... dina symboler här ...

Vilken dag!

Vilken dag! Gubben tyckte att vi kunde åka ner till en loppis butik i Kungsbacka när jag ändå gick hemma. Hade lagt mig att vila men loppisar är ju alltid roliga att gå på. Hittade en flasklampa till Micael och passade på att köpa mera ljusmanschetter. Älskar de små grönsakerna och vindruvsklasen. De är perfekta till recept boxar och annat pyssel.

Vi hann inte mer än innanför dörr när Tobias ringde och ville ha en jacka och bli hämtad! Hans bil hade börjat brinna på väg hem och brandmännen stod nu och släckte den. Han var så himla uppgiven där han stod och kollade på sin bil. Nu var den brandförsäkrad och han kommer att få en låne bil, men han har blivit så himla förtjust i sin bil och det här kunde han gott vara utan. Tur att han kan ta min bil nu, jag orkar ändå inte svänga runt ratten som det är med axeln.

Grattis! Tobbe!

Idag fyller Tobias 21år och vi har käkat tårta. Han önskade sig kastruller och en stekpanna. De hade skojat med honom på jobbet över att han inte kunde laga pannkakor. Kände Yes!! Äntligen lite intresse  för att laga riktig mat. Oftast äter han på jobbet och lagar jag lite större måltider brukar jag kolla om han vill ha, annars får han allt laga sin egen mat. I början när han flyttade upp till huset önskade han sig OBH Nordica. Bra grejer men jösses vilka priser!! Nu när vi tog upp priserna så blev han lite full i skratt och sa att han önskade sig vanliga kastruller. Pust! Inte kul om han nybörjar bränner i en kastrull för 999kr. Vill han ha något dyrt märke så ville han i så fall köpa det själv och inte att vi skulle jaga med det.

Härligt! Inte fel att vilja ha dyrt och flådiga saker! Bara man bekostar det själv. Tobias har inte så mycket saker men det han har, har han allt slitigt ihop själv och börjat få en annan inställning till vad som är värt att lägga pengarna på. Påminde honom om att han faktiskt hade lagat  pannkakor en gång i tiden i huset även om det var bra längesedan.

Lilla Björn

Jag har i stort sett gjort klart albumet eftersom jag har så lite kort, men det roligaste med att göra dem var att Micael blev mera nyfiken och ställde frågor och kom med idéer hur jag skulle klistra i hop det. Tobias och Micael har väl inte haft någon speciell relation till mina föräldrar och jag har aldrig tvingat dem att följa med och hälsa på. Men alla små grejer, som pappas teckningar och medaljer man klistrar i väcker nyfikenhet och det är lättare att förklara och prata om tingen vid albumet.

Här är foto på mig och min bror tagna på barnhemmet. De är väl de yngsta bilderna jag har på oss. Hittade våra ide brickor med våra tyska namn när jag samlade ihop grejerna till albumet. När vi tömde huset för mamma hittade jag ett gammalt häfte över Braunschweig som barnhemmet skickat med så vi skulle veta hur det såg ut där vi kom ifrån. Tja bättre sent än aldrig, men nu är allt samlat på ett ställe och jag börjar känna mig lika nöjd som tanten på Scrappmässan såg ut som stolt visade upp sitt minnesalbum. Känns kanon att allt sitter på ett par ark istället för lite överallt.

Men jösses vad jag flummat iväg med tankarna! Skulle egentligen visa ”Lill Björn” Vi bodde där de första åren, i det vita huset. Rätt fram var det skog och inga villor. Minns det som igår för jag och brorsan hade dille att lunta när vi var små? Vet än inte varför men vi tände eld på det mesta och grannarna tyckte vi var pest och pina.

Strandpromenaden

I går var vi och grattade gubbens mamma som hade fyllt 82. Himmel och pannkaka var åren går! Tyckte inte det var så längesedan vi var uppe och grattade henne på 80års dagen. Vi tog en promenad längst strandpromenaden som allt som allt är 9,3 km. Den är indelad i 3 delar: skogs delen, stadsdelen och strand delen. Vi valde strand delen och hade tänk gå till Lindesnäs.

Vi trodde att det skulle fläkta lite vid havet men det var jobbig värme för alla. Vi villade vid flera ställen och Shakira fick gå i och doppa tassarna där det var folktomt. Vi tog oss till Gustavsberg som är Sveriges äldsta havs badort med anor från 1700-talet. Där Vilade vi oss medan gubben gick tillbaka och hämtade bilen. Strongt av en 82 åring att klara av detta i denna värme. Det var klart helt fel dag vi valde att gå på!

Det var flera gamla bilar som var ute och luftade sig i sommarvärmen, men denna blev en klar favorit. Det var en härlig tur vi fick som vi avslutade med smörgåstårta och vanlig tårta. Vi kommer att gå strandpromenaden fler gånger, men kolla vädret noga först och stanna till vid Gustavsbergs restaurang.

varmt :)

Kurs kompis till Tobias kom upp och hälsade på med sin familj. Han tyckte Tobias är jätte duktig och sånt är ju alltid roligt att höra. Samtidigt kom Carolin upp och berättade att hennes gubbe friat.  Hennes semester tar slut precis när min börjar men hon har supertidiga skift så vi skulle träffas ändå och hitta på lite grejer. Så härligt att se henne så pigg och lycklig! Hon har haft det så trassligt att det är underbart att se att det har vänt.

Kände inte för någon tung mat i sommarvärmen utan hämtade lite potatis, sallad, rädisor och gräslök. Potatisen behöver ett par veckor till men det var så gott att tjuvstarta lite. Till detta hade vi senaps sill.   Hmm! Gubben skall ta med mig på utflykt i morgon men vägrar att tala om vart?! Skumt!