... dina symboler här ...

Mina blomportaler

Var med Rosa till Plantagen, hon skulle köpa blommor till sin farmors grav, och jag skulle kolla till min gravkruka. Sedan behövde jag något till blomportalerna, hade bestämt mig för murgröna och ville ha någon färgklick att varva med. Det blev en Bägarranka av något slag. De jag köpte förra året misslyckades jag total med, men gör ett nytt försök.

Portalerna är ruskigt sladdriga och Rosas har blåst iväg flera gånger. Gick och funderade hur jag skulle lösa detta. Marken är så packad att man kommer ner ett par centimeter bara. Sedan har jag stensatt den lilla uteplatsen och plocka bort en del stenar för att försöka gjuta kändes bara så menlöst.

Kom och tänka på att jag har en massa cement klumpar med handtag på!? Har funderat vad de har varit till, men nu kom de verkligen till användning. Flyger portalerna iväg med dem så är det inte mening att jag skall ha portaler. Fy tusan var de vägde. Trodde jag hade krukor men icke sa Nicke. Det blev till att ta lite hönsnät och mossa som vi har i mängder. Är inte riktigt färdig men jag tror det kommer att bli jättebra.

Vad kan man göra här?

Gamla skorstenen

Jag har en stor skorsten i den gamla köksträdgården, det är precis utanför stallet och här är gamla plommon och äppleträn. Träden är så hårt angripna att vi blev rekommenderade att ta bort dem. De som var här och dränerade gjorde ett sådan bra jobb att vi funderar på att be dem dränera hagen och dra upp de gamla träden. Då skulle jag ju kunna odla något här och kanske göra något med skorstenen? Risken är stor att den snart blåser ner, det står helt still på idéer och jag vill helst kunna bevara den på något sätt och inte bara fotografera den varje år. Om jag inte är helt ute och cyklar så skall de ha kokat frukt här och byggnaden har haft jättehöga fönster. Är det någon som har idéer på vad jag kan göra?

Gamla skorstenen

Till de små…

Jag satte upp fågelmataren som ramlat ned och fyllde på med frön. Talgbollar har vi en hel spann full, så det skall nog räcka en bra bit in på vintern. Fågelmataren köpte jag på Rusta, men jag tycker det verkar som fåglarna har svårt att få plats att äta på. Jag tänkte jag skulle köpa havrekärvar i år och även sätta upp belysning i det gamla äppleträdet. Men det som är viktigast nu är att hämta all hö, så vi klarar oss hela vintern. Det är så gott att slippa tänka på att behöva hämta det när det är halt på vägarna. Nu skall jag strax ta in hästarna och en säck ved. Sen blir det en go brasa och ”Ensam mamma söker”

Vattendroppar

Jösses vilket skit väder, Shakira är lite åskrädd och for runt och tittade upp mot himmelen när det åskade. Jag hade ytterdörren uppe i fall Shakira ville springa in, men idag ville hon gå med runt och fotografera, trots åskan. Däremot var hästarna lite griniga och ville inte riktigt lämna oss i fred när vi var inne i hagen och skulle fotografera en gammal skorstensgrund. De var betydligt läskigare för Shakira än åskan, så jag gav dem lite hö så vi kunde vara ifred. Lika bra att vänja Shakira vid åskan, när hon själv hellre vill vara med än att springa in och lägga sig under sängen. Hon är otroligt snabblärd och kämpar på med sina rädslor, bara hon får göra det i sin takt och man har en 100% avslappnad hållning vid hennes sida och nonchalerar hennes rädslor. Så idag var hon kanon duktig och hade riktigt rolig ute. Jag försökte koncentrera mig på olika vattendroppar, men blir lite störd av att kameran blir fuktig, jag måste skaffa något skydd så jag kan ta kort i lugn och ro även om det ösregnar ute .