... dina symboler här ...

Försöker bli klara med en av dem

Dränerat

Vi har fyllt på med singel och skall sätta fast tunnelväxthusen på brädor som vi sedan lägger stora stenar på och gräver ner cirka 40 cm.  Den skall ju klara av stormar med lika bra att göra det grundligt. När vi är klara med tunnlarna kommer Kennet upp och jämnar till runt om kring.

Dränerat

Det är nästan en halvmeters nivå skillnad från bakre ända.  Så han skal göra det lite mjukara och kommer upp med en massa jord.

Växthustunnel

Himmla jobb med att skruva ihop dem och skära till kanalplasten. Såg på fb att de finns en grupp som heter ( Vi som har Tunnel/växthus från Grohus ) Vi hade behövt gått med i den gruppen innan vi satte upp tunnlarna. Massor av tips och olika sätt att förankra dem. Bra att se också hur de har gjort med pallkragar.

Drivbänk

Tills vi är klara med tunnlarna får vi klara oss med detta lilla drivhus som vi gjorde av gamla fönster

Äntligen!

Gården

Så gött! Kennet har kommit upp och fält de träden som lutat över infarten och håller nu på att gräva ner tunnlarna i hagen. Vi har haft så många träd nu som stått lutade mot andra träd att det har känns lite lurigt att köra upp. Det har varit ganska många stormar och att börja morgonen med att såga träd för att komma ut har ju inte känns så upplyftande.

Jippy

Jag går alltid ut med Jippy när jag kommer hem, men idag protesterade hon högljutt på promenaden. Det var betydligt mer spännande att vara ute med gubben.  Jippy är ruggigt fin att ha med ute på gården, håller lagom avstånd till maskiner men är ändå med hela tiden och har stenkoll på vad som händer .

Hagen

Jäsingens vad han har grävt!

20220309_172443[1]

Jippy bara älskar att vara med så det kommer bli så kanon när vi kan börja odla och fixa till en grill plats. Just nu undersöker hon grundligt det Kennet har gräv och tycker det är så spännande med allt som händer i hagen.

HagenDynamit att det är framgrävt till båda tunnlarna och till loftet så det bara är till att lägga i för el och vatten, vi hade aldrig blivit klara om vi skulle gjort detta för hand.

Röjer upp baksidan

Baksidan

Har äntligen börjat med att röja upp bakom uteplatsen. Eftersom vi inte har hästarna längre så öppnar vi upp så att Jippy kan springa runt och vi kan börja odla i gropen igen. Vi skall testa att göra hugelbädd och odla potatis. Vi har extremt mycke löv så att kunna använda det och gräs renset kommer bli kanon.

20220307_134204[1]

Det har blåst omkull så många träd att hela tomten mest ser ut som ett gigantisk plockepinn. Jippy tycker att det är kanon att hon nu kan springa runt bakom uteplatsen och vi röjer rent så mycket vi kan ner till staketet.  Hon älskar att sitt på olika platser och ser när det går folk på vägen. Vi har bestämt att rensa fram till den gamla silon i år så fortsätter vi vidare nästa år.

Löv

Det är snart dags att börja så, så vi får göra en paus i röjandet och göra klart våra tunnlar och planera lite hur vi vill göra i hagen.

Montering av odlingstunneln.

Odlingstunnel

Nu börjar det bli så pass gott väder att vi har börjat med att montera den ena odlingstunneln. Det är extremt mycket skruvar och lite bökig att hålla upp sidorna, så vi kallade på förstärkning av Rosa och Håkan.  Då gick det riktigt snabbt att montera och nu väntar vi på att få hjälp med att gräva ner el kablar.

Odlingstunnel

Det har börjat att gro i mina byttor och jag skall börja att så inomhus idag.