... dina symboler här ...

Tisdagstema : Cirkel

Tisdagstema : Cirkel Tog en härlig promenad med gubben till Bertilssons Stuga och där hittade jag flera runda saker, men jag var så bortkollrad av den fina naturen och de härliga ridvägarna att jag inte såg det förrän jag kom hem. Jag hade först tänkt ta gamla kort som jag har på cirklar men tycker att det är lite roligare att använda de nya bilderna jag tog idag.

Jag har promenerat rätt mycket nu vid Delsjön, men här finns så mycket vägar och skogarna runt är så stora att jag kan gå här flera gånger om utan att tröttna på naturen.

Pixbo Dammar

När jag kom hem från jobbet idag så tog jag och gubben en härlig promenad med Shakira vid Pixbo dammar. Det var flera år sedan vi promenerade där och det kändes lite kul när vi kände igen vissa bitar av vägen som vi hade gått förut. Det var lite kallt men en sådan härlig dag att promenera på, nu när solen äntligen tittade fram. Tog med gubbens kamera och tog för givet att minneskortet var i, men icke sa Nicke utan jag hann väl bara ta 10 kort innan kamerans minne var fullt. Typiskt mig att ha för bråttom och inte kolla ordentligt innan vi gav oss iväg. Jag har länge funderat på att ta ut en av hästarna och rida runt på de fina ridvägarna här, men jag har varit lite osäker på var jag startar på rid slingan. Jag har inte hittat någon start punkt utan rätt som det är så finns det en rid skylt på vägen.

Vi stannade till vid Råda Hill innan vi åkte hem och tittade hur ridvägen såg ut där. Men det började mörkna så det får bli en annan dag vi tar den vägen. Jag kör förbi den ridvägen ibland efterjobbet och har funderat på hur lång den är, men enligt kartorna så går vägen in i Delsjön och runt där så det är nog bäst att promenera först innan jag tar ut hästen dit.

Blåst blåst blåst!

Usch jag har pajat min kamera, gubben lämnade in den för reparation och de i affären såg ut som? De hade aldrig sett något liknade fel och skulle lämna ett kostnadsförslag om det var någon vits med att laga den. Värdet på kameran har sjunkit drastiskt sedan jag köpte den och det kanske är mer lönande att köpa en ny. Det var så härligt väder när jag tittade ut i morse så jag kände hur inspirationen kom flygandes till att fixa klart övervåningen i kokhuset och köra iväg det sista som står där uppe. Men Göta Petter vad det blåste! och det var svinkallt ute så jag tog ett par kort och rusade in igen.

Jag pratade ganska länge med Rosa i telefonen i går och vi kom in på vad som kunde göras på våra kärringträffar. Bland annat att jag behöver dränera runt kokhuset. Jag gick runt idag och kollade hur djupt vi behöver gräva och det är ca 2 meter djupt. Jag klarar att gräva 1 1/5 meter ned sen får jag cellskräck, tror det är bäst att kolla upp vad en grävare kan tänkas kosta att hyra. Det är denna sida som skall grävas 2 meter ned.

Sedan skall övervåningens panel rivas ner och bytas ut och ett rum skall innertaket höjas lite, de byggde innertaket lite väl lågt. Runt skorstenen är skadorna ganska omfattande och halva skorstenen behöver muras om. När man tittar sig runt så blir man lite matt av all jobb man har framför sig men det är väl bara att bita ihop och tänka positivt. Det kan bli väldigt fint när det blir klart och kommer det bara go värme så man slipper all regn ett tag så känns det nog lite bättre, just nu går man ju bara runt på halvfart.

Glas pyssel

Jag hade hittat massor av stavar i glas som jag tänkte man kunde hitta på något kreativt med på vår kärring kväll. Tog fram julpynt som jag inte använt i granen, band av alla de slag och siden blommor. Elvy hade en extra limpistol med sig och glitter. Rosa hade världens huvudvärk och mådde pyton så hon låg hemma och kurerade sig. Synd för vi gör så olika grejer även om vi har till synes lite material att jobba med, så det hade varit spännande att se hur hennes glas mobil hade blivit. Fast det är klart det kommer mer chanser jag har väl ett par 1000 glasstavar i kokhuset. Fattade aldrig riktig vad Olle som släpade hit all jox skulle med dem till. Hade de inte varit så tunga hade de åkt för länge sedan. Men nu är jag glad att de kom till användning.

Elvy hon gjorde sina i pastell färger och det blev så himla sött. Hon skojade om att det bara fattades att någon av hennes döttrar kom hem och sa att de var gravida med tanke på att hennes mobil blev så baby söt. Jag valde mörkare färger och blev helt uppslukad av att fixa lite igelkotts stuk på mina stavar. Vi blev lite fulla i skratt för jag glömde av att äta och det var knäpptyst i köket, samma härliga tystnad som när vi gjorde pepparkakshusen. Vi kommer att göra detta fler gånger och fixa in lite glasfärg och annan dekoration. Jag har gott om glasstavar och detta var jätte roligt att göra så Rosa får vara med och fixa en mobil till sin uteplats.

Tisdagstema : Ensam

Tisdagstema : Ensam När jag röjde ut grejer från kokhuset så hittade jag en stor låda med ett par gamla burkar och pappas gamla verktyg. De flesta var trasiga och som han förmodligen skulle göra nya handtag till. Där var också en del märken från flygvapnet och massa konstiga prylar, med andra ord var det en av pappas bra att ha låda som jag hade hittat. Men mitt bland alla verktyg hittade jag ett gammalt ensamt kort på pappa. Jösses jag tror han är tonåring på den bilden? Det lilla kortet såg så malplacerat ut och alldeles fläckigt av olja från verktygen.