... dina symboler här ...

Usch rensat igen!

I dag påbörjade vi rensning bakom uteplatsen. Gubben sågade ner ett par träd och vi röjde brännässlor. Vi funderar på att sätta koreansk pipranka längs väggen upp. Jag gjorde en öppning i den gamla ladugårds grunden förra året, så jag lättare skulle komma åt att rensa. Vi vill gärna ha gräs här och att det skall vara lätt att komma åt och klippa. Just nu ligger här mängder av pannor sen branden och det växer ogräs med ljusets hastighet. Vi måste få bukt med brännässlorna så vi slipper röja här i ett kör, så nu har vi köpt täck plast och hoppas på det bästa.

Jag brukar ha jätte otur med pelargoner, men den var så stor och röd att jag bara måste chansa på att den skall klara sig. Vi fick två rosa av Claes-Olofs mamma och de har klarat sig riktigt bra, så vem vet, jag kanske blir en pelargon fantast. Jag köpte jättesöta recept kort på plantagen, tänkte jag skulle testa de olika recepten undan för undan, men den med älg grytan tar jag nog sist.

Blanda samman mjöl, bakpulver, salt och socker. Finfördela smöret i de torra ingredienserna, blanda ner mjölken och arbeta samman degen. Dela den i 2 delar och klappa ut varje del till en rund platta på bakplåtspapper som lägges på en plåt. Skär varje rundel i 4 delar och nagga med gaffel ovanpå. Grädda i 225-250 omkr. 10 min. Strax innan bröden är färdiga säras kakorna åt på plåten för att de skall bli gräddade även på sidorna. Serveras ljumma, delade mitt itu med smör och en god marmelad.

Tisdagstema:hopp

Tisdagstema:hopp När vi var i Slottsskogens koloniområde, fanns det flera trädgårdar som hade jättestora ankare och Rosa blev alldeles lyrisk. Hon tyckte det var så charmigt med alla ankare, för Majorna symboliserar skeppare osv. Hennes pappa gick till sjöss där. Men ankaret symboliserar också Hoppets ankare. Jag var tvungen att söka upp det på nätet, för jag satt här och funderade varför det alltid fanns på smycken. Korset, ankaret och hjärtat.

Slottsskogens Koloniområde

Idag åkte vi tjej maffian och tittade på trädgårdarna i Slottsskogens koloniområde. Vi behövde få lite inspiration till våra trädgårdar. Rosa tycker jag har fått riktigt kläm på sin trädgård och där växer det så det knakar. Min trädgård är ganska ny satt och växterna är minimala. Det är ganska stort och i stort sett bara massa sly, så det är en hel del kvar att göra. Problemet är att det är ganska kostsamt och gröna fingrar har jag ju inte. Har hör att en del har sådana, men den gruppen tillhör definitivt inte jag. Jösses vilka underbara trädgårdar vi såg.

Vilken fröjd för ögat! Här fanns massor av inspiration och riktigt smarta lösningar. En del hade delat in sina trädgårdar i olika sektioner med väggar och höga blommor. Det är nog något sådant jag behöver satsa på, så att det inte ser så stort och kalt ut. Och mängder av blommor och ett stort Tack på er alla på Slottsskogens koloniområde för att ni är sådana inspirationskällor. Det ligger många års arbete för att komma upp i sådan prakt.

Jätte urna

Jag fick sådan lust att åka till Hammars Trä. Jag såg på deras hemsida att de hade fått in stora urnor och trädgårds lådor. De brukar också ha smidesjärn, som gamla trappräcken och dylikt. Jag tänkte att jag skulle fixa fasta punkter i trädgården som jag bara kör tråd mellan, när hästarna skall klippa gräsmattan. Jag vill inte bara slå i ett par tråkiga stolpar utan tänkte att det kunde fungera som trädgårds dekoration också. Kruxet är att de färdiga dekorationerna ligger runt ca1000 lappen styck, och jag har inte vunnit på Lotto ännu. Så det gäller att komma på något kreativt, men hjärnan verkar ha fått solsting. Men just nu hade Hammars trä inte något som passade, men jag fick en trädgårdsvagn som var riktigt smidig.

Kolla in den stora urnan, den hade jag gärna velat ha. Tänk att ha den på tomten full med växter, vilket bra riktmärke för folk som skall hälsa på. Den hade ju syns ända bort till Ikea. Tänkte jag skulle ta med pojkarna hit när de behöver möbler.

Vi åkte runt i de olika butikerna och försökte hitta lite idéer, men till sist så åkte vi hem. Tobias skulle övningsköra idag och vi bad honom köra till Mölnlycke Garden Center så vi kunde kolla in om de hade något man kunde använda. Jag blev riktigt impad av Tobias körning, frånsett att han var lite väl nära två damer som hade handlat blommor, annars så körde han lugnt och fint. Jag ville också hinna förbereda för frö tapeterna jag köp i dag innan jag skulle i väg med Elvy och Rosa till Slottsskogens Koloniområde.

Bästa vänner.

Dagens bild är på polarna Fimpen och Shakira. Det första Shakira gör på morgonen är att leta reda på Fimpen. Sen kan hon koppla av och gå runt och göra annat. Fimpen blir lika glad han när Shakira kommer , även om han nu tycker hon är lite väl enveten på honom. Men de går gärna runt på gården tillsammans.