... dina symboler här ...

Resväska ( 252 av 365 )

Resväska ( 252 av 365 )

Oj! Vilken dag! Larmet hade gått igen och Securitas kom upp. Det är andre gången nu, så vi får ta kontakt med larmbolaget så de får gå igenom vad problemet kan vara. Tycker lite synd om Shakira när larmet går. precis när larmkillen hade gått dyker Elvy och Rosa upp med dopkort som skall vikas och beskäras. Rosa hade varit så gullig och tryckt upp 50 stycken.

Resväska ( 252 av 365 )

Rosa skall åka till Turkiet nästa vecka och undrade om jag hade en bra resväska, blev så glad att jag hade det pluss att jag kunde använda det som tema. Elvy hörde bara orden resa …..Tur… så rusade hon iväg och skulle pressa sig ner i väskan till varje pris. Kände ärligt talat för att göra detsamma. Tänk en härlig varm plats att se fram emot istället för höst mörker.

kärring torsdag

Elvy erbjud sig att ta ett dopp i dammen i fall bilderna på resväskan inte blev bra, jag har ju badplats som tema kvar också. Nu är dop presenten klar och alla korten avklarade så nu är det bara kläder för min del och kontroll av dop lokalen för Elvy.

Eget tema 23. Gott

Eget tema 23. Gott

Hmmm! Nästan varje gång jag och Monica bestämmer oss för en kortare ridtur så har den blivit lång? Lika så idag. Vi tog en helt annan väg genom väldigt snårig skog. Beethoven brukar hålla upp huvudet perfekt och vara väldig smidig på att välja väg.  Men för ett år sedan hade jag två jätte duktiga medryttare men som hade en tendens att styra hästarna och konstant låta Beethoven gå först. Så den dagen de testade med Bellman först surnade Beethoven till så in i nordens och slog bakut! De blev då rädda och lät Beethoven gå först igen, det värsta man kan göra.

Monica och jag alternerar och diskuterar så fort något känns konstigt. Men idag testade vi med att ge foder först, kom att tänka på att jag fodrar ju klockan 4 på morgonen och att de måste vara vrål hungriga när vi tar ut dem och rider. Vi skall testa detta ett tag och se om hästarna har mer ork. Idag har de varit ljuvliga och jag har hållit på med att ha lösa tyglar på Beethoven och jobba mer med fötterna, låta honom välja väg medan man travar så han blir säker och stabil i stegen.

Det har känns lite granna som han inte har litat riktigt på sig själv, men idag på hemvägen så släppte det bara mitt i skogen och han for iväg i en rasande galopp, saktade ner och hukade sig för grenar och for upp i galopp igen. Han blev så lycklig och tog för sig på ett helt annat sätt, lite svårt att beskriva men vi brukar säga att känner hästen vad man vill göra så har man kommit en lång bit på vägen. Han var så lycklig att Bellman reagerade och vi kom hem på två röda.

Ops! Det var egentligen mina jordärtskockor jag skulle ha ett inlägg om 🙂  De var jättegoda men små, så jag låter resten vara kvar ett tag till och nästa år sätter jag de uppe vid stallet där jorden är bättre. Så det blev smörstekta jordärtskockor och hamnade på mackan, älskar annars soppan men det var för lite att stå och pilla med.

Solstråle ( 251 av 365 )

 Solstråle ( 251 av 365 )

När jag kom hem låg Edgar och sov så gott i soffan. Det ser så varmt och mysigt ut och jag gjorde honom sällskap en stund innan jag tog en härlig promenad med Shakira. Det har verkligen varit kanon väder idag. När jag var ute och promenerade såg jag svampar som påminde mig lite om stekta ägg. De flesta svamparna har blivit väldigt slibbiga av allt regn.  Jag såg en så läcker bild på nätet med massa små svampar som växte upp mot en stam och en del var färgade i pastell. Jag har sett sådana svamp kolonier här men givetvis är de nog borta nu.

Svamp

Nu när det har regnat så mycket tror jag att det gamla nakna ihåliga trädet som vi har på framsidan att ge med sig. Just nu är den full av vinbärssniglar som vill ha extra regnskydd. Håller på att titta på Idol och scrappar, tror jag skall lägga mig tidigt idag. Blev lite väl sent igår men det är svårt att sluta när man har flyt i scrappingen.

Snigel

Sött ( 250 av 365 )

Sött ( 250 av 365 )

Jag håller på med en dop present och letade efter något sött jag kunde använda. Skall visa vad jag gjort när dopet är över. Men en av de här kommer jag i alla fall att använda. Köpte dessa för flera år sedan, de satt lösa i ett titt skåp. Känner mig lite stressad för jag vet inte riktigt vad jag skall ha på mig och lär inte hinna kolla efter något nytt. Det blir nästan 50 personer och jag vet inte om det duger med vanliga jeans, men det ordnar sig nog  🙂

I morse tog jag Tobias bil till jobbet eftersom min skulle in på besiktning. Mina jobbnycklar sitter med bilnyckeln så givetvis så glömde jag dem! Det blev till att köra hem igen sedan har dagen bara fortsatt att små strula. Men bilen gick igenom, har kommit en bra bit på dop presenten och huvudverken har släppt så nu är det bara till att softa.

Brygga/ Bryggor ( 249 av 365 )

Brygga/ Bryggor ( 249 av 365 )

Monica var uppe tidigt idag så vi tog en sväng till Tulebosjön.  Dels ville jag fotografera den långa fina bryggan! Hmm! Som nu inte var så lång utan kort och uppstaplad. Vi hade perfekt rid väder även om ljuset blev lite konstigt på en del bilder. Jag hade väl paltat på mig för mycket kläder i vanlig ordning och blev ganska svett, men hellre det än att ha för lite och bli kall.

Kållered

När solen låg på ganska lågt så blev bilderna lite små mystiska. Tycker de blev lite läckra med spökkänsla. De här funkishusen eller boxarna som ligger på ängen är ganska nya. Jag tycker de är så vrål fula. De har ett liknande område fast med bruna hus på andra sidan, men där har blivit jättefint och lummigt. Tror det här området kommer att smälta in bra också så småningom när trädgårdarna har fått växa till sig.

Mot Tulebo

Det är de här ängarna vi brukar galoppera över. Det är två ängar med en liten väg i mellan. Det gäller att inte hästarna är för heta så de bara drar på, har de väl fått upp farten kan det vara lite svårt att få stopp. Sist vi red här ville de köra sitt egna race så jag fick styra upp mot husen där den sista biten är en brant backe. Hästarna får gärna springa fort men det skall vara kontrollerat annars får det vara. Idag var de jättefina så vi vände ner vid skogen längs bort och fortsatte runt sjön.

Ängarna

Vi har badat förut med hästarna men av någon anledning vägrade Beethoven att gå i för Monica så vi tänkte testa idag igen. Blev så full i skratt när jag såg Monica och hur smidigt Beethoven breddade bakbenen för att stå som fastklistrad i backen. Som sagt han vek inte en tum och Monica ville ha revans idag :)  Bellman var så törstig och älskar gräset som växer längs kanterna så han var det inga problem med att få i.

Bellman

Här börjar Beethoven fatta att Monica vill ha i honom i vattnet och försöker smyga vidare. De stod och velade en bra stund innan jag tyckte att Monica skulle testa med att backa honom och sedan bara vända upp.

Beethoven och Monica

Beethoven försöker göra sig så kompakt och fyrkantig som det bara går, han blir verkligen som en tung klump när han trycker ihop sig. Monica backade och vände upp mot sjön och man såg hur han tänkte skit också och så gick han försiktigt i vattnet. Jag kör denna varianten när de är för motsträviga och jag vet att det inte är något de är hysteriskt rädda för, utan bara kör typ vill bada i morgon men inte just nu.

Beethoven och Monica

Beethoven tycker det är kanon roligt när han väl är i och man får se upp så han inte bara lägger sig ner för att rulla runt. De fick mysa runt en bra stund i vattnet innan vi begav oss hemåt igen. Men nu var det på två betydligt piggare hästar.

Svalkat sig