... dina symboler här ...

Är bloggen på utdöende?

Köket
Jag sitter här med en kopp kaffe och skall gå igenom bloggar jag brukar läsa och se om jag inte kan hitta nya intressanta bloggar. Blir ärligt talat lite deppig när jag ser att bloggandet minskar så drastisk år efter år.

Gubben
Gubben är hemma mellan två jobb idag och han läser över huvud taget inga bloggar. Han kan kolla mina inlägg ibland men annars så spelar han eller målar på sin padda. Han använder inte fb eller instagram heller så det kan väl ha lite med åldern att göra. Men jag följer en Ingrid på 80 som bloggar och hon är jätte mysig. Så nu på morgonen har jag letat efter nya spännande bloggar att följa.

Jippy
Jag skaffade bloggen 2007 och det först inlägget var när Shakira vår första Eurasier var valp. Jag ville dokumentera det vi gjorde på gården. Renoveringar och om djuren. Det har hänt mycke sedan starten och även om jag gjort lite pauser så är jag glad att jag fortsatt att blogga. Om inte annat som för att kolla hur tätt Shakira fick sina Ep anfall och när hon blev äldre.

Jackpot
Glädjen när vi skaffade lilla Jackpot och allt vi har ändrat om och hur intressen ändras med åren. Fotograferingen har jag mer eller mindre hållt på med sen jag startade bloggen och alla foto teman jag har varit och är med har lärt mig så mycket nytt. Kommer att lägga ut länkar till de bloggar jag har hittat och hoppas kunna fylla ut den listan rejält.

Årskrönika 2023

En tillbakablick på året som har gått – Hmmm! Ett år av många förändringar och renoveringar. Det har varit ett år av många glädjeämnen men också väldigt tunga besked. Men det har varit ett ganska bra år och jag ser fram emot det nya.

Januari – Vi har lagat all mat på vedspisen och det fungerar kanon. Det har kommit snö och hundarna älskar att springa runt ute i den stora hagen. Vi börjar bli klara  med renoveringen av köket och kopplar av med en filmkväll och popcorn. Hundarna tycker att popcornmaskinen låter konstig men luktar gott.

Februari –  Odlings tunnlarna rengjorda inför våren och jag ser fram emot att få sätta igång. Anna och jag har börjat att promena till Jonsered på rasten. Vi har kommit långt med att kakla i köket.

Mars – Hittar massa spännande fröer på nätet och har börjat att förså i hobby rummet. Min biologiska mamma går bort dagen efter min födelsedag. Jippy och Jackpot är helt underbara och vi är så glada att vi har dem.

April – Elen är dragen i köket men vi kört fortfarande all mat på vedspisen. Älskar mina eggcoddler och tycker det är lite lyxigt att anväda dem. Claes-Olof köpte en matberedare där det står gårdens namn ( Krakelgården )

Maj – Micael och Mao har bröllpsfest här och till sommaren åker vi till Japan. Jag har börjat att fotografera igen och det är så roligt. Tjejerna skall till veterinären men är lyckligt ovetande och njuter för fullt av bilturen.

Juni – Vi har haft en underbar dag på Läckö slott! Med visning av några rum och mycket information. Guiden levde sig verkligen in och berättade att det var Sveriges vackraste slott!? Odligen börjar ta fart och jag har gjort Syrén sirap för första gången. Anna och jag hjälps åt på jobbet 🙂

Juli – Swedrock är här och gräver ner rör i hagarna, de var lite större än jag trodde. Phuu! Det är det varmt och jag håller på att rensa vid tunnlarna och gubben skruvar bräder till paviljongen.  Det har kommit pumpor och vi har skördat en hel del sparris i år.

Augusti – Vi var på marknader och gick runt i Dubai, spännande tur och tiden räckte inte till, vi skulle åka vidare till Indien och sedan Singapore. Indiens flygplats var ….hmmm…..kapitel för sig. Men nu är vi i alla fall i Singapore. Sedan Japan och Micael och Maos bröllopscermoni. Så mycket som vi upplevde i augusti – underbar men intensiv.

September –  Skördat in de sista tomaterna och är jättenöjd med vad vi fått i år. Paviljongen är klar och jag har bjudit in kollegor från jobbet till grillning. Vi testar friluftsgrillen och blev lite överaskade hur smidig den var att laga mat på.

Oktober – Hundvakt och det var röjigare än vanligt här, inhängnad damm och stenhård koll på all mat. Vi var på Tjolöholm slott på Aternoon tea och det kommer vi att göra om. Så himla mysigt. Testade vår lilla sparspis och har sparat in mycket genom att köra vedspisen.

November – Mao var här och bakade med ett par kompisar, super mysigt. Jag kopplar av med carm choklad och ser på mängder av julfilmer. Gunnebos ljus show, helt magiskt och värt att se på.

December – Underbart med snö i december och den får ligga över julen. Jag gör olika kvass smaker och tycker det är väldigt gott. Vi fick en lugn och helt underbar jul.

Vill passa på att önska alla ett  Gott Nytt År

Julafton

Julen 2023

Tror det här har varit den lugnaste jkulen på länge. Jag började tidigt att pynta så allt var redan klart första december. Den sista grova städningen gjorde jag i går så det var bara maten och snabb städ eftersom Jackpot fäller som värst nu.

Julen 2023

Mao är lite frusen av sig och jag ville ändå steka köttbullarna på vedspisen, så den startade vi upp i god tid och kaminen i vardagsrummet. Så all mat var klar i god tid och det var varm och gott i hela nedervåningen.

Julen 2023

Det blev så mycket över att Tobbe fick ta med sig till middag i morgon och hundarna kommer att få lite av korven som blev över.

Julen 2023

Micael och Mao stog för desseren och hade lagat äpple knyten och chuklad/kaffe kaka med vispgrädde. Så gott! Mao är så otroligt duktig på att baka med tanke på att hon inte har någon ugn i Japan.

Julen 2023

Hundarna var så himla fina och lekte försiktigt med leksakerna de fick. Jag var lite orolig för svansarna och att de skulle bli lite röjiga när vi var så många.

Julen 2023

Jag hade levande ljus överallt men det var inga problem. Härligt att de ändå kunde leka med sina leksaker. Jackpot blev så förjust i sin leksak som var en stor platt karamell men klädd i sammet. Den låg hon och lekte med i sin hundbädd.

Julen 2023

Jippy fick en gummi snögubbe och blev jätte glad? Hon brukar inte gilla gummisaker men kanske bara blev glad att hon också fick en julklapp.

Julen 2023

Känner mig riktigt nöjd och skall nu koppla av framför tvn med någon film och lite glögg. önskar alla en fortsatt underbar jul.

Potatisvåfflor

Indigrienser

Rosa hade testat detta och jag blev så nyfiken på att göra detsamma. Jisses! Så gott det var. Jag hade lite bacon kvar så jag tog dem också eftersom tobbe skulle komma ner och äta. Men det var mättsamt! Jag orkade bara en. Men smidigt mat att laga och det blev lyxigt när man hade så mycket gott på.

Potatis våffla

Jul kvass

Jag hade glömt av kvassen och den fick stå 2 dar extra. Det hade blivit rejält med kolsyra.

20231208_133640
 

Silar
Så otroligt fin färg och go smak. Hade först tänkt att blanda i sprit men jag kommer att ha den som den är. Den blev tillräkligt smakrik som den är. Båda smakerna var lite udda och lika goda, det lutar lite mera åt dem mörka men bara lite.

Jul kvass