... dina symboler här ...

Ridtur I Balltorp

Kärring onsdag och Rosa var i Fjällbacka och gottade sig. Elvy tyckte att vi lika gärna kunde testa att lasta båda hästarna. Bellman har ju varit med i Delsjön, men Beethoven har aldrig åkt i lastbilen. Vi packade sadelväskorna med fika och förberedde oss att åka till Balltorp. Beethoven var lite svårlastad för han snuddade öronen i dörrkarmen, och det var ju enligt honom hel läskigt. Bellman böjde huvudet och är inte riktig så svårlastad, däremot får han panik i svängarna och klättrar med foten på hjulhuset. Men vi märkte en otrolig förbättring på Bellman och Beethoven reagerade inte så mycket i svängarna, så han kommer snart att gå på hur enkelt som helst.

När vi kom till Balltorp så finns det avlastnings boxar för amatör kuskarna som skall köra på banan. Där ställde vi upp hästarna, och Bellman som inte är van att stå med kättingar gjorde sönder grimman på direkten. Men till sist kom vi iväg och oj vilken härlig slinga att rida på, inte behöva tänka på gnälligt folk utan bara koppla av. Vi hade bestämt oss för att rida hem men stannade vid Hammars trä dit gubben kom med lastbilen. Vi tog oss en fika paus och hästarna blev jätte förtjusta i choklad kakorna med kokos, citron kakorna tyckte Beethoven var lite små äckliga, men de slank ner de med. Vi skall snart göra om det så hästarna vänjer sig vid lastbilen, det finns så mycket fina ridvägar i vårt avlånga land som bara väntar på att bli utforskade.

Den graciöse!

Dagens bild är på den graciöse Beethoven, ja tills han surna till och förvandlas till en bulldozer. Bellman får av och till problem med magen och i år har vi provat pro equo. Det är en yoghurt som luktar rent ut sagt skunk. Men Bellman har blivit riktigt förtjust i den och slabbar rejält när han äter. Jag har skrytigt i bloggen förut hur otroligt försiktig Beethoven är när han går in i trånga utrymmen, och hur fantastisk det är att han inte river ner något, med tanke på hans storlek. Hum uppenbarligen har han gått och retat upp sig på att Bellman får något i krubban som inte han får! något som måste vara extrem gott med tanke på hur det låter när Bellman äter.

Så när gick upp och skulle kvällsfodra, fick jag mig en rejäl chock. Beethoven hade bara gått rätt igenom grinden till sadelkammaren och maten. Käkat upp flera kilo foder, försökt att komma åt kliet, slitit av dörren till skåpet med alla prylar, rivit ner en sadelhängare så sadlarna låg huller om buller, trampat sönder borstar och sist men inte minst slabbat runt med Bellmans pro equo. Det luktade havre yoghurt i stallet och han måste ha slirat runt bra, med tanke på spåren i golvet. Mitt i denna röra står Beethoven med sina blå ögon och ser helt oskyldig ut. Med tanke på vad han hunnit stoppa i sig borde han vara mätt, men icke. Sur som ättika försökte han gå in till Bellman och se vad det var i hans krubba. Tre dl pro equo lyckades jag i alla fall klämma ut till Bellman. Och man går inte in till Bellman när han äter, vilket Beethoven kom på i sista sekund och backade ut igen. Jag har spolat rent golvet så gott det går, men lukten lär väl sitta i ett tag. Bellman är inte riktigt bra i magen, så det lär bli storstädning av lastbil i kväll när jag och Elvy kommer hem från utflykten.

Garaget

Nu när vi har klippt och släpat fram gamla grejer till framsidan av huset, vill vi gärna ha bilarna någon annan stans. När uteplatsen blir klar vill man nog inte ha bilarna kloss intill. Vi har varit emot att folk kör in på gården, just för att de måste snika vårat fönster och att det blir så lerigt och spårigt.

Gubben tycker att vi kan riva det gamla garaget för att få mera plats, men jag är lite emot det. Man kan ju öppna upp istället så det blir som en carport och på så sätt slippa den instängda lukten och de jobbiga portarna. Fördelen om garaget är öppet är att man inte bara kan slänga in skit och sedan stänga som vissa har en tendens att göra.

Kommer de hit eller!

Dagens bild är på Fimpen som ligger och gottar sig på bänken. Fimpen måste har varit i bråk med ett par skator som dyker upp lite då och då. Ibland sitter det tre stycken här och för ett himla liv. Oftast ser vi Fimpen då med svängande svans. Nu kom de flygande ovanför honom, och han gör sig beredd om han skall orka masa sig upp och jaga en eller inte.

Tisdagstema:tro

Tisdagstema:tro I dag tycker jag temat var riktigt svårt. Tänkte med en gång på min syster som har stark tro och ser ting lite klarare än vad jag gör ibland. Jag vill gärna tro men finner det väldigt svårt. Men jag hittade en tolkning som gick mig rakt till hjärtat. Rankans Blogg har en tolkning som jag tycker är vacker och verkligen tror på. Att våra nära och kära är med oss.