... dina symboler här ...

Återbruk

Återbruk

De gamla dörrarna blev så himla fina att ha vid loftet och att vi behöll dem ner slipade så att man kunde se vilka färger de har varit under åren gav bara lite extra karaktär. Innerdörrarna målade vi som det var tänkt att de även skulle ha sett ut först på utsidan.

Återbruk

Det har varit så tort ute att odlingarna har vuxit dåligt, men däremot så kommer vi få otroligt mycket vindruvor. Första året fick vi bara en klase på en vinranka. Nu är all tre vinrankor fulla av klasar. De skall bli så spännande att få skörda dem och jag har inte bestämt mig om vi skall göra något med dem eller bara njuta av dem som de är.

Vindruvor

Pumporna som vi satte i det ena badkaret har börjat sätta fart och nu har det även kommit blommor, så det skall bli spännande att se om det blir några rejäla pumpor.

pumpor

I badkaret närmast huset kom bara den Japanska salladen upp. Den Italienska blev det bara några enstaka örter. Lite konstigt för jag sådde när det var ganska varmt. Skall prova med att förodla dem nästa år.

Örter

Grävlingen har varit här :)

Brunnen

När jag kom hem från jobbet så hade de tömmt kistbrunnen och släppt ut det i dammen som var halv full. Det tog en timme att tömma brunnen som är 4,5 x 1,5 x 1,5 så det var ca 10 kubik vatten i.  Så nu hoppas vi att den fylls på igen regnar. Jag gick ner i brunnen men det var svårt att ta bilder.

Brunnen> Fyller dammen

Sedan hjälpte han oss med att flytta ett jättestort stenblock och lägga det framför planterings skyddet. Marken är alltid fuktig där men det har nog berott på att när brunnen varit fyld så läckte väl vattnet ut åt det hållet. Nu kommer vi installera en handmatad gårdspump så vi kan andvända vattnet att vattna blommorna med och fylla på dammen.

Stenplattan på plats

Vi är så nöjda och hundarna kommer att älska att ligga på plattan när det är varmt. Sedan grävde de ett stort hål på 3 meters djup i varje hage för att ta prover på jorden ifall det går att Swedrock kan pumpa ut vatten där. Vattnet skall återföras till grundvattnet. Hundarna skötte sig kanon fint och Jackpot tar efter Jippys fascination för stora maskiner.

Oj vilket hål

Till min stora glädje såg jag att när han var klar och grävt igen så var det bara att så vildblommor där. Marken avskalad och fin. Perfekt!

Sår vildblommor

Skörda maskrosor

Maskrosor

Äntligen är vår värmen här och det är 20 grader ute. Det spritter i kroppen och man far fram som en torpep och vill göra allt på en gång. Men såg att klippningen av gräsmattorna är prio 1 i dag. Jisses så mycket maskrosor.

Maskrosor

Passade på att skörda maskrosblommorna till te och skall dra upp rötterna i morgon.  En del av blommorna har redan gått över till frön, vill verkligen inte ha mer maskrosor. Det kändes lite bedrövligt att klippa ner dem när bina samlar pollen för fullt.

Tork

Tog ut torken där vi så småningom skall ha ett ute kök. Portarna på loftet är bedrövliga och samtliga har blåst sönder. Nu har vi inte så mycket maskiner att vi behöver köra igenom loftet utan vi kommer att sätta igen det helt och bara ha två dörrar på vadera sida.

Vad gör du?

Varmt och gott

varmt

Varit ute på en sån härlig promenad i Jonsered och det kändes som vårväder.  Det börjar bli rejält varmt i tunnlarna och jag är så himla sugen på att böja odla även ute. Men det gäller att tåla sig, vem vet det kanske kommer mer snö. Men underbart att se alla krokusar och snödroppar i trädgårdarna.

Krokus

Rena

Odlingstunnel
Härligt! Första tunneln klar för att börja odla. Det var 31 grader och luckorna hade åkt upp. Den andra tunnel behöver vi få dörrarna på plats. Men så härligt att få börja med förberedelserna. Behöver fylla upp med fräch jord men väntar till jag kan köpa 4 säckar för 99 kr.

Odlingstunnel
Använde bara såpa till väggarna och algerna försvann med lätthet. Känns skönt att inte behöva använda starkare medel. Såg lite jordloppor och passade på att blöta upp bäddarna ordentligt. Har lagt in markduk längst mot väggarna, glömde det förra året så det kröp in brännsässlor längst kanten.

Odlingstunnel