... dina symboler här ...

Lisebergs trädgårdsdagar

Efter jag hade varit på konfirmationen tänkte jag sätta mig och läsa vid uteplatsen. Gubben höll på för fullt med att bygga hängmatte ställning. Vi hade hittat en jättebra sida med ritning och det perfekta måttet på hur högt och hur långt isär man hänger upp mattan på. Jag han precis fått i mig en kopp kaffe när Rosa ringde. Lisebergs trädgårdsdagar höll på och vi ville in och köpa fler stinkisar. Jag tyckte det hade blivit dyrare och inte lika brett utbud som förra året. Och några Voody Lily (stinkis) gick det inte att köpa heller. Jag köpte ett par liljor och Japanska underblommor.

Jag glömde att ta upp mina Japanska underblommor och lökarna ruttnade bort. Buskarna är helt otroliga och jag gillar skarpt att de blommar på kvällarna. Nu köpte jag 12 lökar och skall ta in dem så fort det blir frost. Det kan hända att jag var lite trött efter konfirmationen men jag tyckte allt det var betydligt roligare förra året och att växterna var kraftigare. I år var det väldigt mycket pelargoner och pastellfärger. När jag kom hem var gubben i stort sett klar med hängmatte ställningen och jag testade. Hm hängmattan töjde sig och det blir till att göra om måtten, eller tvätta hängmattan så den inte är riktigt så töjbar.

Söta groder

Klematis Ivan Olsson’

Dagens bild är på min klematis (Ivan Olsson) vag köpte 2 från Horto Green. Hittade en blogg som hade sån i sin trädgård och den var så vacker med sina blommor. Blommorna kan bli 14 cm så de lär synas när den väl har växt till sig runt mitt gamla äppleträd. Jag har gått varje dag och tittat om blommorna har varit på väg att slå ut. Det är synd att det tar ett par år innan trädgården får ordentligt med blommor. Rosas slänt är så otrolig vacker nu när hon börjar få struktur på den igen. Jag längtar till den sommar då min trädgård står i full blom med riktigt stora växter.

Fredrics stora dag

I dag var det Fredrics stora dag. Fredrik är Rosas äldsta son och min sons kompis. De har häng ihop sedan de var små och är nästan som bröder till varandra. Vi åkte till kyrkan och konfirmanderna visade ett spel de hade gjort. Sedan begav vi oss hem till Rosa där hon bjöd på rostbiff, skinka och olika sallader. Det var så underbart väder att vi satt ute och gottade i Rosas paviljong. Det är något otroligt vad fort åren går och de små pojkarna som sprang och lekte med sina actiongubbar har blivit unga män. Ingen av mina söner ville konfirmera sig, så det var lite roligt att kunna gå på Fredrics. När jag var ung då skulle alla konfirmeras men nu verkar det bli mindre som gör det.

Maskrosor

Dagens bild blir mitt loft igen, hade det inte varit brännässlor och dagg i gräset så hade jag lagt mig ner och fotat. Så var jag på väg att komma för sent igen till jobbet. Glömmer bort mig helt när jag fotograferar. Jag har mängder av bilder på djuren och gården så nu gäller det att fotografera i olika vinklar och teknik så jag får tänka om en del. Det är väl detta fotoguiden menar med att ta en bild om dagen, man lär sig att vara lite modigare och titta på ett annat sätt. Mitt mål var att få en bild där loftet kommer fram bakom maskrosorna och då hade jag behövt lägga mig ner och fotografera. Det kommer ju fler dagar, så jag lär ju får chansen igen.

Småplock

När jag kom hem idag så flyttade jag upp ett par blommor på uteplatsen, sniglarna hade ätit lite väl mycket på dem och jag skall se om jag behöver plantera om fler i morgon. Nu gick jag mest och småplockade och rensade undan ogräs innan jag skulle ned till Rosa och hjälpa henne med poolen. Innan jag gick ned tog jag mig en titt för att kolla om Funkisen som jag flyttat till bakom uteplatsen hade klarat sig och fick syn på de här svamparna. De glänste som Guld i solen och var jätte vackra att se på. Det är första gången det växer svamp där så det kanske kommer från gödslet jag la uppe på muren till Funkisen.

Jösses vad alla trädgårdar har mycket blommor och det är en fröjd att komma ner till Rosa, vars trädgård bjuder på mängder av färger. Tore hade redan börjat platta till där poolen skulle vara så jag och Rosa fyllde på med sand. Jag gick väl egentligen mest runt och flummade med min kamera. Men poolen kom på plats och håller på att fyllas, så det blev gott om tid för kaffe och skvaller. Jag fick sällskap av Micael hem och jag frågade om han hade lust att blåsa på maskrosfröer så jag kunde ta ett kort på det. Korten blev inget vidare men när jag skulle ta maskrosen fick jag syn på den här fjärilen och snabbade mig med kameran.