... dina symboler här ...

Hönshus på G

Blivande hönshus

Då var det bestämt! Här inne skall hönorna vara och gubben skall fixa en heldörr som går inåt. Då kan vi ha denna halvdörren kvar när vi är hemma och hönorna kan gå fritt. Jag har väl mest varit orolig att de skall frysa vintertid. Läste på nätet om en som kommit ut till sitt hönshus och alla hönornas och tuppens kammar förfrusit och ramlat av! Jag skall läsa på mera men rasen Faverolle har vi bestämt oss för. Hur många vet vi inte riktigt ännu men 1 tupp och 5 hönor verkar vara ganska lagom att börja med.

Projekt

Nu behöver en klack cementeras upp och hönsgård på baksidan byggas. Läste också att de gillar olika tjocka grenar så fötterna får träning att gripa olika så vi var nere i den stora hagen och kollade upp gren högen vi har liggandes där. Såg att det egentligen bara är en bit av främre hagen som akut behöver städas ur. Där vi rensade för ett par år sedan såg riktigt bra ut. El tråden behövs också dras om innan vintern. Annars såg det riktigt hyfsat ut på den sidan. Skall sätta mig och räkna ut hur mycket material som behöver köpas, kommer att försöka använda så mycket av det vi redan har liggandes.

Greven

Greven

Besökte Elvy i dag för jag var så nyfiken på hennes nya katt. Säger bara JÖSSE! Vilken stor katt. Det blev ju att man började gap skratta när han tittade fram, i stort sett lika stor som hennes golden valp. Han har världens passande namn ” Greven ” Han tittade på en precis som ” Ja! Jag vet, jag är det pampigaste som fins ”

Dag-Otto är stor men den här…….jösses…..

Greven

Elvys lilla nytillskott

Har haft en kanon dag med att röja rent garderoben, stortvättat och där i mellan scrappat kuvert som jag binder ihop med ett band. Posten börjar bli ganska härdade med mina knaskuvert men den unga killen i pressbyrån höll på att smälla av när han såg alla blommor och pärlor på det förra 🙂 Men han hittade en tom fläck att sätta på frimärkena och han hanterade det så varsamt som om kuvertet var gjort av glas. Var så inne i pyssel tagen att jag glömde bort vad klockan var.

Plötsligt stod Elvy i dörren och sa att vi skulle hämta katten. Vi blev bjudna på fika hos kattägarna och Elvy skröt om hur snäll och sävlig hennes vandrande fetto är!?! Tycker inte riktigt det stämmer! Han såg mest chockad och sur ut att det han dykt upp en liten mattjuv. Nisse satt mest och väntade på att den nya tuggleksaken skulle hamna på golvet så att han kunde smaka lite…! Nej det kommer gå jättefint 🙂 Det var ytterst lite fräsande och den lilla fann trygghet i Jimmys famn på direkten.

Så Grattis till nytillskottet 🙂

Segt värre

Amor

Hua! Jag har försökt att få struktur på mina bilder på flikr men får ta det i omgångar. Jag har över 4000 bilder och det börjar kanske bli dags att slänga en del. Nackdelen är att flera bilder är till inlägg och de vill jag inte slänga. Har även suttit för att få ihop en portfolio av något slag och då välja ut ett fåtal bilder. Får nog be kompisar komma upp och gallra så jag bara har ett fåtal kvar i varje mapp. Just nu känns det bara jobbigt och tar för mycket energi, jag vill inte missa de få fina dagar som är kvar med att sitta vid datorn.

Amor

Amor är fortfarande en buse men kunde ligga helt still när en jättestor grönblå trollslända flög runt dammen. Jag som satt och väntade att han skulle dratta i! Det verkar som trollsländorna lägger ägg för det är flera ansamlingar runt växterna. Sedan är det så mycket smått som skall göras den närmsta tiden och många utgifter att det känns som man är i seg-spiral. Sedan blir väl inte humöret bättre av att folk tjatar om hur många dagar det är till jul, till nästa regniga semester och att nu kommer vintern med stora steg. Man känner bara Göta Petter vilket stormigt år det har varit! Nääää! Nog av deppighet nu blir det till att softa 🙂

Äntligen

Kanon! Har äntligen fått städat övervåningen grovt och plockat bort gammalt jox. I morgon blir det till att hugga in på klädkammaren. Amor fullkomligt älskar att dyka in bland kläderna, något som han har gemensamt med Eros. Sedan brukar Shakira ligga där på nätterna. Nu är det omöjligt för katterna har rivit ut och ner så mycket kläder att det finns ingen plats att ligga på. Jag vill helst ha dörren stängd men som sagt Shakira trivs där på nätterna så jag får se hur jag gör.

Eros

När jag tittade ut och fick se Eros i äppleträdet så är det ju ett måste att hämta kameran. Han blir bara tuffare och tuffare, men det är frågan om han någonsin kommer upp i Amors klass. men det är härligt att se honom och så fort han har klarat av något så måste han alltid springa allt vad han kan upp till stallet. Han älskar att rusa på den raksträckan. Men idag fick han inte njuta så länge i trädet förrän Amor kom och sabbade allt. Fy tusan för att behöva hålla balansen samtidigt som Amor klängde på hans rygg. Tur att äppleträdet är ganska tätt för han tappade balansen flera gånger och till sist så gav han bara upp.

Eros och Amor

Men det slutade med att även Amor tappade balansen och hamnade på samma gren. Smack! Så hade Eros lagt in en lavett så Amor for i backen. Sedan var det till att seger rusa upp till stallet. Amor blev nog bra paff för han låg en bra stund under trädet innan han gick in och lade sig. Skall snart krypa till kojs, lika bra att samla kraft till klädkammaren. Få se hur länge jag får sortera själv innan de klängiga assistenterna dyker upp.