... dina symboler här ...

Skumt

lilja

Härligt att det är fredag! Tog en liten längre promenad med Shakira och det är ju egentligen toppen är proven var bra, men man går ändå och är vrål orolig att hon skall få ett nytt anfall. Jag vill ju kunna ha henne lös som vanligt. Men får hon ett anfall så springer hon ju iväg helt desorienterad och det går inte att ta i henne. Fick ropat till gubben i sista minuten när Shakira fick sitt anfall att inte röra henne. Jag förstår att han blev chockad och ville hjälpa henne men Shakira var så förvirrad att hon försökte försvara sig.

Dammen

Men det bästa är väl att försöka koppla av och ta det som det kommer. Om hon nu inte hade någon infektion! Varför hade hon då feber? Veterinären tyckte vi skulle skriva upp datumet i fall det händer igen och i detta fallet är det ju bra när man bloggar om allt jox! Jag har fått gå tillbaka massa gånger för att kolla upp när vi gjorde vissa grejer och även de gången när man måste överbevisa envetna Elvy som alltid lägger på ett par år extra på allt  🙂

Behövde lite luft

Jag har suttit med tyskan och det känns bra segt. Hittade i alla fall tre riktigt bra sidor när man behöver träna glosor. Läxor.nuoch  Glosboken.se.

Jag blir så himla trött i huvudet och tog en promenad med Shakira i det fina vädret. Kommunen skall bygga en ny kyrkogård och har nu börjat att röja i skogen. Trodde inte de hade hunnit så långt men de har ju total skövlat hela sidan. Det var ett himla gnällande på de som bor i området att de inte ville ha någon kyrkogård och att naturen skulle bevaras, men har kommunen bestämt sig så är det kört. Vi får väl se hur det blir när de är klara. Det är fortfarande enda vägen jag har för att ta mig ut med hästarna, om man inte skall ta genom bostadsområdet.

kulturstigen

Särö

Vi kände för att ta en paus från hemmet och ta Shakira på en klätterrunda. Hon älskar att skutta runt bland klipporna i Särö västerskog. Vi gillar verkligen att gå här för det är så blandad natur. Enorma bok träd och mängder av myr gröna. Sedan växer det så mycket olika blommor bland stenarna.

Shakira gillar havet och framför allt verkar hon gilla tång lukten? Så just sträckan utmed havet och att man kunde gå ut på en ö verkade vara dagens höjdpunkt för hennes del. Nu var vattnet väldigt grunt och Shakira som gillar att hoppa på och över stenar, for fram och tillbaka medan gubben hade intagit en mera avvaktande gång! Tur att Shakira vet exakt hur lång linan är för hon sänker nästan aldrig hastigheten när hon kryssar fram och tillbaka.

Vi kände båda, ja alla tre egentligen att en go promenad var vad vi behövde. Vi han precis hem innan stört skurarna började. Tänkte jag skulle fodra först innan jag brassar igång vedspisen. Lika bra att laga maten på den när jag ändå skall starta igång den. Sedan blir det till att softa 🙂

Blåser så in i norden!

Usch! Så det blåste när vi var ute. Fast jag gick i ganska raskt tempo så frös jag in på bare kroppen. Solen tittade fram och jag trodde inte jag behövde termo byxorna, fast det är väl bara att inse att jag är en fryslort. Tog inte med mig kameran och självklart så dök den lille ekorren upp som bor vid stigen. Det såg lite läckert ut idag, alt gick liksom i olika silver nyanser men det var halt så in i norden och väldigt blött. Shakira fick sig en ordentlig sväng och slocknade så gott i soffan. Hon sover verkligen när hon somnat.

Härligt nu är det undan plockat och nystädat. Plockade med mig lite videkvistar från ett träd som blåst omkull. Skall strax fodra och sedan blir det bara mys resten av kvällen. Eldade medan jag städade så nu är här riktigt varm och en rykande kopp choklad med Mars-Mallows väntar på mig innan jag går upp till hästarna.

Vackert men svinkallt

Riktigt fin vinterdag och vi passade på att vara ute en stund i solen. Jag och Shakira kollade stora hagen så allt var som det skulle och att hästarna inte hade krupit ur sina täcken. Behöver jag inte vara ute i trafiken så tycker jag verkligen om vintern. När solen skiner och snön glimmar då är det bra vackert ute. Men idag var det så kallt att jag tog två mössor på mig. Blir jag det minsta kall i pannan får jag en huvudverk som är svår att få stopp på.

Vi passade på att hämta upp massa gamla brädor från ladan till ved. Även om vi har hämtat i mängder så ligger det hur mycket som helst kvar. De som bodde här innan måste ha slängt in under flera år. Vi vill få ut allt så vi kan lägga golv och sätta upp lite mellan väggar. Ett varm förråd hade inte varit dum, dels för att få ut lite från huset och sedan för att täckena skall torka bättre. Som det är nu fungerar det bäst att tvätta täckena och ha de inne i huset tills de torkat. Vill inte hänga smuts täcken på insidan så periodvis blir de tvättade lite i onödan.

Nu blir det snart mat framför brasan och titta på julklappen vi fick från syrran ( Perler i salten ) – 12 flotte utfluktsmål. Där är bland annat Løp gamle gård och om Kjerringøy.