... dina symboler här ...

Promenad vid Flabäck

Det är härligt att vara ledig men man blir lite mossig av att sitta inne. Fick med min gubbe idag på en mysig promenad vid Flabäck. Den gamla gränsen till Danmark låg där förut. Sist vi gick här är nog ca 10 år sedan och det har tillkommit mängder av hus. Men de har bevarat gravfältet och den gamla borgen.


Helt otrolig att gränsen låg i Kållered.
Det här huset tyckte jag bara såg för mysigt ut, synd att man inte kan med att fråga hur tornet ser ut inuti. En del hus låg nästan på varandra men annars så har de planerat husen väl i miljön. Flera hus hade massa snickarglädje och väldigt mysiga trädgårdar. Husen ligger mitt bland berg och rejäla sluttningar så det var kul att se hur de hade byggt och utnyttjat tomterna till max. Flera hade udda tomtar som klängde längs husväggar och den här stora tomten på däcket är ju jätte tuff.


Det var lite små kyligt men väldigt uppfriskande med en promenad och desto mysigare när man kommer hem till kaffet. Det är nog väldigt vackert här på sommaren med den lilla sjön och de gamla vägarna. By vägen går härifrån och sedan ner mot Kållereds kyrka och längs vår ena hage.


Jag har haft en härlig dag och önskar er alla ett Gott Nytt År.
 

Storbak

Bak dags idag så jag har städat och skurat och plockat undan julklappar och papper som har legat i mitt kök. Det är så trist väder ute att det har känns som kvällen hela dan och jag har tagit fel på klockan hela tiden. Tog en långpromenad med Shakira och passade på att fotografera med raw inställningen. Funderar skarpt på att låsa minneskortet så jag slipper ta firmupdate varje gång och hellre ta 2 minneskort med mig ut.

Jag tycker bilderna blir betydligt bättre i raw och ger mig mycket mera spelrum om jag vill manipulera dem i Gimp. Raw bilderna ger betydligt djupare färger medan jpg bilderna ibland känns lite blaskiga om man jämför dem. Det var sidan Bild och Foto som gjorde mig intresserad av raw bilder.  Skall ta mig en dusch och sedan starta med bakningen. Rosa tipsade mig om bakplåtar som kunde tänkas passa perfekt i vedspisen. Tusen tack Rosa.

Japp då är jag klar för att börja baka. Tänkte baka Grekiskt lantbröd, Rimbo bullar och Muffins. Har tänt på vedspisen och lantbrödet är det första som skall in. Hm bröden blev plattare än beräknat men är jätte gott. Kom att tänka på när jag och Elvy bakade bröd för flera år sedan och min bror kom och delade limpan på mitten och började äta. Vi blev jätte griniga på honom, men tittar jag nu på mitt platta bröd så får jag lust att göra likadant själv.

Rimbo bullarna blev jätte fina och är otroligt goda. Har bara en son hemma just nu, Micael är kvar hos kusinen i Uddevalla. Jag skyndade mig att ta kort på bullarna medan de finns några kvar. Har man väl börjat äta dem är det svårt att sluta. Muffinsen blev goda men kändes lite väl mättsamma. Tja man kanske inte skall små nalla medan man bakar, just nu är jag propp mätt.

Julafton

Julafton är över och jag blir lika förvånad varje gång att det går så fort. Det är ett himla stress på folk och affärerna är något som man helst håller sig på avstånd ifrån under juletid. Vi handlade lite på julafton då det brukar vara tomt och lugnt innan vi skulle besöka mamma. Men mamma var så trött att vi besöker henne idag på kvällen istället då hon är som piggast. Mamma var för söt där hon sov i godan ro, helt omedveten över hur folk stressar och far hit o dit. Vi åkte vidare upp till Uddevalla och firade jul hos Christina. Det var härligt att få sitta och koppla av och äta god julmat. Shakira och Agnes busade hela kvällen så Shakira är bra trött idag. Nu önskar jag bara lite vinter kyla så inte hagarna blir så geggiga. Hästarna var bra smutsiga och lite snö hade inte varit så dumt.

Ingen julstress här

Jag passade på att rensa och lägga ut fler stenar och plattor. Det är fortfarande plusgrader ute. Känns bra att gå ut och greja istället för att stressa runt i affärerna. Det blir nog att vi köper någon liten sak till sönerna och sedan ta dem med ut på mellandags rean istället. Det är ganska dyra saker de är på jakt efter. Det blir inte så stressig och vi slipper jul hysterin. Nu är det så mycket trafik att det är bättre att bara ta det lugnt och göra annat istället. Jag fick lagt en hel del plattor, medan Shakira stod på sin favorit plats och tittar över området och förbipasserande hundar. Men det mörknar fort så man hinner inte med så mycket. Nu blir det till att laga mat och koppla av.

Informationsrik onsdag

Det var Elvys tur att ha kärring onsdag idag. Jag behövde vaccinera Shakira, Elvy och Rosa behövde kastrera sina katter. Jag ringde veterinären Johan i Kullavik. Även om det är en bit att åka så tycker jag att han är den bäste veterinären. Vi ringde honom akut på midsommar afton för 7 år sedan, då vår hyresgäst katt fick ungar och en hade fastnat. Vi ringde runt överallt och han var den ände som ställde upp. Trots att det var midsommar och han garanterat var upptagen med annat. Sedan dess går vi alltid till honom och jag rekommendera honom varmt.

Han sövde katterna först och skulle sedan ge Shakira sprutan. När jag skulle lyfta upp henne var hon betydligt tyngre än jag trodde och ruskigt snabb med att försöka hoppa ner igen. När Johan skulle ställa henne upp, lyckades hon klamra sig fast runt bords kanten som en gigantisk katt. Vi blev båda ställda av kraften och smidigheten som hon uppvisade i stressen. Så det var kanon att vi stannade kvar medan han kastrerade katterna.

Shakira lade sig ner efter en stund och var ordentligt avslappnad när vi skulle gå hem. När Johan kastrerade Rosat katt så påpekade han att hon kunde dra ner lite på maten eftersom hon har anlag till att bli överviktig. Jag fick mig en riktig funderare när jag såg fettet, mina katter är betydligt rundare än Rosas. Nu fick man verkligen se hur det såg ut och hur dumt det är med överviktiga djur. Så idag blev det en riktig nyttig och informationsrik onsdag.