... dina symboler här ...

Vinterodling

Vinterodling

Gjorde klart mina sista plastbackar med persilja, morötter och rädisor, så nu hoppas jag att det kommer att gro. Det är första gången jag testar detta och skall även börja så inne. Men det får bli när min växtbelysning har kommit. Våra odlingstunnlar har kommit och jag väntar bara på att gubben skall isolera klart snickeboa så vi kan montera ihop dem.

Gården

Får bara hoppas att det är tillräckligt djupt med jord så det inte är berg i större delen av hagen.  I värsta fall får vi sätta en i den gamla köksträdgården och en längst muren alldeles utanför, men det känns bra tätt. Vi vill ju helst nyttja hagen så mycket som möjligt så vi slipper rensa och köra av den så den håller sig öppen och inte slyar igen.

Växthus

Skall försöka rensa ur det lilla växthuset, har aldrig tänkt på att jag kan vinterodla i den. Svinkallt ute idag men soligt så det var riktigt härligt att vara ute. Har mestadels städat upp efter elektrikern och skall samla ihop alla pappkartonger vi har så jag kan använda det till att göra en bädd ute. Jippy har piggnat till efter bettet och var på ett strålande humör. Så nästa vecka skall hon in och ta bort stygnen.

Jippy

Köksträdgården

Ruin

Jag håller på att rensa runt stallet och kör iväg gödslet. Det är en svanka just där gödslet är så jag funderar att bara kratta ut det sista. Det har bränt såpass bra att det mesta redan är gjort. Så vi rensar så mycket vi kan inför vintern och lägger ut där det behövs. Så försöker vi isolera stallet från utsidan så alla gamla balkar bevaras på insidan.

Plommonträd

Det var så härligt varmt i solen att jag blev sittandes en bra stund och tttade när Jippy satte sprätt på alla grodor. Jippy avskyr flugor och i stort sett alla slags kryp. Hon blir alldeles tossig och pälsen går i vågor när hon har fått något på sig. Det är mycket kvar att rensa men man måste ju passa på att njuta också.

Jippy

Lilla Paviljongen

Vilo plats

Rejäl upprensning i trädgårdarna och vi satte ut lilla paviljongen/ eller vad man nu skall kalla det på altanen. Märkte efter att vi rensat bort buskar och den stora gren högen att altan hade vridit sig, så det blir till att ta domkraften och sätta rätt cement skivorna under så det inte vrider sig mera. Köpte lampor på Jula och kommer att göra om tyget som sitter runt. Det behöver bli lite mysigare och ett bättre tak så vi slipper att plocka bort det till vinter.

Vilo plats

Trädgårdsarbete.


23a

Äntligen är våren här och man kan köra igång i trädgården. Idag har vi köpt lite nya växter och börjat att sätta potatis. Vi tog Swift, Asterix, Montreal och Bergerac. Bergerac är en blå sort!? Skall bli spännande att smaka på den. Vi hann inte färdigt för det var så mycket brännässlor som måste rensas bort. Tror jag skall lägga ut täckplast så jag får lite hjälp. Blir det gott väder imorgon kör jag igång med att räta upp kryddspiralen så kryddorna kommer på plats.