... dina symboler här ...

Årskrönika 2010

En tillbakablick på året som har gått – Ett lite turbulentare år än det föregångna är till ända och det nya året hoppas jag på nya jobb möjligheter och eventuellt kunna trappa ner till deltid. Jag känner mig mera säker på vad jag vill göra och vilka ändringar som behövs för att det skall bli så mycket bättre. Även trädgården ser jag framemot att ta tag i ytterligare och försöka få till lite mera grejer på höjden.

Januari – Jag har bestämt mig för att börja fotografera manuellt och får jättefina bilder på Edgar när han gosar med Shakira. Även i år hittade jag nya utflyktsmål som Näsbokrok och tar många turer till Slottsskogen. Ser 3D film för första gången. Wow! Vilken film!  ( Avatar  ) Trodde jag skulle må illa men det fungerade jättebra.

Februari – Det är rekord mycket snö och man börjar bli riktigt trött på den, även taken ligger risigt till. På en kärringonsdag fotograferar vi Kvarnby forsen på kvällen och käkar på Frank´s gatukök där vi hängde som tonåringar. Med andra ord för ett par år sedan bara. Bellman och Beethoven rusar fram i snön och stormtrivs i det vackra vintervädret.

Mars – Jag får ett gäng pall kragar från jobbet och längtar kopiöst till våren då jag kan börja så. Elvy och jag gör riktigt mysiga turer på olika museum och bestämmer oss för att full följa allt vi gör på onsdagarna så vi verkligen blir färdiga innan vi går vidare. Jag får världens bästa födelsedagspresent och höll på att ramla ur sängen när han kom med kuvert med biljetterna till en Göta kanal tur. Trodde aldrig han skulle kunna överraska mig så. Helt underbart!

April – Bara älskar mitt planterings skydd som gubben snickrade i hop och har börjat att så så smått. Har fått ett gäng filtrerings rör från jobbet och jag har mängder med idéer om vad man kan göra med dem. Gubbarna på jobbet är överlyckliga över att ha blivit av med skrotet. Har även börjat så smått att rensa upp i köksträdgården och skall sätta potatis. Vilket mina hästar inte är så glada över, de älskar att stå där och mysa.

Maj – Vi besöker Jehander där Micael gör sin svetsar utbildning. Helt otroligt vad det är stort och så mycket svalor har jag nog aldrig sett på en gång.  Sandhögarna såg ut som schweizerostar med alla svalbon. Vi åker på utflykter bland annat till 7-strömmar. Det är varmt och gott och vi är ute mesta möjligt, allt växer med ljusets hastighet. Kickan fyller 80 år och vi tillbringar en härlig dag i Uddevalla.

Juni – Trädgården frodas och jag sitter ofta i mitt plantering skydd och ser filmer på den lilla bärbara datorn. Där har jag det mesta samlat och man blir inspirerad till att ta tag i nya grejer. Djuren ger oss mycket glädje och det är så roligt att se Shakira jaga vattenstrålen, tror aldrig hon kommer att trötta på det. Midsomman firade vi med 50-tals musik och veteranbilar i vackra Kungälv. Avslutade kvällen gjorde vi på Liseberg med mat på spökhuset Gasten.

.

Juli – Har äntligen fått lön enligt kollektivavtal och det ger mig 3000 mer i månaden. Gubben tar mig på överrasknings tur  till Ostindiefararen och vi har en mysig guidad tur ombord. Det regnar kopiöst denna månad och dammgubben hade fullt sjå med att hålla näsan över vattnet. Sen kommer det som jag väntat så spänt på. Göta kanal turen (  Berg – Borensberg ) Men först Gränna och Visingsö. I Gränna sov vi i Viktoria sviten på Amelias Hus. Wow! Vilken upplevelse och på hemvägen hälsade vi på blogg vännen Doritz. Vilken månad!  🙂

Augusti – Jag scrapar album på uteplatsen och Beethoven lyckas trampa mig rätt på foten. Aj! Vad ont det gjorde, är fortfarande inte riktigt bra. Micael sliter som en lite blå med dräneringen och imponerar stort på snickaren. Dammen fortsätter att fascinera oss med sina konstiga djur och all skum som plötsligt bara bildats. Lika roligt att se besökarnas förvåning när de ser våran trädgård. Även traktens rådjur har fått upp ögonen för den vilket vi inte är så förtjusta i.

September – Jag köper en Ultimate pro och börjar att pyssla framför tvn. Vi besöker Pilane, en spännande konst utställning på ett gravfält där Shakira bekantar sig med fåren. Även en promenad vid Röda sten där gubben går helt loss bland alla vrålåk. Fattar inte varför med tanke på att vi redan har den fräckaste bilen. En  Rav 4! Tobias köpte sig en Hondai och körde så den bokstavligen gick upp i rök.

Oktober – Det börjar bli riktigt kallt ute och man känner att vintern är på väg. Gubben blir intresserad av att pyssla och jag njuter för fullt när vi kan göra saker tillsammans. Härlig utflykt till Alingsås och tittade på ljus showen, något vi skall göra varje år hädanefter. Min axel pajar och jag överväger att sälja hästarna. Elvy fixar så det kommer upp medryttare och jag avvaktar med beslutet.

November – Redan mycket snö och kallt som tusan. Vi täpper till tjyvdragen så gott vi kan och inser att vi måste ta tag i isoleringen till sommaren. Lill-polarn dyker upp tycker hela gården håller på att falla ihop medan han var i Afrika. Micaels får sin kamin inmonterad och de börjar att sätta upp stenväggen. Snart är hela nedervåningen klar.

December – Micaels kök har fått kakel och det är bara småting kvar. Micaels hus är väl det enda som har riktig go värme på insidan. Gubben fixar ved i mängder för att vi inte skall förvandlas till istappar. Verkar som vi får lika kall och snörik vinter som förra året.

Det har varit ett bra år men jag får ta tag i min jobbsituation ordentligt på det nya året. Sen kommer vi att satsa för fullt att Micaels hus skall bli klart så han kan flytta ut till sommaren som kommer. Han längtar så och har slitigt så våldsamt med dräneringen. Hoppas verkligen att Tobias nya bil inte går upp i rök som den gamla och att båda får stabila och varaktiga jobb.

Våran jul

Trots att jag var i stort sett färdigt med allt blir jag alltid lite stressad innan alla kommer. Rätt fånigt egentligen, bättre att bara flyta med och koppla av. Nu var hela hemmet fullt av värmeljus och båda spisarna gick på högtryck så här var det riktigt varmt gott. Jag brukar gilla julmaten men i år var jag nog väldigt hungrig för jag tyckte aldrig maten har varit så god som i år. Wow! Vilket jobb Uddevallarna gjort med maten.

Efter att vi ätit och kopplat av gick vi upp till Tobias och han fixade kaffe medan Simon och Micael fick passa upp oss andra med bakverk och kakor. Uddevallarna var sugna att se hur Avatar såg ut i hd kvallité, men det blev att vi satt och tittade på Prins of Persia i stället. Riktigt mysigt att få sitta hos Tobias. Farmor blev så paff att Tobias inte hade några problem med att stå upp under hela filmen igenom. Men han är van att stå på bion och riva biljetter och lite annat så det var inga problem.

Till sist tassade vi ner till oss igen och julklapps utdelningen började. Många härliga julklappar under skratt och stoj. Sen satt man bara och mös medan stora tröttheten kom smygandes. Det var en kanon trevligt och det känns lite vemodigt att dagen flyger iväg så fort. Julen är mysig, kort, stressig, men ändå underbar. Ha en trevlig fortsättning på julen 🙂

God Jul :)

Skall strax bädda ner mig i soffan och kolla på filmen Holiday. Har sett den men jag tycker den är så himla mysig så jag ser den gärna igen. Lill-polarn springer runt på högvarv och jag har sagt till honom femtielva gånger att tomten inte dyker upp förrän i morgon så det är lika bra att han bäddar ner sig han med.

Pust! Lill-polarn har äntligen bäddat ner sig efter att ha gjort i ordning en tallrik med kakor och en clementin så tomten får i sig c-vitaminer. Nu orkar tomten garanterat att bära alla julklappar.

Vi öskar er alla en God Jul och Gott Nytt År  🙂

Jul pyntet i vardagsrummet

Så då kommer bilder på mitt vardagsrum och det frånsett toan är väl mest slitet. Datarummet fick vi renoverat efter branden, så där är tapeterna fina. I vardagsrummet är det lite bäck och bölja stuk på de gamla tapeterna med diverse sprickor här och där. Murbruket under har släppt och lagt sig i högar. Det är väl att vi varit lite osäkra hur vi skall göra och att det kommit så mycket viktigare saker att ta i tur med först som gjort att vi inte tapetserat om.

Här vid tvn är väggen klart värst. Men vi funderar på att ha en sådan stenvägg som Micael och sedan sätta upp tvn på väggen. Förvara ved under och inte ha någon bänk och massa jox, utan ha det lite luftigare. Men känner jag mig rätt så hittar jag väl nåt konstigt på loppis som hamnar där istället.

Det är väl i princip bokhyllan som isolerar denna vägg och det skall bli gott när vi fått isolerat och satt ett element under fönstret. Så till sommaren kanske det blir massa synliga renoveringar här och det ser jag verkligen framemot. Huset har fungerat fint men det känns att det är dax att verkligen ta tag i detaljerna nu.

Det är ett ganska trivsamt hus och med bra planering, frånsett att det bara fins en toa och att de har slarvat kraftigt med isoleringen. Pojkarnas hus är betydligt bättre isolerade och Micaels ligger väl på topp när det gäller att behålla värmen. Men när man kollat lite bakåt i tiden och läst om alla kafferep de haft och att det ansågs vara lite åt det finare hållet.

På mammas gamla brudkista brukar vi förvara det vi för stunden håller på med. Så nu är det godis och julklappar. På julafton blir det garanterat mat och tallrikar. Jag gillar ju att pyssla framför tvn och då är det bra att ha någonstans att slänga ner sakerna i när det kommer besök. Den kistan har nog förvarat det mesta här.

Då kommer vi till burspråket som vi prov dukade med de fina tallrikarna jag fick utav Rosa. Ser så mysigt ut när det sitter ett ljus på tallrikarna. Så det blir detta jag skall ha i jul. Rosa tipsade om att sätta en vittallrik under så tomtarna kommer mera till sin rätt. Älskar att sitta här vid bordet med diverse pyssel.

Så då har ni sett min nedervåning, tar övervåningen när Micael har flyttat ut och vi har ändrat om färdigt. Men jag är glad att vi inte byggde ut som vi tänkt för att få ett stort badrum. Detta kändes redan lite väl stort när Tobias flyttade ut. Önskar er en riktigt trevlig jul och gott nytt år.

Lite trött!

Jag har varit så otroligt trött när jag kommit hem och bara suttit med julklappar. Hade betydligt bättre tid förra året så inte en jul till med dessa tiderna. Tobias har köpt en ny bil de kunde inte fixa till den som brunnit, men han fick 10 000 för den som in bytesbil när han köpte en riktigt fin Toyota.

De stället som han utbildade sig till kyltekniker hade inga lediga jobb utan ringde upp ett annat bolag som tog kontakt med Tobias. Nu går han på provanställning och är kanon glad. Han skall åka ner med en tårta som tack för hjälpen och undrade om jag hade lust att fixa till en Pringles burk som han kunde fylla med ischoklad. Skall erkänna att jag blev riktigt glad över att han frågade.

Även om Tobias har jobb på Bergakungen så ger det inte så mycket i inkomst utan passar mer för folk som studerar eller vill tjäna extra pengar. Fattar inte hur tusan han först orka jobba vanligt och sedan direkt till bion. Skönt i alla fall att han fått ett bra jobb i dessa tider.

Har fått hem mina fotoböcker som jag skall ge bort och den med stavfel i kunde de inte stoppa utan de bad mig bara skicka in en ny beställning så skulle de hjälpa mig i affären. Nu fick jag med den boken i alla fall och det tycker jag verkligen var kanon service. Rekommenderar Japanfoto varmt 🙂