... dina symboler här ...

Vårväder

I dag var det helt underbart väder och min första tanke var att rensa och fixa till i trädgården. Det har vält några stenar i rabatten vid kokhuset så jag tänkte jag skulle börja där. Jag har tittat runt efter hur jag skall bygga ett växt hus och kom att tänka på att i kokhuset finns en bänk som jag kan ha till planteringsbord. Jag har dragit mig för att ta ut bordet på grund av alla spindlar men kände att jag ville titta på vilket skick bordet var i och jag måste ju ändå tömma kokhuset för Tobias så vi kan börja med renoveringen. Det är jätte mycket som måste fixas där inne men jag tror det kommer att bli riktigt charmigt när vi är klara.

Jag hittade en stol därinne som jag har trott varit en barnstol, men när man fäller ut den så blir det en trappa. Den är ju jätte praktisk! Och kan bli riktigt fin att ha blommor på vid växthuset eller på uteplatsen. Planteringsbordet kan jag antingen kakla eller sätta en plexiskiva på så att det håller för att söla med jord på. Den konstiga grejen vid höger om planteringsbordet tror jag är till vävstol eller dylikt. Vet inte riktigt vad jag skall göra med den? Den var ganska angripen av mask så jag kanske kan hitta på någonting i trädgården med den. Vill inte ta in den när den är så pulvrigt. Min syster är bra på hur jag kan bevara den och att få den ren från mask.

Det som skulle bevaras körde Tobias upp till loftet och resten slängde jag där vi parkerar bilarna. Min gubbe är en riktig goding men man får pressa på bra för att han skall få tummen ur och köra grejerna till tippen. Blir nu detta liggande som jag har rensat ut idag får jag väl lägga det mitt i backen så det verkligen ligger i vägen och snabbt blir bort fraktat. Två av rummen han jag med idag. Det lilla skall bli ett kök och det andra ni ser är hallen när man kommer in. Vattenröret frös sönder för ett par år sedan så det har vi pluggat igen så länge. Jag blev lite förvånad att tvättmaskinen var in kopplad, trodde inte den fungerade men den såg ut att vara i riktigt fin skick. Vatten, el och avlopp finns så det blir nog enklast att ha detta till kök och göra det lilla rummet bakom till trappan upp till andra våningen och pannrummet till badrum.


Änggårdsbergen

Jag tog en sväng till Änggårds bergen och blev så himla paff över att vägen till Botaniska är så breddad och fin. Visserligen är det nog över 20 år sedan jag var där uppe och promenerade. Rikligt skyltat vilken är bra för mig som har en tendens att vela bort mig. Mitt största önskemål just nu är en häst lastbil så jag kan ta ut hästarna på bättre ridvägar. I Kållered bygger kommunen hus i mängder och det finns snart ingenstans att ta ut hästarna på.

Den enda lilla slinga jag har innan jag kommer ut i skogen blir hundägarna som tokiga om man rider på, trots att det är enda vägen för att ta sig ut i skogen på. Det hade varit kanon att ta ut hästarna hit någon dag och förhoppningsfullt kunna rida i lugn och ro utan att bli kallad diverse ord som man blir här. Mölndal har ju fina ridvägar, problemet är bara att jag skall kunna ta mig dit.

 ( Naturreservatet Änggårdsbergen och Botaniska trädgården är ett stort grönstråk. Änggårdsbergen är, som namnet antyder, ett bergigt område med omväxlande natur, sällsynta insekter och ett rikt fågelliv. Här finns flera fornlämningar från i huvudsak bronsåldern. I området finns flertalet dammar där man på våren kan hitta vattensalamandrar. För den som är intresserad av att promenera, springa, cykla mountainbike eller rida finns många stigar med varierande längd och höjdskillnad. )

Höjdskillnader var det verkligen och utsikten var vidunderlig på vissa ställen. På en sten satt en man med sin schäfer hund och det såg ut som han tittade rätt ut, men när jag kom närmare så tittade han ner mot Botaniska och hade el kablarna nedanför. Jag hade ingen aning om att höjdskillnaden var så enorm att det såg ut som raviner när man tittade ner. En rejäl matsäck och härlig sommarvärme så kan man nog gå här uppe i flera timmar.

 Nu har det ju regnat i flera dagar så på vissa ställen var stigen som en bäck. Jag passade på att ta en massa bilder på forsande vatten och här är en bild med Lomo effekt.

Nasp

Min Nasp kom idag och jag raspade Beethovens hovar ganska mycket. Jag har tagit alldeles för lite i trakten och varit mesig med hovkniven. Skall ta ett tag med Naspen och se om jag kan fixa till hovarna lite bättre nu när jag sliper skära i hoven. Det är snart dags att ringa Hanna igen för en koll av hovarna så jag inte gör fel. Stod ganska länge med Beethoven idag och tänker jag ta Bellman i morgon.

Jag blev lite sen till kärringträffen hos Rosa. Tore hade redan fixat en jätte fin hylla till Rosas växter så det blev till att äta och koppla av.

Tisdagstema:Yta

Tisdagstema:Yta Usch denna yta ville jag inte ha på bilrutan i morse. När jag röjde bort asp sly i går såg jag att syrenerna är på väg att knoppa. Jag stod i valet och kvalet om jag skall flytta dem nu eller vänta en månad till. Så att skrapa bilrutan och titta på knoppar samtidigt kändes helt bakvänt.

Godis i mängder

Det var egentligen Elvys tur att ha kärringonsdag, men hons kulle hämta posten och vattna blommor i ett hus i närheten så det blev smidigare att ha det hemma hos mig igen. Elvy hade gjort rysk korv stroganoff så jag behövde bara sätta på riset. Det var ett bra tag sedan jag åt stroganoff så det var riktigt gott. Jag kände mig lite rastlös idag och ganska frustrerad över att det bara regnar hela tiden. Jag har börjat förbereda för mina blåregn och blev lite förvånad över att det inte blir riktigt så jobbigt som jag trodde att fixa ordning för dem.

Vi gjorde ett bra röj en kärringonsdag förra sommarn, så det är bara att jämna till och på med en massa jord. Det har snart gått 2 veckor sedan jag la ned rökningen och det går väl riktigt hyfsat. Jag har känt mig lite stressad på onsdagarna så det var jätte bra att vi var hemma hos mig som just nu har huset är fyllt med godis. Jag behöver gå upp lite i vikt också så har jag tur blir jag både rökfri och ett par kilo tyngre.