... dina symboler här ...

Mormors plastgran

Micael har satt upp sin mormors gamla plastgran. Jag tycker den är jätte fin, det är lite olika nyanser grönt i barren så den ser rätt läcker ut när den är pyntad. Jag blev riktigt glad över att han ville ha den, men han såg lätt chockad ut när jag kom in med en plastpinne och barr i en låda. Han fick till sist ihop den och den blev riktig stor i hans rum, vår takhöjd är bara 2.10. Det är roligt att jag har en del gammalt julpynt kvar från att jag var liten och som mina föräldrar har haft i flera år, när de var riktigt unga. Även all plast pynt har sin charm, visserligen sätter jag inte upp det men de är roliga att ha kvar.

Så idag satte jag även in min gran, en liten tjock rackare. Den blev inte riktigt färdigpyntad idag för glittret verkar ha försvunnit. Jag hittade mammas gamla julgransbelysning, ljusen är lite mindre och verkligen sköra men funkar fint och helt gjorda i glas. Sökte på nätet efter lite information om plastgranen, hur gammal den kan tänkas vara osv. Hittade denna härliga sidan, kolla in katten!!

Min Julstad

Jag har äntligen gjort klart jul staden. Hade tänkt att bara ha stad i mitten av bokhyllan men Micael ville ha över hela nedre hyllan. Micael hjälpte till att lägga ut bomullen. Första gången jag såg en jul stad var hos Claes-Olofs moster. Sen dess så har vi kört det varje år. I år gjorde jag en stor grotta i mitten och nästa år skall jag nog göra en mindre men använda mera hönsnät så det inte blir så platt vid sidorna. Förr hade jag en massa tomtar i hela huset men det har blivit mindre med det för varje år. Tycker det räcker med jul staden, det blir fortfarande knorr på ungarna fast de är tonåringar om jag föreslår att vi skall skippa den.

När ungarna var små satt de och lekte med tomtarna och ett år hade jag även en tåg bana i mitten som de höll på med. Det är kul att Elvy har hakat på med jul stad, hoppas hon lägger ut bilder för hennes är gigantisk i år. Jag försöker göra en så liten som möjligt och hon en så stor som möjligt. Det är alltid lika spännande att se hur hennes ser ut år efter år.

Slingor

I dag var det utomhus pynt som skulle upp hos Rosa. Till garaget hade Rosa köpt en tomte på Motorcykel. Den hade de satt upp i veckan, idag skulle vi sätta ljus i rododendronen och på farstukvisten. Jag brukar promenera ner till Rosa med Shakira och passade på att fotografera en ljus beklädd flaggstång med stjärna på toppen. När vi höll på med ljusen hos Rosa så började det regna och jag tyckte det var bättre att gå hem med Shakira.

Kommer hem ganska sent från jobbet och vill inte bara lämna henne och åka igen men det är väl kanske inte så trevligt för andra med en blöt hund. Här är en bild på Elvy när hon skojar runt med julpyntet. Rosa och Elvy kom hem till mig med glögg och pepparkakor så satt vi och slappade en stund.

Tiddagstema: Horisont

Tisdagstemat idag är horisont. När vi hälsade på min syster i Bodö i Norge tog vi en massa kort. De flesta har jag lagt ut i bloggen, så jag tittade bland mina kort om jag hade andra horisont bilder. Jag fastnade till sist för den här bilden. En ensam båt i fjorden men syl tunn horisont. En något halvtråkig bild men fin på sitt sätt.

Första Advent

Äntligen är mitt kök renstädat och fint. Skall in i duschen och åka bort till mamma så hon får upp sin adventsljusstake. Sedan åker jag nog till Rosa som ringde mig nyss och bjuder på tårta och advents kaffe. För första gången har jag varit sen med storstädningen, normalt sett så brukar jag sätta upp min jul stad första advent. Det är något som jag har kört sedan barnen var små och som de gillar fortfarande annars vill de inte ha något julpynt i sina rum frånsett advents ljus stake. Eventuell kan Micael tänka sig en gran i sitt rum i år men inga tomtar.

Ungarna kommer nog vilja ha så tomte fritt som möjligt tills den dagen de får egna barn och ser det roliga i det igen. Det är den äldsta katten Busen som ligger på ramen, har sover sig igenom det mesta. När han var yngre var han livrädd för dammsugaren men nu verkar det inte vara något som stör honom när han har somnat. Tja det skulle väl vara om jag öppnar en burk kattmat, då spelar det ingen roll vart han än befinner sig så kommer han farandes.