... dina symboler här ...

Lill-Mumien

Lill-skräcken

Lill-polarn var så duktig på jobbet igår att jag nästan började tro att han hade börjat mogna. Jobb är jobb, och allt annat får man roa sig med när man kommer hem – eller hur? Men jag hann inte ens tänka färdigt förrän jag hör hur gubbarna står och diskuterar något som springer runt i korridorerna och omklädningsrummen!?

Strax därpå ser jag vem som kommer farande – Lill-polarn, förstås! Han hade bestämt sig för att skrämma gubbarna. Jag hann precis fösa in honom i damernas omklädningsrum innan ett skrik ekar ur rummet som får håret att resa sig. Lill-polarn hade fått syn på sig själv i spegeln – och blivit så rädd att han drattat på ändan!

Samtidigt tittar gubbarna in och utbrister:
“Vad tusan, har det kommit in en kloakråtta med dasspapper!?”

Ni skulle ha sett Lill-polarns min! Kloakråtta!? Dasspapper!? Han, som var Lill-mumien från Egymunioland, världens största skräck! Han såg så bedrövad ut att det var svårt att hålla sig för skratt.

Det tog mig en halvtimme att övertala honom att krypa ut från sitt gömställe i omklädningsskåpet. Jag fick lova både pizza och fredagsmys som kompensation.

När vi väl kom hem kom Tobias förbi och skulle låna kaffe. Han kastar ett öga på Lill-polarn och börjar säga:
“Varför har du das…” – längre hann han inte innan han såg min blick. Ni vet, den där mamma-blicken som får till och med Stålmannen att känna sig som en amatör.

Så ja, det blir fredagsmys med tonåringar idag. Jippi. 😄

Ända upp!

Ända upp!

I dag blev det ännu ett äventyr med Lill‑Polarn på jobbet – jag fattar inte riktigt var han får all sin energi ifrån! Han har börjat vänja sig vid maskinerna nu och hittar faktiskt hyfsat bra i korridoren. Alla gröna dörrar går till omklädningsrummen, de blå leder ut, de röda in till fabriken och de lila till samlingsrummet. De blå dörrarna tycker han är allra mest spännande.

Han har varit jätteduktig i dag och hjälpt mig med skurningen, men trots det var han inte ett dugg trött när vi kom hem, utan ville genast gå ut. Vädret var riktigt härligt, så jag satte bara på kaffet och tänkte att jag skulle hinna ta en rejäl promenad med Shakira innan solen gick ner helt.

När vi kom ut såg jag inte Lill‑Polarn någonstans, och jag kände hur stressen började krypa i kroppen. Det var till slut Micael som hittade honom – klättrandes på stenväggen! Den väggen är ju flera meter hög, och nu var det Micaels tur att skälla ut Lill‑Polarn efter noter. Jag lovar, det hördes säkert över halva Kållered.

Lill‑Polarn lovade dyrt och heligt att aldrig mer göra något så dumt utan klätterlina, och absolut aldrig ensam. Han erkände att han hade blivit jätterädd när ett äckligt kryp sprungit över hans hand – och nu tycker han att Micael är hans stora hjälte som kom och hittade honom.

Elvys algätare

Algätare

Det var kärring onsdag hos Elvy och hon ville ha hjälp med att bära ut jul grejerna till förrådet. När vi kom körandes så stod Elvy redan på parkeringen med en del av julsakerna, så det blev bara varsin kartong jag och Rosa behövde hämta. Elvy hade lagat den goda pasta och skinkgratängen som vi blev så förtjusta i somras.  Så idag blev det en riktig latmans onsdag med go mat och skvaller. Men nästa gång blir det nog till att möblera om hos Elvy, vi satt och kom på den ena iden efter den andra hur vi kunde möblera, så när det är Elvys tur nästa gång så gör vi väl slag i saken om hon inte har hunnit att ändra sig igen.

Jag passade på att fotografera hennes algätare, men jösses vilka problem jag hade med att få bilderna skarpa. Fiskarna var ju så snabba, var algätarn inte helt stilla blev det bara gråa streck och massa ögon överallt, såg skit äckligt ut. Elvy hade fått så fina vild gyppies, som jag gärna hade velat ha bilder på, men de var nästan helt omöjliga att fotografera. Rosa har kanske lyckats bättre.

Algätare

Klara färdiga gå

Klara färdiga gå

 

dyker

Det var en mycket trött och sliten Lill‑Polarn som följde med till jobbet i dag. Han såg så rysligt stel och ynklig ut i morse att jag faktiskt funderade på att låta honom stanna hemma. Men eftersom han har en tendens att alltid hitta på något när man inte ser honom, kändes det tryggare att ta med honom – så jag kunde ha lite koll.

Fram till efter lunch låg Lill‑Polarn mest bland gubbarnas rentvättade t‑shirts ute i korridoren. Smidigt ändå, eftersom jag tillbringar större delen av dagen i omklädningsrummen.

Men när jag hade fixat de första rummen och skulle börja moppa, var både Lill‑Polarn och min spann spårlöst borta! Det visade sig att han kände sig pigg igen och ville ta sig ett dopp i den “röda poolen”. Och där dök han om och om igen, medan skrattet ekande genom hela omklädningsrummet.

Som tur var hade han haft vett nog att byta vattnet först. Han hade dessutom blivit helt förälskad i äpplesåpan! Han vägrade gå hem utan en flaska – men jag fattar inte varför alla kallar den “äppledoft”. Den är ju lila och luktar blommor! Om något ska dofta äpple borde det väl ändå vara grönt, eller hur?

Teastat nya photoshopen

Glasfågel

Jag har testat den nya photoshopen, gillar den skarpt. Den har förbättrad klon verktyg men jag tycker fortfarande det är svårt att få till det så det inte syns att man varit framme och klonat. Jag ville inte att fiskelinan skulle synas på bilden, men om man tittar noga så syns det var den har varit. Får öva lite mera på att klona.