... dina symboler här ...

Sandsjöbacka

IMG_4037

I dag kände jag mig mycket piggare men skall ändå bara koppla av i kväll. Jag har varit så sugen att gå lite utanför stigarna vid Sandsjöbacka och fotografera, så idag stack jag iväg på en jättetur. Dels behövde jag rensa skallen och Shakira behövde miljöombyte. När Shakira börjar lägga skorna i våran säng plus dörrmattan, då har hon i hennes tycke inte kommit ut tillräckligt. Man blir himla sur när hon gör så men det är kanon så man vaknar till. Att vara ute med oss och jobba och sedan gå samma promenad är inget skoj i längden.

Shakira har som jag extremt stort behov av miljöombyte, när vi var vid havet, blev hon helt lyrisk av den äckliga tånglukten och idag var luften full av träd som stod i blom. En riktigt söt doft, kryddat med fårskit. Mycket spännande dofter med andra ord. Promenaderna behöver inte alltid vara så långa men det skall vara nya dofter med spännande vägar.

Jag höll tummarna att de inte släppt ut korna och blev så himla glad när jag såg att det var helt tomt, hundarna skall vara kopplade när man är inne i betesområdena, men det är lite bökigt att ta kort då. I dag ville jag verkligen klampa runt mitt på heden. Det var riktigt kämpigt bland all ljung. Tänkte inte på att ha vatten med till Shakira, visserligen ligger där en sjö, men vi var långt ifrån den och vi hade klättrat runt bra. Till sist kom vi där jag definitivt inte kände igen mig och mängder av skyltar, så det kändes lagom att vända.

Det var en så jobbig men härlig promenad att jag tänkte sätta mig vid sjön en stund så Shakira kunde bada, men det sprack! Huu! De hade släppt ut korna och jag ville bara raskt gå igenom och ur betesområdet. Kor är väldigt snälla men de gick med ung tjurar som kan vara bedrövligt kaxiga och nyfikna. I de lägena är det skönt att Shakira bara går, hon skäller aldrig.

Vinter igen!

Vinter bild

Jösses! Det snöar så det står härliga till. I går kändes det ju som vår, snacka om skiftningar. Shakira var helt lyrisk när vi tog promenaden, hon älskar snö och for runt som en skottspole. Det enda jag tyckte var lite mysigt var att vi var de första som gick i skogen och att det knarrade under skorna. Passade på att ta lite vinter bilder.

Besök

Christina kom ner från Vänersborg och hade Agnes med sig. Det var roligt med besök och Christina fick se hur långt vi kommit med kokhuset. När vi gick upp till Tobias låg han så gott nerbäddad i sin soffa och tittade på film, han har det betydligt varmare uppe hos sig än var vi har, så i år skall bara elementen upp i vardagsrummet. Har just nu eldat som en tok men känner mig lite låst, hade gärna tagit en go kvällspromenad i snön. Det skall bli plus i morgon om det nu stämmer? så det gäller att passa på och njuta. Men fy tusan för att ligga och köra bil i detta, hoppas Christina tar det lugn och vägarna är ordentligt plogade. Försökte ta kort på hundarna men de hade inte tid att stå still.

Såg så gott ut ute, men så kallt!

Glad Shakira

Det såg så himla gott ut när solen sken, men det var svinkallt ute och jag glömde mina vantar i vanlig ordning. Kanske dags att sätta ett långt snöre på vantarna, så som man alltid hade på ungarna, kanske en adresslapp i pannan också med tanke på att jag ofta går vilse. Jag tränade Shakira när hon var liten att så fort jag sa försiktigt, så skulle hon gå långsamt och hela tiden ha koll på mig.

I går på kärring onsdagen så stod jag på näsan, så när vi skulle gå ner för den branta backen sa jag försiktigt till Shakira och hon gick supersakta och hade stenkoll på mig. Jag tränade in detta för att jag inte ville Shakira skulle skada sig när vi var ute, men inser nu att hon är en riktigt pensionärs anpassad hund och egentligen har stenkoll på var jag befinner mig.

Så jag kan nog koppla av lite mera när vi är ute och hålla bättre koll på mig själv, för självklart satte jag mig på rumpen igen när vi klättrade upp för berget och blicken Shakira gav mig skall vi bara inte gå in på. Skall ta en kopp kaffe innan jag kollar till hästarna, måste bli lite varm igen.

Äntligen ensam!

Hmm undra om Shakira är lite trött på mig! Hon var ensam hemma när jag var med Rosa till Ätran. Det händer av och till att hon plockar runt skorna och har vi inte stäng sovrummet så sliter hon sönder gubbens kudde! Min kudde tar hon aldrig, men hon röjer allmänt runt i sängen. Så vi är noga med att ha dörren stängd. Men idag när jag kom hem var Shakira på ett strålande humör och sniffade igenom mig grundligt medan svansen gick i ett. Så det blev till att gå på en rejäl promenad och hon sprang runt som den värsta vilden. Nu ligger hon och gottar sig framför brasan och verkar helnöjd.