Äntligen var Tobias ledig så han kunde påbörja arbetet med att sätta upp den nya värmepumpen. På onsdag blir allt hel klart då en kompis till Tobias kommer med vakuumpumpen. Han ville vara med att installera den eftersom han endast monterat upp betydligt större pumpar en den vi har. Skall bli gott att få värme här i alla fall, öppna spisen värmer ju bara upp vardagsrummet så resten har varit svin kallt.
utmaning
Storstad (303 av 365)
Följde med Elvy och Jimmy in till Haga. Vi tog kommersen först där jag köpte en fulsöt gammal tomte. Han ser precis ut som om han kollar på listan om jag varit snäll! Hmm! Han ser lite tveksam ut? Jag har ju varit skit snäll detta året. Sedan städade vi på Elvys jobb innan vi tog en rundtur i Haga.
Det var väl lite väl mycket folk i min smak och när det inte är snö så känns det inte riktigt som julmarknad. Det var visserligen mysigt att gå runt men jag hade glömt mössan igen så jag fick en go huvudverk på köpet. Det roliga eller jobbiga var att jag fick syn på Bertils kusin Sune. Ni vet han som hellre vill ha äpple skruttar än ost. Hoppas inte han lyckades slinka ner i en av påsarna! Pepper lär inte vilja ha en skabbig råtta lurandes runt sitt äppleträd.
Sista svängen var mitt inne i Nordstan och där kände jag väl att det var dags att gå hem. Fy tusan vad folk. Sedan är det så super trist att kolla efter julklappar själv, där är väl nackdelen med våra konstiga tider. Fast det är klart 🙂 Det är nog de konstiga tiderna som har gjort att vi har hållit ihop så länge. Nä nu skall jag rå om den lille sjuklingen 🙂
Eget tema 45. Överambitiöst
Snacka om att ha taskigt ögonmått när man försöker plocka med sig en så här stor gran!! Men det är klart det gäller ju att ha större gran än grannen 🙂 Kommunen kommer nog snart och plockar väck den för just nu ligger den mot el ledningarna och bilarna kommer inte förbi. Det ligger träd över allt på kulturstigen och det ser bedrövligt ut.
Micael kom in till mig i går och såg ut som en ledsen hundvalp, han hade inte fått i sig någon mat och frös. Det blev nedbäddning i soffan med soppa och sedan glögg. Hade tänt en brasa så det var varmt och gott här. Det var nog mest hem han ville 🙂 Maten slank då ner väldans fort.
Ytskikt (302 av 365)
Hagen ser ut som ett gigantisk plockepinn spel igen! Så vi lär inte ha sysselsättnings brist till sommaren. Äntligen har Canon börjat släppa lite information om 650. Den stora grejen har väl varit om de skall släppa den med 24 pixlar. Jag får trixa bra med min kamera nu och det är nog lite mer fel än bara autofokusen. Autofokusen lägger ju bara av på original objektivet, glappar och slutar läsa till kortet på makron men funkar bra med tele objektivet. Men det funkar, gäller bara att lära sig vinkla lite annorlunda och hålla temperamentet i schack.
Syrran skickade en gäng ljus manschetter 🙂 Häftigt! Har varit i lite dvala och behöver sätta fart igen. Problemet med mig är väl att jag känner mig extremt pressad när folk tycker att jag skall vara si eller så över något jag behöver fundera på i min egen takt. Har väl en tendens att springa som attan åt andra hållet då. Har även börjat gå ner i vikt och det vill jag inte! Inte på detta sättet. Men men det löser sig väl.
Har köpt nya vinter täcken till hästarna, just nu har de bara regntäckena på sig och det räcker väl men när det blåser så mycket är det nog gott att ha ett lite tjockare täcke. Fast Bellman har ju fixat sig ett rejält eget skyddslager. Jösses! Det var knappt så han kommer in genom dörren.
Rustik (301 av 365)
Jösses! Det var nog den värsta åskan i manna minne inatt. Elvy hade varnat för snöstorm och kollade ut med mellan varven när hon fixade till min jul stad. Så mycket snö fick vi inte, men f.n vad det har regnat och stormat. Tog en snabb koll runt och det har blåst ner en massa träd igen. Får fixa det i morgon när jag ser bättre. Koncentrerade mig på att byggnaderna såg någorlunda ut och att hästarna kom in. Men det är helt otroligt att den gamla skorstenen fortfarande står på plats, den ser ju annars ut som den skall rasa när som helst? Fast det är klart man skall väl inte ropa hej ännu.
Fy tusan! Har blivit så snorig i blåsten 🙁











