... dina symboler här ...

November (283 av 365)

November (283 av 365)

Hmm undrar om inte jag börjar bli dålig.  Har haft huvudverk hela dagen idag med och känner mig så matt. Det blev en liten runda med hästarna idag och det verkade passa alla perfekt. Hästarna var så pigga och glada så jag tro att de känner så väl igen områdes slingan att de bara ville snabba sig runt och hem till höet. Mår jag lika risigt i morgon så stannar jag hemma.

Har känt den sista tiden att mitt jobb är så kopiöst meningslöst att det är bättre jobbet ringer om de ens vill ha städat, de tjänar ju in lite pengar om de struntar helt i städningen. Nej skall ta ett par tabletter till och bädda ner mig.

Tusen Tack för alla fina kommentarer om mina hästar, det värmer verkligen 🙂 Jag är så himla glad över att de var så fina i munnen.

Ett litet tips innan jag går och lägger mig. CollageIt Pro är gratis  ett par timmar till och väldigt enkelt att hålla på med. Gjorde kollaget här nere.

Kollage

Staket (282 av 365)

Staket (282 av 365)

Härligt! Veterinären har varit uppe och kollat igenom munnarna och raspat. Han blev så fruktansvärt paff på Bellman som direkt öppnade munnen och stod som ett ljus med en blick som ( Jag vill ha morots smak på raspen och var snäll och ta lite extra på höger tand längst bak ) Veterinären tyckte han var rena dröm hästen han tyckte även Beethoven var duktig, men något ovillig att öppna munnen.

Jag rusade ju direkt upp till stallet och då var Bellman redan färdig. Gubben höll i Beethoven som såg livrädd ut. Veterinären tyckte det var så enkla och duktiga att hålla på med och de är de. Jag har jobbat enormt med att hästarna skall vara lugna, men jag såg på Beethoven att detta var extrem jobbigt och för min del så låg hans stress skala på 99% medan veterinären tyckte 1% eftersom han höll sig så lugn.

Staket (282 av 365)

Sedan tyckte han att hästarna var väldigt fina i munnen, inga blåser eller blåmärken, inga hack på tänderna eller sne slitningar på att betten legat fel. Bellman var len och fin som en babyrumpa, raka fina tänder, helt jämt slitna och absolut inte vass i munnen.

Beethoven var lite vass, men inga söndergnagda kinder eller blåmärken, utan lika fin han i munnen. Han förstod inte riktigt min oro och tyckte det var lite väl baffiga hästar att ha sidepull på. Har ont i huvudet i dag så jag orkade bara inte gå in på att vi kräver att hästarna skall stanna när vi säger brrrrr, att vi undviker in i det längsta med att dra i hästarna. Visst munnarna talade sitt tydliga språk idag och jag är så himla glad över att de inte har skavanker, för av och till måste vi ju ta ordenliga tag i dem och då har vi gjort det helt rätt utan att skada dem.

Beethovens bett

Det var härligt att höra att veterinären tyckte jag hade ena riktigt goa gubbar i stallet som var friska, välmående och harmoniska. Bara till att använda bettet, vilket jag skall göra i morgon 🙂

Nacke (281 av 365)

Nacke (281 av 365)

En härlig långtur på morgonen och vi provade att ta oss ner mot Rävekärr. Vi har ridit dit förut men nu hade de avverkat skogen och vi såg inte riktigt stigarna. Sedan började de mörkna och vi vågade inte chansa på att vi hade valt rätt väg. Men nu tog vi det lugnt till skogen och satte sedan lite fart på dem. Då dök de här hästarna upp i en skogs hage, så himla söta och nyfikna.

Kalhygge

När vi kom ut mot en större väg red vi förbi ett par sommarstugor, eller rättare sagt det som var kvar av dem. Fy tusan så där såg ut. Jag fattar inte att någon kan göra något sådant här! Allt var utrivet och låg utspritt. Hoppas att någon städar upp och river det som är kvar, det fanns en hel sommarstuga högre upp. Man får väl hoppas att den får stå orörd.

Sommarstugor

Hästarna blev väldigt blöta, dels av allt vatten men också ganska svettiga. Barnen brukar komma springandes när vi rider genom området och idag kom en så söt tjej med en jättefin fluffig rosa jacka. Beethoven har den fula ovanan att passa på att torka av svetten på dem som skall hälsa, men tjejen kände igen dem och höll sig till Bellman som har lite mera hyfs.

På väg till lilla hagen

Vi tog ner dem till lilla hagen idag och det var bra populärt. Finns fortfarande en del kvar att äta och det är inte riktigt så blött som i den stora hagen. Skall gotta mig en stund innan jag går upp och förbereder stallet för kvällen. Tog ut en större radio idag och jag trodde hästarna skulle flyga upp i taket när jag satte i kontakten och radion var inställd på mega volym. Men det är gott att ha lite musik medan man feja runt.

Hagen

Eget tema 31. Övernattningslya

Eget tema 31. Övernattningslya

” Jösses! Gör det igen! Skall lägga upp inlägget och ser att jag svamlat om allt möjligt utan att förklara val av temat. Denna gången såg jag det  🙂  Jag har funderat var Pepper sover om nätterna, han brukar komma från stallet men har inte gjort det på ett tag. Vi har hittade hans övernattnings lya när vi öppnade så att snickaren kunde se hur det såg ut mot skorstenen. ”

Då har det varit fullt ös här och elektrikern fixade klart Micaels övervåning, fixade en ny el central till Tobias så att han skall kunna installera den nya värmepumpen som är betydligt kraftigare än den han har nu. Sedan behövs all el kollas igen och skrivas ner ordentligt vilken propp som går till vad. Vi har bytt alla elkablar men det hänger en del gamla utan el kvar och vi har haft flera olika elektriker i omgångar. Så nu vill vi ha en som går igenom allt med Tobias som har massa konstiga prylar som drar betydligt mer el än vad som är gjort för.

Tobias utsikt

Tobias har en härlig övervåning som inte är isolerad, men snickaren var uppe idag och kollade om vi kunde ta ner en balk som går tvärs över vad som blir ett hallrum. Det var bara att kapa balken och sedan behövs golvet förstärkas så det inte blir så svajigt. Men det finns ett stort och fint rum som kommer bli kanon att kunna använda. Pigkammaren kan han ha som ett förråd, ja det finns gott om valmöjligheter där uppe. Tobias tycker att det skall bli skoj att få ta tag i det och komma på något smart.

Tobias övervåning

I största rummet på Tobias övervåning stod det en lampa på en stol och jag tror att Anna som bodde i huset när vi precis köpt gården hade satt dit den som ledljus till sina töser och även till Tobias och Micael när de lekte på gården. Vi bor ju på toppen, så när ungarna gick hem från kompisar kunde de se lampan i fönstret. Sedan gick det så många skrönor om gårdens dräng och att någon hängt sig uppe på vinden! Viket är omöjligt så vidare han inte var en hobbit! Det är inte tillräckligt högt där uppe.

Beethoven

Beethoven kollade intresserat på alla som sprang runt och han ser så rolig ut när han stirrar förvånat på någon han inte känner igen. Måste lämna in kameran, det är när man skall trycka ner knappen som den låser sig helt och elektrikern som skulle fota snickarens jobb uppe vid skorstenen, höll på att få sig ett brake. Jag fick gå upp och fota på manuellt läge, men vem vet hur länge det funkar. Jag har ju använt den kameran sten hårt och måste fixa batteri till den lilla kameran innan jag lämnar in den. Kan ju inte gå utan kamera.

Eget tema 30. Brevet

Eget tema 30. Brevet

Så där! Då skall vi strax ner och posta brevet till min Tyska mamma. Gubben tycker jag skall ha ett ytter kuvert men jag vill posta det som det är. Ramlar något av så får det bli så. Ser lite roligare ut så här 🙂 Jag har skrivit brevet för hand denna gången. Att jag inte gjort det innan är för att det skall vara lättare att läsa och inget annat. Det var det första Aldina frågade på jobbet, om jag postat det och om jag skrivit det för hand  🙂

Brukar ofta få höra att jag är stel och inte så pratsam av mig. Men jag är bara inte den typen som slänger mig över folk, tycker det är bättre att det tar lite tid att känna någon än att man slänger sig över och är klämkäck och ytlig som en del är. Nej, nu skall vi iväg  och posta brevet och fixa Thai-mat på hemvägen. Sen blir det bara till att mysa 🙂