... dina symboler här ...

Julpyntet i mitt kök

Köket

Hittade en så mysig blogg med massa härliga länkar. På bloggen undrade hon hur vi jul pyntade våra hem. Tänkte att jag skulle lägga upp bilder i år igen men har inte riktigt hunnit med. Det är så roligt att se hur man ändrar sig efter åren och hur annorlunda man vinklar bilderna nu. Rosa gillar absolut inte min inställning på kameran. Jag har valt varma toner, så bilderna blir lite gula.

Vid vedspisen

Sedan tar jag upp bilderna i Photoshopen och drar ner gul tonen. Men oftast gillar jag inte att ta med blixten då jag tycker bilderna blir för kalla med konstig färg. Men som sagt det är en smaksak och jag skiter hellre att lägga upp ett inlägg om jag inte har en bild som jag är hyfsad nöjd med än att slänga upp en bild för saken skull.

Mot hallen

Tillbaka till mitt kök, som nu har den underbara värmen av 19.9 grader efter gubbens isolering. Det är inte så många minus ute just nu men det känns så himla mycket bättre trots att jag inte har eldat idag. Rosa brukar klaga på att hon har kallt men blev ganska tyst efter att ha suttit en stund hos mig. Så småningom kom jackan framsmygandes och så skall det ju inte vara. Hon har samma problem som vi efter att de bytte sitt kök.

Vid brödet

Hmm! Ser på bilden att jag har en glögg flaska ståendes ( Chli Choklad ) Den kanske man skulle ta och testa en kall kväll framför brasan. Skall bli gott när alla lister och dörrpostar kommer på plats. Det är inte riktigt färdigt silikonat längs diskbänken och en del köksluckor behöver justeras men det är så gott att de dyraste sakerna är gjort. Badrummet kommer väl kanske kosta en del men det är så litet och det blir snart bara gubben och jag kvar här.

Vid diskbänken

Hoppas ni inte har så mörka skärmar som de på jobbet, där får man verkligen koncentrera sig för att se bilderna.

1 Advent

Wow! Rosa kom upp men världens sötaste Advents present. Egen målade tallrikar och ljusstakar 🙂  Rosa är så himla duktig på att måla på porslin och glas och har flera läckra glas i olika varianter.  Tusen Tack Rosa för den jätte fina presenten.

Tur Rosa kom upp,  jag har kämpat hela dagen med att få in Lill-polarn som blivit bra upprörd när han inte hittade någon lutfisk i frysen. Inte nog med att han fick pynta i går utan nu måste ha ge sig ut och fiska också, snacka om att hans gård har sjangserat medans han var i Afrika. Han ville att jag skulle leta redan på trumman så han kunde prata med Wumba Wu´s kusin som är shaman i grannbyn och väldig kunnig på knäppgökar.

Nu blev hans så nyfiken på Rosas paket som han trodde var till honom att han kom inrusandes.

Hmmm! Besök

Oj! Hade en riktig sovmorgon idag och kom inte upp förrän halv nio. I dag tänker jag bara softa runt och pynta. Här i datarummet har vi tagit bort en gammal garderob och det var inga lister bakom så det drar svinkallt lite här och där. Vi behöver verkligen tilläggs isolera huset om vi skall få sådana här bistra vintrar. Perfekt dag i dag att gå igenom sånt.

Medan jag tände vedspisen och fixade kaffe hör jag hur det skramlar och väsnas i datarummet! Konstigt med tanke på att katterna var ute?

– Men herregud! Tur jag kom tillbaka, hon kan ju inte dekorera! Granen skall tändas, bullarna skall ätas upp – oj vilken jätte påse bäst att börja med de…. mmm mums…, nallarna skall sitta här….

Visst blir jag glad när Lill-polarn kommer på besök, men inte just nu! Tändstickor och bullar skall gömmas hmm! Egentligen behövs hela hemmet blåsas ut om det skall bli säkert att vistas i när Lill-polarn är hemma.

Visserligen gjorde han det mysigt, men han glömmer bort tid och rymd när det finns bullar i närheten.

Ljust och fint ute!

Nu kom snön och lite julstämning börjar infinna sig. Gubben och Micael skall börja med sten väggen och jag skall röja lite i Tobias gamla rum. Gubben har samlat allt som skall till Micael hus där plus allt annat han inte vet vad han skall göra av. Vi kommer att ha släkten här på jul så det är lika bra att börja gå igenom nu vad som behöver göras. Sen skall jag sätta mina lampor på timer. Gubben tänker aldrig på sånt och han har trott att fönsterlamporna åtminstone är tända när jag och Micael kommer hem.


Två killar som har bråttom in!

Skall strax springa upp och hämta ved, jag blev så himla sugen på att baka kakor och det kan vara mysigt att komma ut med nybakat till Gubben och Micael i kokhuset.

Curlingföräldrar

Läste i Annika Marusarz blogg om curling föräldrar.  Jag hade missat SVT:s debatt om dokusåpan ” Ung och Bortskämd” Visst vill de flesta föräldrar göra allt för sina barn, men de här är ju löjligt! Man kan curla och så kan man curla! De här verkade ju inte behöva ta ansvar.  Tobias har fått hus men han betalar hyra och får allt städa själv. Nu har han jobb så vill han göra förändringar så får han stå för det själv. Har vi mat över så ringer vi och kollar, eller om han har jobbat så mycket att han inte hinner. Om två veckor är han klar med Utbildningen han går på och kommer då att varva ner lite. Som det har varit nu har han först gått på utbildningen och sedan kört direkt till jobbet. Jag är imponerad över att han har orkat och haft gott humör. Han har kört så i över ett halvår nu. Skulle vilja se några av dem i dokusåpan prestera det.

Tobias vill gärna ha dyra och lyxiga grejer, men har fattat att det kostar att vara på topp. Huset är väl mysigt att härja runt i på sommaren, men nu kommer kylan och med den en saftig elräkning.

Micael har slitit som ett djur med dräneringen och hjälp till så mycket han bara kan för att få huset i ordning. Han har inte ont av att det inte blev färdigt i sommar som vi planerade, utan har sett hur vi har jobbat för att det skall gå framåt. El räkningen däckade vår ekonomi bra men nu kommer snart pengarna från rot avdraget så vi kan fortsätta. Micael har lärt sig att det är smart att blanda nytt och fynd och själv velat vänta med körkort. Han tycker det funkar så pass bra med bussen att det är bättre att prioritera huset. Från att ha skolkat från skolan och slarvat med läxorna har han gått med stormsteg till G och MVG. Han har mognat enorm och när huset är färdigt så kan vi tryggt låta honom flytta ut.

Han har börjat att gå upp själv på morgonen och funderat på vad han skall söka för jobb eller utbilda sig vidare. Hyra och el betalar sig inte självt.

Visst tusan skall man ställa upp, men man måste ställa krav och resonemanget att till sist är de ju tvungna att städa och ta tag i saker som en förälder sa! Hur tänker de där??  Det blir ju dubbel så tufft uppvaknande än om du har förberett dem. Så vem ställer egentligen upp mest!! En som curla eller en som förbereder.