... dina symboler här ...

Lite för nära…

Fotograferade min blåklint, eller det som är kvar av dem. De har nästan vissnat ner helt så det var inte så mycket för bina att samla nektar ifrån. Det som har tagit lite tid att vänja sig vid är att jag måste ta kameran mot objektet istället för att jag zoomar in objektet. Den här stackars getingen fick nog sig ett par rejäla blåtiror av linsen som han flög rätt in i varje gång han skulle till nästa blomma. Solen lyste så att jag hade svårt att se på displayen hur korten blev och när jag gick in för att kolla så har jag varit alldeles på tok för nära, jag har flera bilder på ett par rejält arga geting ögon.

Småplock

När jag kom hem idag så flyttade jag upp ett par blommor på uteplatsen, sniglarna hade ätit lite väl mycket på dem och jag skall se om jag behöver plantera om fler i morgon. Nu gick jag mest och småplockade och rensade undan ogräs innan jag skulle ned till Rosa och hjälpa henne med poolen. Innan jag gick ned tog jag mig en titt för att kolla om Funkisen som jag flyttat till bakom uteplatsen hade klarat sig och fick syn på de här svamparna. De glänste som Guld i solen och var jätte vackra att se på. Det är första gången det växer svamp där så det kanske kommer från gödslet jag la uppe på muren till Funkisen.

Jösses vad alla trädgårdar har mycket blommor och det är en fröjd att komma ner till Rosa, vars trädgård bjuder på mängder av färger. Tore hade redan börjat platta till där poolen skulle vara så jag och Rosa fyllde på med sand. Jag gick väl egentligen mest runt och flummade med min kamera. Men poolen kom på plats och håller på att fyllas, så det blev gott om tid för kaffe och skvaller. Jag fick sällskap av Micael hem och jag frågade om han hade lust att blåsa på maskrosfröer så jag kunde ta ett kort på det. Korten blev inget vidare men när jag skulle ta maskrosen fick jag syn på den här fjärilen och snabbade mig med kameran.

Äntligen varmt ute

Äntligen känns det som våren är på väg med stormsteg. Jag har rensat ogräs så det känns som jag håller på att bli tokig. Jag har rensat färdigt det mesta vid trappan och fick sällskap av en koltrast som inte var speciellt skygg. När jag gick in och hämtade kameran blev det en väldans fart på Shakira som har lärt sig att det inte bara är blommor jag fotograferar. Hon har börjat med ofoget att snabba sig fram så hon inte missar det jag vill fotografera så följden blir att jag har missat att fotografera fåglarna vi har haft vid fågel matarna. Men den här trasten kom snabbt tillbaka varje gång så det är möjligt att den var skadad på något sett. Jag fick lärt Shakira att inte rusa fram på allt så nu kunde jag ta många kort på trasten i lugn och ro. Jag satte klematisen Ivan runt vårt gamla äpple träd och Kaprifolen runt kastanjeträdet, så får vi hoppas de växer så det knakar. Nu skall jag ta mig en dusch och promenera ner till Rosa och äta tårta. Fredric har ju fyll moppe.

Usch måndag

Usch måndag, det går inte beskriva hur trött jag är på en måndag. Redan på söndags morgon kan måndags ångesten göra sig påmind. I dag kom jag att tänka på Bob Geldofs låt I Don’t Like Mondays. Jag gillade den inte något vidare när det kom ut. På radion körde de låten i princip dygnet runt och jag var super less på den, men nu tycker jag låten är riktigt okey. Jag tycker inte jag hann med speciellt mycket ute i dag utan har mest räfsat och plockat bort grenar och sådant som skall till skroten.

Mys

Jag har börjat förbereda för växterna, krattat löv, lyft upp stenarna som ramlat ur från grunden och gärdsgården. Tittat vad som behövs prioriteras på onsdag då det är min tur att ha kärringträff. Medan jag gick där och röjde kom Rosa upp med Julrosor och luktvioler från sin mamma. Jag satte par julrosor vid järneken, nere i gropen och längs uppfarten där jag vill röja rent från sly. Längs ner vid uppfarten är det ganska brant ner mot muren och jag funderar att plana ut det lite. Vi har blivit ganska många nu som har glidit ner där på vintern och fått ringa bärningen eller bett grannen om hjälp när han har varit hemma. Siste man som låg i diket var Tobias kompis med sin mammas bil. Han hade haft körkortet i 5 timmar. Vi får försöka slå våra huvud ihop och komma på något smart så man inte fastnar så djupt. Perfekt onsdags projekt.

Satte ut lite lyktor på planteringsbordet så att det skall vara lite välkomnande när gubben kommer hem. Fast frågan är om han ser det? Frågade i går vad han tyckte om bordet och han såg ut som ett frågetecken. Han hade inte märkt att soffan var borta och att där stod ett bord i stället. Hm han behöver nog glasögon tjocka som Coca Cola bottnar. Tog ett kort på vår gamle katt som prov sover allt nytt han ser.