... dina symboler här ...

Sisjön

På kvällen tog jag och Elvy med oss hundarna och åkte till Sisjön så de skulle få bada. Shakira har börjat löpa och ett renande kvällsdopp är ju aldrig helt fel. När vi var vid Säveån vågade Shakira bara doppa tassarna så jag var ganska nyfiken på hur detta skulle gå. Alfhild, Elvys Golden har nyligen gjort ett funktionstest som innebar att de skulle simma ut och hämta sin dummys och det klarade hon galant, de kollade även hurdan simteknik hon hade. Vi hoppades att Shakira skulle haka på när Alfhild hoppade i vattnet. Alfhild älskar att bada och är en duktig simmare.

Det är tur att Shakira inte är en Golden för hennes simteknik var inte den bästa. Hon gjorde mest enorma hopp och letade sedan upp olika stenar som hon kunde stå på. Fast på en sten slant Shakira och körde ner hela huvudet i vattnet, hon blev helt chockad och såg helt förstörd ut innan hon kom till sans igen och lekte vidare. Det tog inte lång tid förrän Shakira tyckte detta var jätteskoj och började slänga sig i vattnet, men simma det får allt vänta lite. Det var en härlig kvällstur och Shakira hade riktigt roligt, så det blir till att göra om det fler gånger och till sist lär hon sig nog att simma eller så förblir hon en sten letare.

Objudna gäster på min slinga!

Gick med Shakira och gottade mig på slingan. Vi har ganska mycket rådjur så jag passar på att kolla stängslet och att inga stolpar är lösa o.s.v. Jag har extremt mycket mördar sniglar och jag gick och funderade på hur jag skulle bli av med dem, när Shakira stannade vid en brun hög vid träddungen. Jag höll på att smälla av, det var någon som hade blivit nödig och hoppat in i träddungen för att göra sina behov. Fy fabian rätt på min slinga!

Jag har förståelse att folk blir nödiga men måste de svina ner så för.. , de kan väl åtminstone försöka gräva ner eller lägga något på servetterna de använder. Det är inte sådant man vill se fladdra runt i hagen precis. Den enda som tyckte detta var ett spännande inslag på slingan det var Shakira som undersökte det noggrant innan jag fick kört iväg henne. Promenaden miste sin tjusning direkt tyckte det räckte med alla bruna sniglar, vill definitiv slippa andra bruna grejer.  🙁

Katten Fimpen gjorde oss sällskap sista biten och det är lika roligt varje gång att se hur han och Shakira jagar varandra runt på murarna. Passade på att ta upp mina hästar från lille hagen och blev glatt överraskad när båda hästarna kom emot mig i full galopp. När jag tar bort tråden brukar de snällt stå och vänta, även om jag behöver gå runt dem och det är fritt att gå iväg. Jag skulle precis sätta på grimskaft på Beethoven när han knödde sig förbi och gick upp till stallet.

Bellman är den som brukar gå först så både han och jag blev lika ställda när Beethoven lufsade iväg. Nu gick Beethoven visserligen direkt upp till stallet, men han får absolut inte knö sig förbi mig på det sättet. Jag får väl vara lite mer påpasslig i morgon, jag får skylla på att min hjärna hade lite svårt att släppa det bruna jag fann på slingan..

Morgon pärla

Stackars Shakira, i morse när vi var ute på slingan och promenerade kom hästarna och ville springa med längs tråden. Jag har en nerförsbacke och en raksträcka som de tycker är så roligt att galoppera på. Så idag när vi nästan hade gått färdigt så genade Shakira genom hagen, Beethoven saktar ner och tar hänsyn direkt när det är något mindre i hagen men Bellman kan vara lite lurig och vill jaga ut hundar och dylikt från hagen. Jag sa akta till Shakira och hon vet med än gång att hon skall förflytta sig snabbt ur hagen eller mot motsatt sida. Shakira sprang direkt ut men sprang in med nosen rätt i el tråden och tjöt till och rusade i väg. Hon har en tendens att bli lite blockerad och inte vilja komma tillbaka upp till stallet när det händer något eller om hon blir rejält skrämd.

Jag tyckte så synd om henne, hon såg helt knäckt ut där hon satt vid dörren och väntade på mig. Så fort jag kom hem från jobbet så tog jag kameran, Shakira och började gå både på slingan och i hagen. Lika bra att busa med hästarna igen och gå runt i hagen så inte Shakira blir rädd för hästarna eller att vara i hagen för det är något hon verkligen tycker är roligt.

Beethoven behöver ansas.

Hallå!! kan du ansa mina mustascher?          Tjoho järnet mot raksträckan.

Men det var ingen fara med Shakira, hon sprallade iväg som hon brukade och verkade ha glömt att hon fick sig en rejäl morgon pärla.

Vaa!! vart har snödropparna tagit vägen?        Hmm där går ju pälsbollen som tjöt så i morse.

Jag skickade denna bild på svampar till Elvy och hon tyckte man kunde försöka göra ett vattenfall av något slag och jag tycker verkligen det är en kanon idé om man kan få fixat till det så på något sätt. Elvy brukar komma på roliga och knasiga saker man kan göra och mottot är man tager vad man haver.

Torrekulla

Jag har röjt så mycket i helgen så jag kände mig ganska mör i ryggen och hade ingen lust att göra någonting idag, kollade igenom några trädgårds böcker och funderade på om vi skulle göra ett trädgårdsland i gropen. Gubben ser bara gropen som ett gigantiskt potatisland , han vill sätta potatis sorten Ukama som är hans favorit potatis. Själv kan jag tänka mig lite mera än bara potatis.

Det blev dags att fodra hästarna och jag kände mig lite rastlös, ville inte riktigt gå in och jag kände för en rejäl promenad med hunden. Ringde Elvy men hon tyckte det var för kallt, och det mörknade ju snart och det ena med det andra. Egentligen finns det inte dåligt väder utan dåliga kläder som en dagmamma brukade uttrycka sig innan hon släppte ut barnen att leka. I dag höll jag med henne till fullo så jag och Shakira åkte till Torrekulla och tog oss en go promenad.

Hills golfbana ligger precis vid Torrekulla och golfare vekar vara ute i ur och skur, det är bara snö som kan håller dem borta från golfbanan annars har jag sett flera ute även om regnet står som spön i backen.

Passade på att fotografera svamparna på träden, min syster gör konst utav dessa, drivved och olika saker som hon hittar och blir inspirerad av.

Hon har gjort den här söta nallen.

Det var en jätte mysig promenad och gubben hade maten klar när jag kom hem så där kommer jag att promenera flera gånger, det är ju många slingor att välja på och det var flera år sedan jag gick här så det blir till att utforska dem igen.