... dina symboler här ...

Softa

Kom hem lite tidigare från jobbet idag och gick direkt ut och satte mig för att läsa. Jag hade tagit med mig skinksmörgåsar med pepparrotsvisp och en kopp kaffe. Jag hade bestämt mig för att enbart koppla av idag, trädgården får vänta lite nu. Alla växter vi köpt är planterade och mår bra, så resten kan gott vänta lite. Jag hade beställt 6 Silver Marton och ägaren till dem ringde och tyckte de var transportabla så han skulle skicka dem och ville bara kolla så jag var hemma och kunde ta emot dem.

Jag blev så himla glad när de kom, kraftiga och fina. Det kan ju vara lite lurigt att beställa växter på nätet. Det jag beställde förra året från Horto green, klarade sig bara hälften.  Växterna hade tagit kraftigt stryk vid frakten och en del var frysskadat. Så jag ville helst inte beställa från nätet igen. Växter är så himla dyra att det känns bättre att handla dem i affärerna.

Micael och Nina hade varit och handlat så de kom ut med en tallrik godsaker, så idag har jag haft en riktig lyx dag. Skall nu fodra djur och tonåringarna, sedan blir det till att fortsätta softa.

I dag blev det bara gubben och jag.

I dag har det varit så varmt. Egentligen skulle man bara ha lagt sig i hängmattan och njutit, tagit ut lite glass och skruvat upp musiken och bara gungat i ett par timmar. Det var kärring onsdag och den fick jag tillbringa med min gubbe! Elvy skulle hälsa på sin minsta son och Rosa snurrade runt i Stockholm.

Gubben och jag beslöt oss för att lägga ut mera gödsel och flytta upp lite växter som jag bara tryckte ner i gropen när mamma blev dålig. Jag har korsning mellan björnbär och hallon som skall klättra och bli flera meter hög. Den har fått något frispel i år och tagit sig ordentligt, så den flyttade vi upp till ( tror det är någon del till en väv ) som den kan klättra runt. Björnbären tror jag inte klara sig, men jag avvaktar lite med att slänga dem.

Planterade även ett träd som jag inte har en aning om vad det är, den är på väg att blomma. Skall ta lite mera bilder så kanske någon ser vad det är för något. Det börjar växa lite överallt och det börja kännas som vi har en trädgård. Det var nog det smartaste vi kunde ha gjort med att börja fixa till trädgården bitvis, istället för att försöka rensa upp ytor. Nu har vi mera överblick och börja få kläm på vad vi vill ha.

Åkraberg

Helt underbart väder och vi tog en tur till Åkraberg och tittade på växter. BoGrönt har reklam på rosor men de är slut hela tiden, så nu bokade vi dem. Fattar inte varför de tar in ett så litet parti varje gång. Vi var flera som stod och bokade och det blev att man stod och diskuterade trädgårdar och den ena damen hade stora sådana här rosor som alla var på jakt efter.

Det jag gillar med Åkraberg är att de hade mängder av 10kr blommor, blommor som är lite ruffiga efter vintern eller bara att de fattades lappar ( överrasknings blommor ). På hemvägen körde vi in på Mariebergs Gårdsbutik och köpte Pepparrots visp med Dijon-senap. När vi kom hem blev det till att rensa landet och plantera växter. Vi har börjat att riva väck det gamla trä däcket, skall bli så himla gott när det är färdigt.

Men nu blir det grillat och tv.

Att det kan dofta så gott

Köpte kryddväxter idag och spiralen verkar svälja hur mycket som helst. Den skulle egentligen varit högre men jag avslutade den idag. Det blev en helt annan känsla när kryddorna kom på plats och man kände den goda doften. Har velat ha en kryddhörna så länge så det kändes bara så kanon när jag blev klar. Det är en bit kvar som inte har kryddor men tror jag köper in lite då och då, ifall något vissnar. Skall försöka röja upp lite vid sidorna nu istället. Jag har en gammal ställning som jag tänkte sätta bygg plast runt, så får det fungera som växthus i år. Det kanske visar sig i slutändan att jag inte vill ha ett eller har behov för ett. Vem vet?

Har börjat med den stora plätten

Jag har ett gammalt cement rör stående och ett lock som tillhör ett annat större rör. När jag ser något tufft på nätet, sånt som folk har gjort, brukar jag samla det i en mapp. Hittade en sådan mysig bild på vad någon gjort med sitt cement rör och tänkte att något sådant kan ju jag göra. Vi har ju grundmuren kvar, så ifall man behöver sitta så kan man nu göra det i hörnet.

Det är så pass stort så skall man röja först och sedan plantera, blir det lätt att man ger upp.  Nu fyllde jag upp med gödsel först och sedan jord, flyttade gräs bitarna så det blev gräsmatta runt halva röret och tog lite av växterna som klarat sig efter dräneringen. Nu kändes det äntligen som om det hände något på den stora plätten.

Egentligen var det en kryddspiral jag skulle göra men kände att jag behövde göra hörnet först. Få se om jag inte kan göra spiralen i helgen.