... dina symboler här ...

Kyrktorn (188 av 365)

Kyrktorn (188 av 365)

Efter att vi varit på  Bräckboden i Kungälv så tog vi oss en titt på den gamla kyrkan. Den ser inte så jättestor ut på utsidan men jösses vad man bedrog sig. Jag har beslutat mig för att gå in i alla kyrkor jag kör förbi.  Denna får ni bara inte missa om ni är i Kungälv.

Kungälvs kyrka

kyrkan byggdes 1679 och räknas som en av de mest kulturhistoriskt intressanta kyrkorna i Sverige. Kyrkan är en barockkyrka och man blir alldeles stum när man ser den vackra takmålningen. Det var en ögonfröjd utan dess like men jag fick inte det där lugnet i kroppen som jag fick av Tölö kyrka i kungsbacka.

kungälvs kyrka

Förmodligen för att det var så mycket att se, hade jag besökt den ofta så kanske? Elvy och jag gick runt och viskade i Tölö kyrka men här for det runt en barn familj som inte ville missa något. Tyckte ungarna var så söta som måste känna på varje staty och titta i varje skrymsle. Definitivt en mäktig kyrka.

Kungälvs kyrka

Svensk sommar (187 av 365)

Svensk sommar (187 av 365)

Jaha! vad skall man säga om vädret? Känner mig jättetrött idag och skall strax sätta på en film. Vi tog en snabb sväng till en ny loppis i Kungsbacka som vi hittade när vi sökte på Svenskaloppisar.se  Jag gillar lite udda äggkoppar och dessa var bara så söta. Letar efter en gammal potatisskalare till Rosa som inte har el ute i stugan.

Har nu äntligen lärt mig gps och kommer att åka lite längre bort för att kolla på sevärdheter och loppisar. men den ena loppisen låg vid   Bräutigams  här har de gammaldags godis och väldigt roliga honung, sirap och olje sorter. Perfekt om man inte vet vad man skall köpa för present.

Offentlig inrättning (186 av 365)

Offentlig inrättning (186 av 365)

Usch det är riktigt tråk väder idag, så jag tänkte passa på att rensa ogräs. Den här koltrasten kom och skulle ta sitt morgondopp när den tyckte jag satt lite nära. Så jag satte mig i planteringsskyddet så hon kunde bada i fred. Djuren är inte speciellt skygga för det är inte många steg man behöver backa för att de skall glömma bort en.

Offentlig inrättning (186 av 365)

Kul när fåglarna kommer och tar sig ett dopp. Det tänkte vi inte på när vi gjorde dammen, att just den kanten skulle bli ett sådan tillhåll för fåglarna. Ja även katterna älskar att sitta där i mitten och dricka vatten.

Offentlig inrättning (186 av 365)

Pepper passade på att fara runt i sitt äppleträd och verkar stormtrivas fast vi kapat ner det ganska rejält. Det blir inga äpplen i år men blad verket har blivit så mycket kraftigare. Jag är riktigt nöjd med det billiga teleobjektivet jag köpte, det enda är att det ger lite konstiga färger.

Pepper

De blir kraftig kontrast på bilderna och lite starkare färger. Skall ta och se om jag hittar lite mera information o det. Det är ett gammal objektiv men de nyare teleobjektiven är för dyra just nu. jag håller på att spara till Canon EOS 650D när den kommer ut nästa år.

Träd dekoration

Olika fokus (185 av 365)

Olika fokus (185 av 365)

När vi var i Uddevalla igår blev vi så förtjusta i detta snidade gökur. Nu var den ganska dyrt och vi kommer att lämna tillbaka det så de får renovera upp det helt. Klockan går lite hur som helst och när första luckan öppnas skall den spela ett stycke av J.Strauss.

Att saker ofta är trasiga får man ta på loppis men inte på en antik butik där de garanterar att det är genomgånget. Skall strax åka på loppis  med Elvy. Gillar priserna bättre där.

Gökur

Offentliga Toaletter (184 av 365)

Offentliga Toaletter (184 av 365)

Vi åkte upp till Uddevalla och grattade svärmor, samtidigt passade vi på att gå in på antik affär som har lite blandat. Allt är ju inte antikt och det var mycket vad jag kallar loppis saker. På vägen dit promenerade vi genom Hasselbacken och funderade på hur ofta de måste tvätta lycktstolparna som måsarna använde som toalett.

Jösses! Så skitiga de var.

Offentliga Toaletter (184 av 365)