... dina symboler här ...

Tomater i mängder

Tomater

Det blev en hel del i år med även om det var betydligt mindre än förra året. Men i år skall jag inte torka tomaterna utan göra en soppa och olika såser som jag fryser in till vintern.

Grönsaker

Har aldrig lagat något på pumpa förut så det skall bli lite spännande, fick lite recept av Anna som jag skall testa och så är det väl bara att sätta sig en stund och googla runt. Något gott skall man väl kunna hitta.

Grönsaker

Jag är så nöjd men köket och det gör ju också att man vill prova lite nytt. Nu har vi så stora arbetsytor att man kan göra stor kok och olika saker samtidigt. Det är bara lite hyllor och ett par lister kvar att sätta upp, hmm ja det där klassiska som alltid tar tid……….

Grönsaker

Rensat

Snickeboa

Det har regnat nästan varje dag när vi varit på semester så Mauro kom inte åt att klippa gräset tillräckligt tätt. Det var rejält högt och så mycket ogräs längst rampen.  Så nu när det var uppehåll får man vara snabb med att försöka klippa och rensa.

Odlings tunnel

Även i odlingstunnlarna hade det vuxit rejält i så där får de bli en ordentlig höst röj. Det finns fortfarande gott om tomater och gurkor så jag får ta en inläggnings dag, eller göra någon kraftig soppa att frysa in till vintern.

Pumpor

Under sista stormen så var det ganska många träd som blåst omkull. Två låg rätt över staketet så det blev till att laga där. Ibland känns det som man bara rensar och röjer, när man tror att man kan ta det lugnt då kommer nästa storm och välter ett par träd.

Jackpot

Man skall väl egentligen inte klaga, vi har en underbar tomt med många möjligheter och det är otroligt lyxigt att kunna låta hundarna springa fritt med så varierande miljö.

Jippy och Jackpot

Utnyttja utrymmet med en utdragbar paviljong

Vi behöver ha en smidig plats att sitta på som är nära tunnlarna och nära till förvaringsmöjligheter.

Gräver

Så vid loftet var ett bra läge nu när vi  har tillgång till elektricitet och belysning. Efter att dörrarna kom på plats så ville vi ha paviljongen kloss intill väggen och inte bland träden som vi hade tänkt från början.

Paviljongen

Kommer att bli smidigt när vi är klara med uteköket, nära att plocka in allt och nära att hämta grönsaker från tunnlarna, fast köket blir nog nästa år. Vi får köra den  hängande eldstaden så länge.

paviljongen

Nu är det bara små pill kvar, som förankra den i golvet och vad vi skall ha på sidorna. tror det kommer bli kanon att sitta här ute. Vi kan lika gärna ta ut den gamla kaffebryggan och lite muggar så ärallt nära och bra.

paviljongen

Klyvning av kålhuvud!?

blev så chockad när jag hämtade kålhuvud till middag! Siktade in mig på ett riktigt stort fint huvud, men när jag tog på det så kändes det halvt. 

vitkål

Misstänkte att rådjuren lyckats ta sig över stängslet för hundarna skällde tidigt på morgonen och for iväg som tokar när vi släppte ut dem.

Men det var på fb-gruppen som tipsade om att det kunde vara ( Split Cabbage Heads )!?

Hade aldrig hört talats om detta, men det är förmodligen det som hänt.

klyvning av kålhuvud sker vanligtvis ett kraftigt regn, särskilt efter en period av torrt väder. När rötterna absorberar överflödig fukt efter att kålhuvudet är fast, gör trycket från inre tillväxt att huvudet delar sig.

Så då har jag lärt mig något nytt och jag hade inte behövt slänga det! Trodde som sagt att något djur knaprat på det. Det kan vara smart att sätta nät framför dörrarna ifall något rådjur tar sig över staketet.

Tunnel

Gräva lite….!?

Gräver

Ja då kom grävarna som skulle lägga ner rören!?  Vi gräver lite….sa de och lägger ner ett litet rör! Hmmm okey! Så litet var det ju inte! Jackpot var på väg och skulle springa rätt igenom, varför gå runt när man typ kan gena? Nu är det världens skitväder så hundarna får hålla sig inne, sedan kör de skytte trafik med grus så grinden måste stå öppen. Men hundarna har tuggat på varsit ben medan de har haft plats på första parkett och följ gubbarna med stort intresse.

Gräver

De har grävt 3 meter djupt och skall genom gården ner till andra hagen? Fattade aldrig att det var så stora rör som skulle grävas ner. Blev lite chockad! Det är ju gamla stenmurar hus och lite anna smått och gott som står i vägen, men det skall bli spännande att se hur de löser detta.

Gräver

Sist de var här för att kontrollera marken  om de kunde släppa ut dagvattnet så  gjorde de ett kanon fint jobb med att återställa marken så mycket det bara gick. Så även om det ser bedrövligt ut nu så kommer det efter par månader inte ens synas att de varit här. Men ett litet rör!? Tja det är väl en tolkningsfråga  🙂

Rör

Nu har det börjat komma så mycket vatten från marken att det börjar synas i brunnen, den är ju ändå 4,5 x 1,5 x 2 meter. Kommer bli perfekt när vi får en pump och kan börja använda det vattnet till våran damm och växter.

Brunnen