... dina symboler här ...

Tisdagstema: Stor

Tisdagstema: Stor Jag tycker min gubbe passa in bra där, han har ett enorm stort hjärta. Han har lärt sig med åren att det är fly omöjligt att få upp mig på morgonen om han inte kommer med en kopp kaffe och väcker mig ordentligt på morgonen. Han försöker att alltid ge mig det jag önskar även om pengarna tryter ibland. Det är otroligt stort att han har stått ut med mitt enorma humör under alla dessa år. Jag hade inte tänkt och sitta här och skriva gubbens lovsång utan ger mig själv stor eloge för att jag orkar plocka undan efter honom varje dag, han har en tendens att bara släppa allt där han står och går och ibland bråkar vi så taket lyfter. Men som sagt han har ett stort hjärta av guld.

Snart färdig elektriker

I dag hände bland det värsta jag vet. En propp gick sönder och inga i reserv som vanligt. Det blev till att åka iväg och handla. Det var länge sedan vi hade problem med elen och fick byta alla kablar. Vi hade en elektriker här men han måste ha fått sin licens i cornflakes paketet. Så fort vi slår på elementen i vardagsrummet går proppen direkt. Märkte inte av detta förrän vintern kom och vi satte på elementen och då hade elektrikern redan flyttat tillbaka till Norge. Vi har fortfarande inte fixat ny kabel till elementen så de får en säkring för sig. Tur vi har öppen spis, för det blir svinkallt direkt när strömmen går.

Tobias vår äldsta son är snart färdig utbildad elektriker så han kollade propparna. Jag brukar bara skruva ur och sätta i en ny under stress för det händer att de går sönder igen på direkten. Tobias tyckte jag var hel korkad och sa att jag måste slå av all ström först. Han bytte 1 och 1 och frågade om det lös i undervåningen. Snacka om tålamod, jag köpte 10 stycken och hade förmodligen bytt 10 på direkten och sedan svurit som attan den dagen jag sätter i en trasig propp och inga i nya i reserv. Men nu har jag tänt vedspisen och öppna spisen så nu är mys faktorn på topp igen.

Jul på Liseberg

Vi åkte till Liseberg idag på kärringträffen och hade förstärkning av Monica och Patric. Vi tittade runt på den fantastiska jul belysningen och allt fint de hade i affärerna. Jag hade tagit med jul glögg och kakor som jag bakade dagen innan. Det var ganska lagom med folk och vi behövde inte trängas runt. Det roligaste inslaget var djuren. Renarna kryddade verkligen den fina julstämningen och de svarta hönorna var bara så fräcka. Vi tittade på tomtarnas värld och man kunde trycka på knappar för att höra olika ljud. Det var verkligen sevärt och rolig att se alla lyckliga barn som for runt med stora ögon. Det var roligt att bara gå runt och koppla av och njuta av alt det vackra och att alla fotograferade.

Gick fint att baka i vedspisen

När jag tittade på sidorna på tisdagstemat då var det många som hade bakat eller skulle sätta i gång och baka. Från sett när vi bakade pepparkakshus hos Elvy så har jag inte bakat på ett par år. Jag blev verkligen sugen på att baka idag och då testa vedspisen. Men jag tänkte det var bäst att börja med färdiga mixer. Det var jätte trist förra gången då allt blev halvfärdigt och att jag inte fick upp värmen ordentligt. Ungarna blev jätte besvikna och har inte glömt det än.

Gubben stack i väg och köpte hallon kaka, pepparkaka och citron kaka. Jag la in skinktermometer och väntade en liten stund. Fattar inte riktigt vad jag gjorde för fel förra gången, för nu var ugnen snabbt uppe i 180 och jag fick öppna luckan en liten stund. Skall man baka i vedspisen blir det bäst om man låter kakan vara inne 35 min i stället för 45 eller att göra smeten lite lösare. Fick gjort 3 kakor som jag skall ha med till kärringträffen i morgon. Vi passade på att laga potatis och korv i långpannan nu när spisen var uppvärm och klar. Skall testa någon dag att baka Rimbo bullar.

Tisdagstema: kök

Tisdagstema: kök Jag har i omgångar lagt ut bilder på mitt kök. Men jag har aldrig tagit kort på det när det varit mörkt och förrän gång skull städat. Favoriten i mitt kök är vedspisen och i år har jag gett mig attan på att jag skall baka i den. Pratade med en kompis som menade på att jag måste elda upp värmen ordentligt innan jag kan baka och verkligen lassa in så mycket ved det bara går. Har provat för ett par år sedan men gav upp och satte på ugnen istället. Men jag känner verkligen för att prova och nu har jag använt den såpas mycket att jag inte mesar mig utan trycker i så mycket ved det bara går. När det var som kallast, för 2 år sedan så gick den för högtryck och jag lagade all mat på den.