... dina symboler här ...

Koreanska piprankor

I går var jag och köpte Koreanska piprankor. Tobbe ville ha den minsta, han såg potential i den!? Bestämd som tusan också var han ville placera den. Jag sa till honom att trädgården blir liksom hans problem när han flyttar in i huset. Jag hörde en suck och han frågade om vi inte kunde köpa fler piprankor. Hum planerar han att dölja huset så jag inte kan se in genom rutorna?  Det blir inte det lättaste att få honom till att bli engagerad i trädgården.

Vi plockade upp Rosa och åkte senare till Garden center i Mölnlycke. Där köpte jag lite utav varje. Gubben ville ha något halvstort i våra cement rör, så där satte jag Benveden. Sen blev jag väldigt förtjust i en blå skäggväxt men den snodde Rosa (Hon får inte följa med oss någon mera gång ). Jag tänkte man skulle haft dem i cement rören. Men det fanns bara två, och som sagt Rosa var snabb, men hon blev blåst på den blåa vallmon som inte kommer att ge några frön i framtiden. Sen hittade Rosa de här fräcka Tulpanmeja, jag hade garanterat missat dem om inte hon sagt till mig att titta. De verkar ge skott ganska lätt, så det dröjer inte så länge förrän Rosa har ett par hon med.

Ibland kommer det upp folk som har kört fel och när de vänder så kör de upp i rabatten. Jag var på väg idag att sätta krukan med mina jul rosor som ändan på rabatten, men det var tur att jag ändrade mig. Den hade blivit nerkörd på direkten idag. Han som körde fel hade en jätte bil och tog ingen hänsyn till mina rabatter. JA jag vet vad jag kan lägga som ände så att folk inte kör upp! Vad säg om denna?

När jag kom hem satt Elvy och halvsov på uteplatsen. Vi tog en ridtur med hästarna och kollade igenom deras hovar. Tusen Tack Elvy för ditt tålamod.

Vad är det för ros?

Jag fick mera plattstenar av Rosa och la de under hjulen och plogen. Den vassa grejen (vet inte vad den heter) som river upp marken, satte jag krypväxter under. Den är så tung och vass, vill inte behöva lyfta upp den varje gång jag skall rensa ogräs. Passade på att rensa rent, så jag kan se ned i hagen. Det var riktigt gott att få in lite mera kvällssol.

Jag fick en härlig gammal, tror det är någon Funkia sort av Rosa som jag planterade vid hjulen. Klematisen, det lilla som har verkat klara sig flyttade jag också hit. Det gamla äppleträdet är angripet av något som inte klematisen tålde, jag får ta reda på vad det kan vara innan jag sätter fler växter runt trädet.

Rosa har sagt till mig tusen gånger minst, att jag måste skriva upp vad jag köper för blommor. I fall de dör eller jag behöver skötselråd och dylikt. Jag var helt hundra på att jag hade skrivit upp vad rosen hette, men jag skrev bara vad jag köpt den. Super klantigt, med tanke på att jag inte har en aning om det är en buskros eller hur stor den blir. Vill flytta ner rosen hit, så jag kan se den.

Kullen

Jag hade tänkt fortsätta med garaget när jag kom hem från jobbet, men när jag tittade in så kände jag bara urk på burk inte idag igen. Det första man ser när man kör upp till oss är den här lilla kullen. Det är ett riktigt dö utrymme på tomten som vi inte vetat vad vi skall göra med. För ett tag sedan drog vi fram lite gamla ting vi hade stående och med dagens rensning och plantering börjar det se hyfsat ut på kullen.

Jag skall höra med Rosa om de har fler plattstenar som de behöver bli av med. Det kan nog vara bra att ha det under hjulen och plogen så det blir lättare att klippa runt. En del växter behöver flyttas från trädgårdslandet, vi satte det där när mamma blev dålig. Det var så varmt i början på sommaren att det var lättast att samla allt på ett ställe.

Jag har äntligen börjat få struktur på mina blommor och vad det är för sorter jag vill ha, det tar väl ett tag innan jag får allt att funka och bli mer lätt skött men nu känns det som vi är på väg i alla fall.

Växter

Rosa skickade meddelande till mig i morse att hon skulle in till backa plan och titta på kläder. Hon hade hittat en affär som säljer kläder i små storlekar. De var 50% på allt så jag köpte en klänning och ett par byxor. Sedan begav vi oss till Hornbach som hade jätte söta höst dekorationer. Det är nu man skall passa på att köpa olika utgående dekorationer som man kan ha till kärring onsdagarna när det blir dags att pyssla. Köpte in en del från plantagen förra året, det kan komma till pass nu till jul.

Rosa köpte en hel del växter. Jag vet fortfarande inte riktigt hur jag vill ha det i trädgården. Det finns så många ställen som behöver växter att jag inte riktigt vet var jag skall börja. Men jag funderar att sätta jul belysning i det gamla äppleträdet, så börja på framsidan är kanske inte så dumt. Måla mitt planteringsbord innan vintern är också en grej som blivit åsidosatt. Hum lika bra att göra en lista. De två klätterväxterna jag köpte, skall vara inne men ett par klätterväxter vid de gamla hjulen och plogen hade inte varit så dumt.

Äntligen!

Nu har jag äntligen rensat färdigt i trädgårdslandet. Jag har hämtat plattstenar hos Rosa och la nu ut de sista stenarna så att gången blev klar. Nu skall jag bara lägga ut massa bränd gödsel bakom ute platsen, så är det klart där.

Rosa kom och hämtade lite sticklingar på? jag kallar den bara Blaffan, har sökt runt på nätet men kan inte hitta dess riktiga namn. Det roliga är att jag fått den av Rosa, som heller inte vet vad det är. Hennes dog! knepigt annars brukar det vara jag som tar kål på allt. Hittade gammalt hönsnät som jag satte på väggen så att min ros kan klättra, har glömt att göra detta, så den såg lite moloken ut.