... dina symboler här ...

Tekopp (29 av 365)

Tekopp (29 av 365)

Idag är det en riktig vila dag. Fåglarna kvittrar ute men det är så grått och trist. Var uppe och hämtade ner mammas lilla fika bord som är väldigt praktiskt att sätta vid fåtöljen när man läser. När mamma fick sin lägenhet på äldreboendet, så såg vi ofta på tv tillsammans. Då hade vi fika bordet mellan fåtöljerna med godsaker på.

Kommer ihåg hennes glädje när jag kom med bordet, hon hade glömt bort mitt i allt att hon hade ett. Det väger nästan igenting och är snidat även på benen. För att vara så litet är det otroligt stabilt och praktiskt. I huset de hade stod det en guldservis på och då så man såg inte att det var snidat. Jag skall inte sticka under stolen med att jag har mycket saker, men jag vill helst att de har en funktion och att jag använder det. Vill absolut inte bara samla och stapla, sen är jag sådan att jag gärna byter ut vissa saker efter årstiderna.

Tekopp (29 av 365)

Vet inte riktigt om det har med att mamma bytte stenhårt mellan jul, påsk, sommar och höst. På påsk var alla gardiner gula och det var påsksaker överallt. Jag är lite så med, men oftast är det bara mellan våren då jag vill ha så lite saker som möjligt och tar in lite mer till hösten och sen har väldigt mycket till jul. Micael verkar ha vilja ha det likadant. Är nog att man vill ha det varmt och ombonad allt efter kylan kommer.

Tesil

Skall strax ta och tända en brasa och sätta mig med boken igen. Skall prova ett te med pepparmynta nu.

Koppar (28 av 365)

Koppar (28 av 365)

Blir så himla deppig när jag kommer upp på loftet. Mamma var på sätt och vis en samlare, hon köpte och staplade så det knappt gick att röra sig i huset. Både fina saker och mängder av bara rent ut sagt skit. Nu är smaken olika men jag menar typ 20 saker av samma sak som hon hade tänkt att ge bort och som hon så småningom glömde helt bort.

Elvy, hennes syster och man hjälpte mig att tömma huset för försäljning. Vi hade ont om tid och överförmyndaren strulade om huruvida mamma hade gett huset till mig och min syster. (Vi fick rätt mot kommunen) men det var en tuff period. Vi slet som djur med att köra till tipp, loppis och jag vet inte hur många av Myronas containrar vi fyllde med kläder. Det fans varken tid eller ork att gå igenom allt utan man fick vara hård.

En del som jag har minne till lade jag i låder och upp på loftet, dels för jag behövde distans och dels för jag kände mig osäker på om det skulle vara kvar eller inte. Nu är det såpass fuktigt på loftet att en del saker börjar ta stryk plus att jag avskyr att ha massa kartonger med jox i. Har sparat en hel del till sönerna. Tobias vill absolut inget ha men jag kommer att fråga en sista gång nu till sommaren då jag tömmer loftet helt. Micael är intresserad av en del, resten åker stenhårt iväg.

Det positiva är att när vi får bukt med all skit som står där och satt upp skivor eller helst bytt taket helt då det är asbests skivor, så kommer det bli perfekt att greja där uppe och mitt ritbord kommer bli så vackert där uppe. Längtar så in i norden att få tömma och fixa till där. Oj! Flummade iväg igen, det var koppar jag var uppe och letade efter! Hittade en lampa och Micael tyckte jag skulle ställa den på hans koppar bord! Hur tusan kunde jag glömma bort hans koppar bord!?!

Is (27 av 365)

Is (27  av 365)

I dag har solen varit uppe en bra stund och jag ställde mig vid fönstret och bara njöt. Jobbade på nedervåningen idag och där finns mängder av stora fönster 🙂 Härligt! Har redan hunnit städa undan och dammsugit.

Brasan är tänd och jag skall bara skriva färdigt inlägget och fodra, sedan blir det bara mys. Det är fortfarande bedrövligt kallt och man har ingen större energi, lika bra att gotta sig fram till helgen då man kanske kan hitta på något. Här är mina ljusbollar som gubben köpte på Rusta. De ligger alltså nere i dammen, tur att vi glömde att släcka dem. Nu har det bildats en stor luftbubbla runt. Ni ser till vänster på neder bilden hur tjock isen är.

Is (27  av 365)

Färgpalett (26 av 365)

Färgpalett (26 av 365)

Usch! Det har varit världens segaste dag, höll på att somna två gånger när jag satte mig för att ta rast så det blev ganska många koppar kaffe  för att hålla mig vaken. Skall lägga mig jättetidigt idag men tror inte att det hjälper något nämnvärt. Det är väl bara den perioden på året som är lite tuff. Kommer bara solen så blir man snabbt pigg igen.

Valde färgpalett idag för att ögonen skulle piggna till. Det är plåt asken till mina färgpennor som jag la i vasken för att få lite tuff bakgrund till mina vattendroppar.

Färgpalett (26 av 365)

Reglerbar (25 av 365)

Reglerbar (25 av 365)

Okey! Då har jag fått hem mitt ritbord. Nu var det så halt i morse att jag åkte på tvären ner för våran backe och jag blev så himla skraj att jag garanterat tappade minst ett kilo fett som frättes upp av upp stressad magsyra. Fy för den lede vad obehagligt. Så jag ringde hem med en timmes mellanrum för att be gubben att inte hämta bordet utan vänta tills det inte var så halt.

Hellre förlora bordet än gubben. Men han hade sandat, saltat och hämtat bordet. Så nu står hästtransporten mitt i backen igen. Gubben och Micael försökte bära in det genom dörren och det gick ju definitivt inte! Hmm såg inte så stort ut i Pingst kyrkans rum. Men det kanske kan bero på att rummet var ett x antal mer kvadratmeter än vårat rum. Enveten som jag är ville jag ha in det ändå.

Ritbord

Öppnade dubbeldörrarna vid fin ingången och har nu ritbordet ståendes i datarummet, tänkte ta i sär det för att få upp det till övervåningen. Shit! Skulle nog ha lyssnat på gubben och ställt ut det i ladan. Bordet är ju jättehögt, tungt, robust och kommer att ta upp hela min hall. Garanterat täcker det fönstret med, så att ställa det på övervåningen är uteslutet. Tyckte verkligen inte det såg så stort ut förut?! Måste ha svällt i kylan eller nåt!

Skylt

Min dröm är att göra ordning loftet ute i hagen, så vi kan pyssla där med lite grövre grejer. Bordet kommer att passa perfekt där ute och inte se så gigantiskt ut. Undrar vad han säger när jag vill att de skall bära ut det igen.