... dina symboler här ...

Mamma

Idag somnade mamma in stilla och fint. Ingmarie hade fått besked av sjuksystern på avdelningen att det var dags för vak på natten och hon undrade hur vi ville göra. Det är inte alla människor förunnat att kunna vara med sina nära och kära i sådana här situationer, utan allt brukar bara komma som en jätte chock och det tar lång tid att hämta upp sig. Så även om beskedet var oerhört stressande så kändes det ganska okey och man fick tid till att förbereda sig lite. Det kändes bra när vi satt och pratade minnen och det gladde mig att mammas lillebror var med. Även om inte jag känner honom så väl, så har mamma pratat mycket om honom och hela hon har lyst upp när hon har berättat om saker de gjort tillsammans och ett å annat hyss han gjort när han var liten. Det har aldrig funnits någon tvekan i hur mycket hon har älskat honom, även om det blev glest mellan besöken.

Självklart är det skönt att Claes-Olof satt med fram till morgontimmarna innan han åkte hem och kollade till pojkarna och djuren. Elvy som har varit världens stötta de sista åren hos mamma var med hela tiden och det är något jag värderar oerhört högt. I sådana här situationer när jag ibland kan se lite oberörd ut men hela magen känns som den skall frätas sönder och jag helst vill skrika som en galning, så vet jag att Elvy vet hur jag känner det och kan hålla mig lugn. Personalen var helt otroliga som fixade fram sängar och stolar så vi skulle ha det så bekvämt som möjligt. Så hela Eklanda gårdens personal skall ha all världen blommor som underlättade allt det sorgliga till att bli något speciellt och fint.

Tisdagstema : ömt

Tisdagstema : ömt Ömt och ömhet kan ibland inte fotograferas. Mamma fick ytterligare en stroke förra måndagen och kommer troligtvis inte att vakna upp. Personalen på Eklandagården är fullständigt fantastiska som visar mamma stor ömhet och omtänksamhet. Vi var lite bekymrade att mamma skulle behöva flytta till ytterligare ett hem när hon nu var dement och så pass gammal. Visst blev det en förvirrande händelse som tog lite kraft ifrån henne, men sen såg vi bara förbättringar. I stället för att enbart sitta i rullstol så började hon kunna ta sig fram med rullatorn och blev bara piggare och piggare.

För oss anhöriga var det helt underbart att se henne blomma upp på detta sätt och se hur personalen ibland med små medel men med stor ömhet och medkänsla kunde få henne till både det ena och det andra. Även om mamma inte förstår att jag är hennes dotter, så vet hon att jag tillhör henne på ett eller annat sätt. När personalen frågade mamma om hon kände igen mig och Elvy, så tittade mamma på Elvy och utropade ( jaja det är ju hon den gröne). Elvy och jag har känt varandra sedan tonåren och hon började följa med till mamma för att underlätta när vi pratade, mamma förstod bitvis vad vi pratade om och det blev så mycket lättare när vi satt i en liten ring och små tjattrade. Så man kan säga att hon fick en bonus dotter på gamle dar. Elvy brukar alltid ha en neon grön jacka på sig, därav (den gröne). Det känns så fint att veta och framförallt känna sig trygg på att personalen bryr sig. Den här buketten får för mig symbolisera ömt/ömhet idag.

Tisdagstema : baksida

Tisdagstema : baksida Det var ett spännande tema idag och min första tanke var att fotografera mina Tinkrars rumpor. Tinkrarna har rumpor som ser ut som hjärtan och stoet som jag hade förut hade en enorm hjärtformad rumpa och folk blev så fulla i skratt när hon kom gående. Hon var så otroligt grov men ändå feminin. Båda hästarna låg och gottade sig i hagen så jag ville inte gå fram och störa utan det får bli bilder på Lisebergs baksida. Jag tog de här korten när jag promenerade i Gårda.

Handsken

Mamma fick en stroke till igår och min syster är på väg ned från Norge. Just nu känns allting bedrövligt jobbigt och det enda positiva är väl just nu att min syster är på väg ned. Hade inte riktigt ork att sitta med bloggen i går, men gick ut idag och tog lite kort. Även om bloggen kan verka vimsig och en del säkert funderar på vad man håller på med, så är den en fin terapi källa.

Idag kommer dagens bild och den är på Shakira när hon busar runt med sin favorit leksak. Den här gamla handsken kan Shakira kasta upp i luften och springa runt med i omgångar. Det är så roligt att sitta och titta på henne när hon far runt och slungar i väg handsken.

Fimpen kopplar av

Jag har legat och solat mig i hängmattan, fick till det lite provisoriskt så jag inte slår i backen. Gubben har åkt iväg och hämtat längre reglar till hängmatteställningen. Jag tog ut min stereo så jag kunde lyssna på musik medan jag låg och jäste. Shakira envisades med att ligga uppe hos mig på uteplatsen och det är ju på tok för varm för henne. Hon brukar gräva sig en grop i rabatten eller lägga sig nere vid trappan där det är betydligt svalare. Men idag gav hon sig inte, utan kämpade kvar på uteplatsen. Jag gick och tog ut tvätten och hängde upp den så hon skulle komma ifrån uteplatsen. När jag gick tillbaka så fick jag syn på dagens bild. Fimpen som ligger hel utsträckt på vår bänk.