... dina symboler här ...

Storstädning

Det regnar och blåser ute. Perfekt väder för att göra en riktig storstädning inne. Första advent närmar sig och jag vill ha undanstädat ordentligt. Gubben har eller rättare sagt haft ett hörnskåp med, som han tycker viktiga papper. Jag har varit så himla trött på att papperna alltid hamna på vårt matsalsbord i driver och blir liggande där tills jag får mig ett frispel och säger att jag skall tända brasan med dem. Nu har jag tömt skåpet och lagt in hans papper i ett köksskåp. Orkar inte med att se mera grejer som egentligen skall ut, stående bakom möbler o dylikt. Nu är ju loftet såpas tömt och rengjort att vi kan ställa ut de grejer som vi varit rädda om. Det blyinfattade glaset kommer från bion Saga i Uddevalla och det tänker vi sätta upp någonstans. Antigen i ytterdörren eller vid grillplatsen som gubben planerar till våren.

Jag satte upp min favorit lampa när jag var liten. Den är gjord på skrovliga glasbitar som ser ut som sten. 1 rund och en fyrkantig hade mina föräldrar och jag blev överlycklig när jag fick dem. Jag tyckte de var bland de vackraste som mina föräldrar hade. Jag fick byta lampan i lampetten och jag blir lite fundersam om de är så säkra. Mina föräldrar har alltid haft dem tända och det har aldrig hänt något men hållarna är ju gjorda i papp. Nu är vardagsrummet och datarummet färdig städat, så just nu står allt som skall bort i köket. Synd att det mörknar så fort, jag vill helst polera bokhyllan i dagsljus. Borden och de andra skåpen hann jag ta. Men med tanke på hur det ser ut i köket så blir det väl till att hålla på hela dagen i morgon med.

Pepparkakshus

Onsdag hos Elvy och hon kom med den härliga iden att vi skulle bygga pepparkakshus. Jag provade en gång för många år sedan med ett färdig bakat men det gick sönder när jag limmade. Jag har aldrig provat igen så jag tyckte det skulle bli lite spännande. Elvy tog fram papper och pennor så vi skulle börja från scratch med att rita upp det. Samtidigt satt hon och planerade att bygga slott och det ena med det andra. Jag började känna mig lite stressad och tänkte på förra gången jag byggde, så jag ville jag göra ett så litet hus som möjligt.

Elvy hade inga bak kavlar så hon tog fram gamla flaskor, skall erkänna att jag satt och önskade att de var fyllda. Vi började skära ut våra hus och jag min klanta skar ut fönster på tak bitarna. Typisk precis när jag tyckte jag hade fått flyt och börja få grepp på alla delar. Rosa var den som var snabbast och klar med sitt hus. Det var precis att degen räckte och jag fick ta lite deg av Elvy som började äta av resterna. Hmm fick liksom lappa mitt tak innan hon han att käka upp den sista degen.

Elvy och Rosa fixade till sockret och rosa fick till sitt hus riktigt rakt. Elvys hus fick ett härligt banan tak och de tyckte det liknade mitt stall innan vi fick rätat taket någorlunda. Jag fick till det mesta på mitt hus men Rosa fick hjälpa mig med taket. Sedan var det dags att dekorera snabbt som attan innan Rosa hunnit stoppat i sig allt godis. Hon hittade godis som såg ut som tomte stövlar så de satte jag i min skorsten.

Jag tycker våra hus blev riktigt fina och roligt hade vi. Stundtals var vi så tysta och koncentrerade att man kunde höra en knappnål falla. Det är synd att vi inte bakar lite oftare, det är något som är väldigt roligt att göra tillsammans. Tusen Tack för en rolig kväll Elvy.

Tisdagstema: Pynt

Pynt i dag på Tisdagstemat och jag tänkte vad roligt. Jag hade hittat en gammal ljusslinga med svampar när jag röjde loftet. Jag tror den har tillhört Centrum biograferna en gång i tiden. Det fattades 5 svampar så det satt vanliga små lampor som är målade röda. Jag har sett att det finns små lyktor man kan köpa så jag fundera att blanda lite. Glad i hågen klädde jag in spiskransen med fusk barr och i med svamparna. Svamparna var lite sköra så jag skruvade i dem allra sist.

Hur jag än bytte och flyttade lampor så fick jag dem inte att lysa. När jag började plocka ner lamporna såg jag att jag missat en hållare. Japp då var det bara att fotografera, oj vilket bök. Hur jag än vinklade kameran såg det ut som jag tryckt ner vanliga glödlampor bland barren och försöker få folk att se svampar. Började gå igenom inställningarna på kameran och tog kvälls-snapshot. Nu ser man i alla fall att det är en svamp. Det är kanon med tisdags tema, man får en rejäl chans att lära sig kamerans inställningar.

Undrar hur länge de är hela?

Tog Bellman på en sväng, han kan vara lite små fjompig när han är ute själv. Det gick riktigt fint idag och jag passade på att western svänga honom runt träd. Bellman ser gärna spöken lite här och där men han stressade inte upp sig och surnade inte till nar jag pressade honom. Båda hästarna är 7 år nu och det märks att de har mognat. De har fått rejäl vinterpäls och verkar inte bekymra sig om kylan men Bellman var lite snorig så jag satte på täckena idag. Det är väl när det blåser små kyligt som det kan vara gott med ett täcke. Har släppt ner hästarna i lille hagen så att de skall få lite variation och kan hålla ett öga på Beethoven. Han är en riktig täckes marodör och det såg ut som han försökte springa av det. Han får alltid tjockare päls och är nästan aldrig snorig, men han svettas en del när man är ute och jag vill inte stänga in dem i stallet tills han har torkat tillräckligt för att kunna släppa ut honom. Det är lite trist att grisen är borta hon brukar få de trasiga täckena i sin bädd. Hon brukade fixa till en rejäl iglo av täcket och en massa hö ovanpå. Hon tappade alltid borsten på vintern och fick en ny rejäl på sommaren. Det är tur att inte täckena är så dyra längre, fick tag på ett vintertäcke för 399 kr i Ullared och det kan man väl smälta med lite knorr när de går sönder.

Vedklyvning

Gubben ville ha hjälp med ved klyvningen, han har hållit på med veden i omgångar med våra söner och undrade om vi hade lust att klyva på en av våra kärringonsdagar. Jag tycker det var en bra idé för det såg bedrövligt ut därinne, min gubbe är inget vidare på att städa undan utan kliver hellre över all bark och sågspån som blir när man klyver och kör ved kapen. Elvy älskar maskiner så hon flög fram till kapen och började med den. Rosa tog emot och började stapla veden. Jag sopade undan all bark och spån. Barken använde jag som fylle där hästarna trampar som värst i hagen. Shakira var inne hos oss och snodde ved och rusade ut, så det blir till att städa efter henne imorgon. Hon tyckte det var hel kul att springa runt med veden. Vi fick fyllt hela väggen upp med ved och städat upp riktigt bra där ute, så nu är jag rustad för en riktig vargavinter.

Efter en stunds klyvning blev vi inspirerade av vedens olika former och började se olika jul pyssel grejer man kunde göra, fast bilden i mitten tyckte Elvy var himla lik den ena hästen jag har och satte dit sina fingrar, så gubben lär nog få sig en funderare på varför vi har spikat upp ved bitar på balkarna. Det började bli kyligt och magen kurrade så det var dax att gå in och äta köttbullar och potatis gratäng som gubben hade lagat. Han skulle titta på fotboll så vi fick gå upp till sovrummet och titta på bonde söker fru. Det känns helt ljuvligt att ha ordnat så mycket ved inför vintern och veta att det finns nästan lika mycket till. I år lär vi definitivt inte frysa.