... dina symboler här ...

Ja!! Det var öppet idag.

Lill-poalrn snackar med släktingar

Det här var sista helgen som Afrikahuset höll öppet – sedan tar de paus fram till november. Förra gången vi var där blev Lill-polarn så besviken när det var stängt, så den här gången avslöjade vi inte vart vi skulle. Vi sa bara att han kunde få hjälpa oss att välja växter till den övre dammen.

Vilken glädje när han insåg vart vi var på väg! Han studsade nästan ur bilen och jag började genast ångra att vi inte hade tagit med en sele. Han for fram mellan besökarna, vilt gestikulerande och pratande på om att han minsann också kom från en stam – en trädstam, med grenar “i alla länder”.

Det var mycket folk där, och många såg smått förvånade ut när Lill-polarn for förbi. Jag hörde några viskningar:
“Shit, sysslar de med voodoo här?” eller “Var det där en… pygmé?”
Jag kunde bara le. Lill-polarn i sitt esse går liksom inte att hejda.

Till slut hittade han någon att prata med – sin påstått “avlägsna gren”, Malvawolusker – och där stod de och snattrade i bästa samförstånd medan gubben och jag smet iväg för en fika. Han hade verkligen sin höjdarstund i dag, och för en gångs skull behövde vi inte köpa dubbla Raggarmeal på vägen hem som tröst.

Det svåra var i stället att få med honom därifrån. Han blev till och med erbjuden att följa med till Afrika – “om exakt 124 dagar”, som han noggrant räknade ut själv. Jag anar att jag får börja förbereda pass och vaccinationskort redan nu…

Lill-polarn har svårt att slita sig

Grillar korv

Grillar korv

Usch vilket väder! Regnet har vräkt ner hela dagen, och Lill-polarn såg lite blek och småfrusen ut efter att ha sprungit ut i omgångar för att försöka få in Pepper från stallet. Pepper tycker att det är alldeles för spännande där ute för att gå in, särskilt när det blåser och prasslar överallt. Han klarar sig egentligen bra själv nu, men Lill-polarn vill helst ha honom inne om kvällen – “det känns tryggare så”, säger han.

När jag äntligen klev innanför dörren ropade Lill-polarn glatt från vardagsrummet:
– Jag har grillat lite korv till dig!

Jag kände hur stressen slog till som en blixt. Hjälp! Han hade väl inte tänt öppna spisen?! Jag rusade in, hjärtat i halsgropen – men såg ingen rök, ingen eld och ingen Lill-polare heller. Först när jag kom in i datarummet fick jag syn på honom.

Där satt han leende med en prickigkorv på en sticka, riktad mot… ja, den fejkade öppna spisen – en sådan med små ljus och plastlågor som fladdrar.
– Micael har hjälpt mig tända, men han kunde nog inte! sa Lill-polarn bekymrat.
– Himla dålig futt på brasan, korven verkar inte bli varm?

Oj! Den bara lossade!

Till dig!

I dag tänkte jag passa på att rensa lite i rabatten när jag kom hem. Lill-polarn ville förstås vara med och hjälpa till – vilket jag starkt misstänker mest berodde på att Esmeralda ville sitta ute och njuta av vädret.

Vi gick ner och började rensa när Esmeralda plötsligt utbrast med glädje att rosenbusken fått nya knoppar. De första hade rådjuren tagit, men nu hade busken återhämtat sig och fått dubbelt upp.

– Åhh! Så vackra! sa hon drömskt.

Lill-polarn, ivrig som vanligt, rensade sig snabbt bort mot rosenbusken och innan jag hann blinka stod han där med en kvist full av knoppar i handen.
– Oj! Den lossnade visst! utbrast han oskyldigt.

Visst gjorde den! Först var jag på väg att bli irriterad, men så tänkte jag att det kanske är bättre att rosen får glädja någon, än att stå där ensam mitt i ogräset. Vem vet hur länge deras lilla romans varar – hösten känns redan som att den smyger sig på, så det gäller att ta vara på allt som blommar.

När de satte sig tillsammans på gärdsgården med rosen i handen fick Lill-polarn plötsligt ett poetiskt infall. Han tittade Esmeralda djupt i ögonen och sa med mjuk röst:

“Den gick av för din skull,
För din röst var så kärleksfull.
Jag blev knäsvag och föll för dig,
Snabbt som jag föll så tog jag rosen för dig min vackra tjej.”

Till Salu

Till Salu

När jag kom hem i dag hörde jag ett svagt bankande från dammen. Jag följde ljudet – och mycket riktigt, där stod Lill-polarn. Han hade hittat min gamla trädgårdsskylt och tyckte att det var ett gyllene tillfälle att försöka bli av med den ökända pumpaplantan. Inte nog med att den växer så det knakar, nu börjar det dessutom ploppa upp pumpor överallt! Och tänk när alla de där får ansikten… hugaligen! Det gäller verkligen att bli av med den snabbt.

Lill-polarn hade en plan. Han visste att det var Kärring-onsdag, och att det då brukar dyka upp ett par av våra vanliga, härligt knasiga besökare.
“Perfekt tillfälle att göra affärer”, som han själv uttryckte det. Han tänkte pracka på dem pumpaplantan billigt – “en krona, eller kanske bäst att säga 50 öre, så jag säkert blir av med den”.

Stackars Elvy hann knappt kliva ur bilen innan Lill-polarn var framme med stora ögon och ännu större självförtroende.
– 50 öre! Den är din! ropade han.

Elvy såg först lite paff ut, men hon fann sig snabbt och sken upp.
– Wow! Vad billigt! Jag ska göra världens godaste paj!

– Paj?? Kan man göra paj på den?!
– Japp, finns inget godare! svarade Elvy med ett skratt.

Det blev tyst en sekund innan Lill-polarn plötsligt sa med bestämd röst:
– Den är inte till salu längre!

Elvy log nöjt.
– För sent. Men du kan få köpa tillbaka den för tio kronor!

Djungel

Drivbänken

När jag kom hem i eftermiddags tog jag mig en efterlängtad kopp kaffe och passade på att beställa barbackapaddar till hästarna. Jag har känt mig riktigt trött hela dagen och funderade på om det kanske låg ett oväder i luften. Till och med hästarna var sura i morse – Beethoven kastade i sig fodret och försvann i full galopp ut på hagen. Som tur var hade Lill-polarn med sig äpplen, och det är ju svårt att motstå, även för en butter Beethoven.

När jag senare tittade ut såg jag hur Lill-polarn gick och visade upp alla sina pumpor för Esmeralda, stolt som en trädgårdsmästare. Då började det regna. Jag rusade ut för att plocka in tvätten, medan Lill-polarn skyndade bort till drivbänken.

– Skynda dig, Esmeralda! Jag lyfter in dig i mitt eget lilla växthus. Det här är gediget arbete, det har inte blåst sönder ens en gång! ropade han.

När jag gick in med tvätten hörde jag honom fortsätta där inne, full av energi och självförtroende. Han berättade tydligen för Esmeralda hur han byggt upp växthuset alldeles själv i våras och hur växterna nu vuxit så mycket att det blivit en riktig djungel.

– Till och med Tarzan har ringt och frågat om han får komma på besök! hörde jag honom säga stolt.

Jag kunde bara skaka på huvudet och skratta lite för mig själv.
Suck… att han orkar.