... dina symboler här ...

Lite ditt o datt

Har passat på att tvätta och Beethoven har dille på att stryka av flugor och annat som irritera honom på min tvätt, så jag flyttade ner dem till lilla hagen. De får fortsätta att klippa gräset i morgon. Jag har rensat lite och flyttat på en del växter. Micael och gubben har hämtat skåpet som Micael skall ha på den väggen jackan hänger. Micael kommer att lasera det vitt.

När de ställde upp skåpet på loftet ville Micael ha de Mexikanska figurerna, utan den med 2 huvuden. Den satte jag på drivbänken med en växt i, skall bara kolla med syrran igen så att det är okey. Det är grejer efter våra föräldrar och hon ville väl ha det men har inte riktigt plats.

Mediterrane



Ojoj vilken mysig restaurang vi var på. Trodde Micael skulle välja Thaimat men det blev medel havs inspirerad mat. Jag tog kolgrillad färsbiff med persilja, lök ,vitlök, husets kryddor. Restaurangen var gjord som en grotta.

Mediterrane som restaurangen heter kommer vi att äta på fler gånger. Det är så mysigt att äta gott och bara sitta avslappnat och prata. Roligt att sönerna verkligen tycker detta är en höjdargrej och igår blev det lite sent så det blev till att lägga sig på direkten. Micael testade en Irisch coffe till desserten men det blev Tobias som fick dricka upp den.

Så i morse är det nog första gången på länge som jag tittade på klockan och bara tänkte näää Bellman får allt tåla sig. Man brukar kunna ställa klockan efter Bellman men han var lugn och fin så när vi gick ner till lilla hagen lät jag de gå lösa ner. Beethoven tänkte göra en avstickare till dammen, men peppar ta i trä! När jag hojtade till svängde han tillbaka efter mig. Bellman var så fixerad vid höbalen jag bar att vi nog hade kunnat gå till Kina om höt bara räckt.

Usch så smutsig man blir.

Nu är det bara halva hallens innertak som skall rivas ner. Skönt när det blir klart för man blir verkligen skiten. Fattar inte heller varför gubbar inte plockar undan, utan kliver över all skit när de jobbar. Var ute och hjälpte till med att soppa undan all spån och tömma rummen på skit. De rummet med stegen skall Micael ha som datarum. Sen kommer hallen där de skall ta bort taket upp till nocken för att få mer space och till sist Micaels sovrum där taket är betydligt lägre.

Det kommer bli så himla mysigt, man får ganska bra översikt hur det kan bli när det är tömt och man blir lite förvånad över att rummen är såpass stora. Det är väl lite synd att hallen blir förändrad. Det är så otroligt sött, men jag tror inte Micael har någon större lust att springa ut och runt varje gång han skall lägga sig. Vi har varit lite osäkra på om det skall bli spiral eller en vinklad variant. Men som det är nu lutar det åt en vinklad.

Det går framåt hos Micael

I går fogade de färdigt väggen och la klart golvet. Så nu har Micael börjat att skruva ihop de möblerna som han köpte på rea innan jul. Nu börjar vi märka att de drar lite i flytta ut nerverna och Micael försöker verkligen att inte tjata för mycket på gubben om renoveringen. Det stora som är kvar är att gjuta upp och lägga in värmeslingor i badrummet. Det behöver vi hjälp med. Kaklet och golvet till tvättstugan är redan köpt. Allt vatten är framdraget så det är inte så hiskeligt mycket kvar att göra.

Men pengar, snickare och rörmokaren skall tajmas så att man kan gå vidare. Men till sommaren bör vi vara färdiga!

F.. vad folk kan bära sig åt :(

Vi åkte först till RK där jag skulle kolla efter lampa till Micael och lampskärmar till Elvy. Elvy klipper isär dem och använder ringarna till drömfångare. Jag hittade en termometer och ett jättefint stort kornblått fat.

Sedan åkte vi till Pingst kyrkan i Mölndal och där var så mycket folk att det var svårt att ta sig runt. Tog en halvtimme att ta sig ut när vi var klara. Men där hittade gubben ett gammalt ritbord som man vevar upp skivan på och jag bara älskade det. Det var nya beslag på och skivan var väl bytt, men ändå! 100 kr tycker jag verkligen är ett kap. Nu ritar jag inte lika mycket som förut men det går att använda bordet till allt möjligt. Det skall hämtas i veckan, behöver hästtransporten för att få hem den.

Det som är så järnspikars trist är att folk stjäl och byter prislappar.  Nu satt det stora plakat uppe och alla varor som inte hade prislappen kvar ställdes stenhårt åt sidan. Jag såg vilket hårt beslut det var för personalen att behöva ta, framför allt när de var barn som skulle ha leksaker och de blev rejält ledsna.

Folk tar inte hänsyn när personalen försöker räkna ut priserna utan sticker ideligen in frågor om olika varor. Det kom en tant som visade att där och där är det minsann sprickor, hur mycket kostar den då?! F.. att folk orkar! Det är ju inga jätte summor det handlar om. Köpt inte saken om du inte kan stå ut med en liten spricka, ta inte kassapersonal och med ursäkten ” skall bara fråga” Det fans fullt med personal utspridda som snabbt kom till hjälp när man frågade något.

Självklart vill alla handla så billigt som möjligt, men att hålla på så här och framför allt när pengarna skall gå till välgörenhet. Det finns väl ändå gränser!

Han vi frågade om ritbordet, tömde rent det från prylar, drog fram det ordentligt så vi kunde stå och veva, visade oss alla nya beslag och allmänt kollade så det funkade som det skulle. Även om det hade varit något fel på vev anordningen hade jag velat ha det här bordet, det var robust och bara lyste charm i mina ögon.