen och berättade att en vän till oss hade tagit livet av sig i påsk. Så fruktansvärt trist och att hon fick ta allt det här själv i och med att vi inte haft kontakt. Förstår om hon har ett stort behov att prata av sig. Sen har telia ändrat om och fimpat av vår telefon. Fruktansvärt irriterande när jag känner att jag behöver prata med Elvy som kände den här vännen med.

Ledig

Usch! Vaknade och mådde verkligen pyton idag. Av och till så snarkar gubben mer än vanligt och jag hade fått sova minimalt denna natt. Gick upp och fodrade men kände mig så slutkörd att jag sjukskrev mig. Normalt brukar jag bara vara borta en dag men chefen tyckte det var lika bra att jag var hemma hela veckan. Jösses slocknade som en sten och vaknade inte förrän vid elva igen. Har tagit det riktigt lugnt idag. Nu på kvällen köpte vi lite penséer som jag gjorde i ordning vid tegeldrivbänken.