... dina symboler här ...

Härligt väder :)

Tussilago

Är så glad över den fina tuvan med tussilagon. Så himla svårt att låta bli att fotografera dem. Anledningen att jag ville komma så nära som möjligt är att den heter hästhov för att de skall se ut som små hästskon?! Har aldrig tänkt på det innan men visst ser det ut som det sitter små hästhovar, eller egentligen som hästskon.

Bertil

Även Bertil fick flytta ut i solen. Har annars mest gått och rensat och bara njutit i solen. Satte ut mina pelargon sticklingar, men det kanske är för tidigt? De har vuxit riktigt bra så det kommer jag att köpa fler gånger. Även chokladmintsmyntan börjar bli kraftig. Är på jakt efter röd och grön kvanne saknar dem vid dammen. Det är väldigt tomt runt dammen så jag tänkte gå bak i bloggen och kolla hur det såg ut för ett år sedan. Gubben säger att vi är tidigare än förra året.

Men det året när Lill-polarn for runt här och härjade så var det riktigt varmt på påsk.

Är jättenöjd med de små växthusen som jag köpte på Lidel, det enda är att de är lätta så man måste sätter fast dem i backen, glömde det så de for iväg. Men de släpper lätt i listerna så nu är de limmade, något man kan göra så fort man köpt dem. Annars = Kanon Skall släpa ut utemöblerna så att jag bara kan bänka mig på utsidan när jag kommer från jobbet i morgon.

Jag har sträckt nacken på vänster sidan och gnydde lite för gubben, när han började skratta och sa att han sträckt höger sidan! Undra vad vi gjorde i sömnen? Nacken är annars något jag sällan har ont i. Tror inte jag rensar mer idag, skall ta och kolla mina pelagoner och se om jag kan fota någon humla, jisses så stora och tunga de är.

Sommarminne

Hoppar på det här med sommarminne från Maria Nova. Kändes så gott att komma in i värmen och titta på härliga sommar bilder. Det är nästan så man kan känna dofterna och höra ljuden av fågelsång. Det största glädje ämnet i trädgården är dammen, men sen kommer nog mitt plantering skydd och kryddspiralen på stark andra plats. Ser fram emot att få fixa till en lerugn nästa sommar, vi hann inte riktigt i år och det är ljuvligt att sikta in sig på  att få göra den.

Fika  ute och bara sitta i ro. Även om jag fått gjort en hel del så har jag börjat att få till med att ta tillvara på tiden med att njuta och gå ner i varv. Behöver bli ännu bättre men har kommit en bra bit på väg. Vi har gjort härliga utflykter och tagit mera tid tillsammans. Gubben lyckades överraska mig ordentligt med Göta kanal turen 🙂 Det är så olikt honom att jag fortfarande ler när jag tänker på min förvåning och min långa tid med att verkligen fatta att jag såg rätt 🙂

Mums! Har verkligen lyckats i trädgårdslandet i år. Framför allt squashen och bönorna trivdes extremt bra i år. Sitter här och myser när jag tänker på alla rör från jobbet som jag skall placera ut nästa vår. Micael, Rosa och Elvy har siktat in sig på några med, så det var tur att vi hämtade resten med. Nu kan jag planera och leta efter ideér på hur jag kan använda dem. Gubben tyckte att hälften hade räckt!! Måste ju bevisa motsatsen till våren.

Vet redan nu vad jag skall så och inte så nästa år. Ser fram emot att hitta lite udda grejer och kanske få till ett riktigt växthus. Vi har gott om utrymme som behöver nyttjas så det blir lite lättare att hålla efter allt sly. Men om 42 dar vänder det!!! och vi går mot ljusare tider med underbara dofter och fågelsång. Snart snart är vi där med svettig t-shirt och värkande kropp efter allt rensande i trädgården. Hmmm! Kanske skall njuta för fullt nu av många mysiga bras-kvällar med gubben .)

Det är inte alla som har eget!

Systembolaget krakel

Gör en paus i städandet och tog en promenad medan solen skiner. Vädret är så lynnigt nu att man får försöka anpassa sig lite och passa på att vara ute medans det är fint. Har verkligen ingen lust att plocka in mina saker från planteringsskyddet, men hur det än är så är det nog dags. Men nu när jag har så mycket äpple är det ju bara till att börja brygga! Gödselhögen skall tydligen ge perfekt jäsnings värme om man sätter hembrännings makapären där. Mitt tvätteri gick inget vidare, så detta kanske är mitt kall?

Skylt har jag ju redan. Visserligen har Micaels hus varit ett bryggeri en gång i tiden, men system bolag? Det enda folk brukar säga när jag talar om var jag bor så är det ” Jaja! det gamla stället där drängen raglade runt varje lördag! ” Men eftersom jag har en kryddspiral så fixade jag givetvis en hemske brygd mot baksmälla. Packkärran är på plats om någon behöver transporthjälp hem efter provsmakning av de olika dryckerna.

Flaskor

Sommar mat

Skördade de sista ärtorna idag och plockade in morötter, squash, majrova, potatis, fransk dragon och rosmarin. Tänkte jag skulle fixa till något enkel sommar mat. Det är kanonfint väder med så himla kvavt. Har mest gått runt och softat ute idag. Även Bellman kände av det kvava vädret och körde igång och busade. Precis när jag skulle släppa in honom på tomten smet han iväg och såg helt överlycklig ut. När jag försökte ta honom ökade han bara så jag släppte lös även Beethoven.

Så nu hade jag 2 överlyckliga hästar med svansarna i vädret som tyckte att de var ena riktiga vandaler som som lyckats smita från sin ägare. De satte av i full galopp och rätt in i lille hagen där de sprang runt och frustade. Jag har kommit hem förr från jobbet och funderat över varför gubben har flyttat ner dem och inte sett det förrän jag skall ta upp dem att de inte är instängda.

Maten blev riktigt god och det blev inget över, så nu hoppas jag att de orkar gräva klart de sista vid huset så skall jag fixa till kaffe och gå ut och njuta igen. Det gäller att ta tillvara på det fina vädret.