... dina symboler här ...

Tyst!

Dagens bild är på de här små söta Sulawesimakakerna som finns i  Borås Djurpark. När jag och Elvy stod och tittade, fick plötsligt den lilla ungen däng av flera apor och det såg väl lite hemskare ut än det var. Men på bilden ser det ut som den lite större apan håller för munnen för att han inte skall skvallra för bossen i gruppen. Sulawesimakakerna är hela tiden medvetna om rangordningen.

Borås Djurpark

Elvy och jag åkte till Borås djurpark. Första gången Elvy föreslog det så tänkte jag, nej dit vill jag absolut inte igen. Sist jag var där så var Tobias 7 år och en kopiöst grinig 5 årig Micael i sulky. Jag upplevde att det var alldeles för långt mellan djuren, att ungarna tröttnade jätte fort, och att det var varm som tusan. Nu är Tobbe 19, med andra ord ingen större idé att fråga om han ville med. Micael är 17 och uppe i Stockholm hos tjejen. Det var varm som tusan idag med men, skillnaden var att jag gick med Elvy och hon var då inte grinig.

De här elefant ungarna hade så roligt i vattnet och jag kände hur sval jag blev av att bara titta när de lekte. Här skall vi inte gå in på hur många kort jag tog. Elvy och jag hade bestämt oss för att gå överallt och inte missa några djur. Det hade vi båda gjort när ungarna var små och for fram och tillbaka, så att man till sist tappade orienteringen helt.

Elvys favorit djur är aporna, inte schimpanserna utan de pyttesmå aporna som far runt som små skållade troll. Jag tog en bild som jag tänkte jag skulle använda som dagens bild i morgon. Den såg så rolig ut, och jag förstår Elvy när hon menar att man kan titta i evigheter på aporna och deras hyss. Den här schimpansen hade fångat en groda som den gärna ville äta upp, men samtidigt inte riktigt visste vad den skulle göra av den. Men släppa den, inte en chans, han höll sig för sig själv så ingen skulle sno hans groda.

Lejonen var så dåsiga i värmen att de bara låg och jäste. Ibland tittade de upp på alla barnen som stod vid rutan, men somnade om igen. Så de var verkligen lätta att fotografera. Elvy passade på att zooma in tassarna och riktigt nära ansikts bilder som blev jätte läckra.

Testar kloning.

Dagens bild är på mig snurrande runt i lastbilen. Jag tycker det är ganska avkopplande att sitta med Photoshopen på kvällarna och lära mig lite nytt. Hittade den  här sidan när jag surfade runt och blev sugen på att testa att klona. Satte upp stativet och provade olika inställningar på kameran. Det svåraste just då var väl att hålla reda på Shakira som trodde jag höll på med en ny lek och ville vara med. I Photoshopen la jag bara alla bilder ovan på varandra och suddade fram mig, såg sedan att det inte var riktigt så man gjorde, men effekten blir ju desamma och de gick betydligt fortare att göra.

Visade Rosa, Garden of the Season

Tog med Rosa till Garden of the Season. Rosa tycker det är roligt att besöka olika trädgårdar, och jag har gått och berättat i omgångar om denna härliga trädgård. Och jag skall erkänna att jag blev ganska besviken när vi var i Peter Korns trädgård. Inte det att den inte var sevärd, men jag kände mig vilsen och viste inte riktigt var man kunde sätta ner fötterna. Växterna var spännande om man gillar Latinska namn, så min mamma hade garanterat tyckt att det varit trädgårdarnas mecka.

Men jag är mera för gamla ting, och att det är en fröjd för både själen och ögat. Jag känner att hela familjen har mera glädje av att gå runt på Garden of the Season. Den ena sonen har blivit intresserad av gamla ting och ville hellre ha pärlspont än lite modärnare skivor i taket. En sådan här trädgård kan inspirera honom till att bevara så mycket som möjligt av det gamla och även göra honom trädgårds intresserad. Något som han inte är riktigt ännu.

Så det var härligt att gå runt här igen och försöka ta lite andra bilder och framförallt i nya vinklar. Min kamera gick som vanligt varm, men jag tycker det är bättre att folk åker hit än att bara titta på våra bilder. Men de här påfåglarna kände jag bara att jag måste ha med. Vilka färger och så roliga att se på, den vita är så superläcker men gör sig inte så rättvis på bild.


Jag skall snart hit igen, för jag har blivit hel frälst i koreansk pipranka och hittat flera ställen som den skulle göra sig jättebra på.

Djupdykning

Rosa och jag har varit ute och snurrat, först var vi och tittade vi på Peter korns trädgård, där Rosa köpte en jätte tuff växt som heter rödkvanne och kan bli 2 meter. Dagens bild är därifrån på en humla som gör en rejäl djupdykning i någon blomma jag redan glömt namnet på. Sedan åkte vi till Garden of the Season – upplevelseträdgård där jag varit förut, och som jag nu ville visa Rosa. Peter Korn har spännande växter men behöver själen hämta upp sig eller kort och gott man är sugen på en fika i paradiset är det definitivt till Garden of the Season man skall åka till.