... dina symboler här ...

Creme de la Creme à la Edgar

Dagens bild är på Edgar. Det är den tjockaste katten vi har, men den som äter minst mat. Han kan liga en hel dag fullständigt orörlig i soffan och bara sova. Han vill fortfarande helst vara ute om nätterna och är mesta delen upp på loftet där vi har höet. Fimpen är i stallet och de två vill helst inte vara på samma plats. Edgar kan vara ganska tjurig och ibland flyger han på Shakira så som Fimpen brukar göra, men det har han inte mycket för. Det är enbart Fimpen som får göra nacksving på Shakira.

Till de små…

Jag satte upp fågelmataren som ramlat ned och fyllde på med frön. Talgbollar har vi en hel spann full, så det skall nog räcka en bra bit in på vintern. Fågelmataren köpte jag på Rusta, men jag tycker det verkar som fåglarna har svårt att få plats att äta på. Jag tänkte jag skulle köpa havrekärvar i år och även sätta upp belysning i det gamla äppleträdet. Men det som är viktigast nu är att hämta all hö, så vi klarar oss hela vintern. Det är så gott att slippa tänka på att behöva hämta det när det är halt på vägarna. Nu skall jag strax ta in hästarna och en säck ved. Sen blir det en go brasa och ”Ensam mamma söker”

Kallt

Dagens bild är på en blomma. Jag gick runt och tog upp de lökarna som skall in för vintern. Det var så himla kallt i går natt att en del lökar han att bli frostskadade. Efter att jag fotograferade ringblomman igår så blev varenda blomma slaskiga och säckade ihop helt. Så idag är det nog bäst att jag går runt och sätter ner turbostolparna där jag vill gränsa av hagarna innan kärlen går ned för djupt.

Krukan på plats

Vi åkte ut till gravarna på dagen för att titta vad som behövdes göras inför kvällen. I år hade kyrkoförvaltningen gjort jättefint. De hade ställt 2 ljung och en krans. Förra året såg bedrövligt ut och all löv låg i stora högar mitt i gången. Det som var väldigt fint var att de hade ställt ett flak jord till de som behövde. Elvy fick ljungen och jag satte dit min kruka. Nu i kväll skall jag ha med mig mera sten och Elvy skall plantera klart sin kruka. Rosas kruka står också på sin plats, så det är bara att tända i kväll och prata minnen.

Frost

Dagens bild är på en ringblomma. Nu har första riktiga frosten kommit och mina blommor har is på topparna. Var ute tidigt och tog ett par kort när jag släppte ut hästarna. Det känns så mysigt att sätta på kaffe och gå upp till hästarna och ut med hunden, när resten av familjen ligger och sover. Sen kunna sitta vid datorn och gå igenom dagens bild i fullkomlig tystnad. Det var bara en enveten hund som skällde hysteriskt i evigheter innan den tystnade. Det lät som den stod vid hagen och jag var på väg ut när den blev tyst. Den hade väl fått syn på pälsbollen Beethoven och funderade nog på vilken sorts djur det kunde tänkas vara.