... dina symboler här ...

Äntligen!

Då kom äntligen första snön i går kväll. Det är plusgrader idag så det får kanske inte ligga så länge. Det blir så ljust och vackert när det är snö. Är bara vägarna plogade ordentligt så får det vara hur mycket snö som hest. Vi skulle behöva hämta mera hö i Uddevalla och transporten har vi inga vinterdäck till ännu. Gubben och Tobias skall ut och sätta på vinterdäcken på bilen idag, något sent enligt mig. Monica och jag har som tradition att ta hästarna på långtur första snö dagen men hon skulle iväg så det får bli imorgon istället. Hoppas inte allt har töat bort då.

Öron problem

Fick åka in med Shakira till veterinären idag. Förra gången var hon så himla rädd att hon tömde analsäckarna när jag lyfte upp henne på bordet. Jag har lyft upp henne på bordet 2 gånger hemma och då kissade hon. Tycker det är hemskt att hon skall bli så rädd. Hur gärna jag än vill att hon skall vara kärnfrisk livet ut, så lär jag behöva åka till veterinären då och då. Så idag var det dags, hon har problem med ett öra och idag såg det bedrövligt ut och vi blev lite oroliga över att det gick så fort.

Jag trodde det kunde vara skabb av något slag för örat är sönderrivet och kallt bit vis. Jag blev så paff Shakira var jätte duktig, kunde väga henne och inga problem med att ta upp henne på bordet. Visserligen var hon rädd men inte överdrivet rädd. Shakira vänjer sig väldigt fort vid olika saker som hon varit rädd för. Oftast behöver hon bara se eller råka ut för samma grej ett par gånger så löser hon det.

Jag har ju bara lyft upp henne 2 gånger på bordet! Jag skall fortsätta lyfta upp henne med jämna mellanrum, men idag var hon verkligen kanon duktig. Veterinären trodde det var kraftig öron inflammation och att hon rivet sig så illa. Vi har inte sett henne klia sig så våldsamt på örat så förmodligen så gör hon det på natten. Tratt, antibiotika och öronsalva skall förhoppningsvis rätta till örat.

Längtar till våren

Jösses det var svinkallt ute idag det blåste rätt igenom jeansen så låren kändes som stockar. Snabbade mig in i skogen för att få lite lä men det hjälpte föga. Hade tänkt ta en ridtur idag men det la jag ner på direkten. Shakira har börjat spåra rejält när vi är ute och plötsligt kom 2 rådjur framhoppande och hon blev alldeles till sig. Vi brukar ha rådjur i hagen och på slingan. Då har hon inte brytt sig något nämnvärt och det har aldrig varit några problem med att kalla in henne. Idag var jag glad att jag hade löplinan på henne, hon visade ett helt annat intresse nu och jag fick kalla på henne flera gånger så hon inte skulle springa linan helt ut.

Verkar vara dags att lägga ner lite mera tid på lydnads träning. Hon blir ju äldre och tuffare allt eftersom. När jag väl kom in i värmen så skickade Rosa mejl om Lisebergs trädgårdsdagar och vi började diskutera blommor. Jag är så himla sugen att börja i trädgården igen. Nu har frosten slagit till och det går inte att greja så mycket på utsidan. Gick in på Horto Green AB och gjorde en önske lista på blommor och växter jag vill ha. Den slutade på 1 500 kronor så det blir till att laga god mat och baka i mängder till gubben innan jag visar listan.

Bilderna är från Horto Green AB

Film kväll

Kärringträff hos mig, jag kom hem sent idag från jobbet och var jätte seg. Tobias hade en film som jag tänkte vi kunde myst oss med men jag fattar inte hans xbox. Det är bytande av kablar och det ena med det andra så vi såg en gammal film på kanal Family som hette Cave man. Den var jätte rolig och det var härligt avkopplande att äta god mat och bara slappa. Det blir nog mycket film kvällar och testning att laga lite spännande mat nu när man inte riktigt kan greja ute. Jag ser i fram emot våren då jag eventuellt skall bygga ett växthus. Gubben vill fortsätta att bygga ut en grill hörna på uteplatsen och jag vill gärna ha en damm. I år skulle vi behöva renovera grovt inomhus och även kokhuset behöver göras i ordning för Tobias.

Tisdagstema: Nytt

Tisdagstema: Nytt Först av allt vill jag önska alla ett Gott Nytt År och en fin fortsättning på det nya året. Det som är nytt för mig är det här fina blom glasen som man skall ha värmeljus i. De är pastell blåa men det syns inte riktigt när det är ljus i. Vi fick de i julklapp från Inga-Britt och Kickan. Otroligt vackra och väldigt fint gjorda.