... dina symboler här ...

Ruffigt värre!

Jag fick en förfrågan om jag kunde fixa till ett golv! Rätt så smutsigt med duvskit och lite annat smått o gott.  Jag har ju städat det mesta men jag har fortfarande inte fått till det med att bara knäppa med fingrarna och voila! Perfekt! Det skall spelas in en filmscen i lokalen och det var dessutom  bråttom.

Vid gamla Papyrus

Men jag älskar ju att gå i gamla lokaler och passade  på att ta lite bilder.  Detta är gamla Papyrus och hälften är redan rivet. Det skall bli bostadsområde där om jag inte är helt ute och cyklar.

Vid gamla Papyrus

Men jag tog inte detta jobbet, utan kommer att ta en lokal vid sidan som är i bättre skick och skickade denna lokalen till Agga ett bolag som har ordentliga maskiner och tid över att hjälpa till snabbt.

I gamla Papyrus

Det är ju en hel del att göra här och ibland är det bara bättre att skicka jobben vidare än att försöka slå knut på sig själv och riskera att det skiter sig. Men det var spännande att promenera runt i byggnaden.

I gamla Papyrus

Jahupp då var det EU-toppmöte

Jag hade sagt till städgänget att ta alla jobb i stan först i fall det skulle bli kaos. Jag åkte in tidigt eftersom jag skulle börja med Tornhuset vid Gothia Towers och sedan jobba mig ner åt Mölndal. Polisen hade redan stäng av vid korsvägen men det blev ingen större omväg när jag sedan skulle vidare. Gick där och små mös för mig själv och så himla stäld när de plötsligt tände ljusen vid Liseberg! Snacka om att känna julstressen som en lavett.

Egentligen älskar jag julen men får panik över trafiken och att det är så packat i affären. Jag har altid trott att Liseberg tänder granen 1 december men det är tydligen imorgon som den skulle ha tänts då Jul på Liseberg öppnar. Jag skall försöka åka in extra tidigt en morgon och fota runt Gothia Towers men det får bli efter EU-mötet. Hoppas verkligen att inte detta EU-toppmöte ballar ur som det gjorde 2001 då det blev stenkastning och upplopp.

Julstaden Göteborg tjuvstartar också och tänder juleljusen på den 3,4 km långa sträckan från Liseberg till Kanaltorget och Stenpiren. Senare kommer fler julinstallationer att tändas i stan och ljusshowen Julens magiska under visas på fasaden på Konstmuseet på Götaplatsen. Allt detta blir en syn som heter duga.”

En dag på kontoret!

Göteborg

Idag tog jag med min kamera till jobbet och kommer nog att fortsätta med det även om det känns som jag har tillräckligt med jox att släpa på. Men jag har så varierande ställen och det dyker alltid upp något att fotografera. Visserligen är min mobil kanon att fota med, smidigt som attan men jag saknar att fotografera med min kamera. Så idag hade jag riktigt roligt och det blev en himla massa bilder. Försökt att lägga upp så lite som möjligt men det blev en hel del iallafall.

Källare

Så idag började jobbet mitt i Göteborg och på en riktigt gammal fastighet. Det roligaste var när jag fick den här städningen och testade varenda dörr innan jag fann städutrustningen och kunde böra jobba. Vissa dörrar skulle definitivt inte öppnas och det är tur att jag inte bekymrar mig så mycket om skumma källare och kusliga vindar, för det har de gott om på det här företaget. Sedan börjar det bli riktigt kul att se så mycket av Göteborg.

Trapphus

Just de här trapporna ligger kloss intill min favo trappa och de har samma mönster i de stora trapphusen. Sedan har jag sett samma statyer lite varstans i Göteborg så de byggnaderna måste ha byggts samtidigt och ha något gemensamt. Jag tänkte sätta mig någon dag och se om jag kan hitta någon information på nätet, de måste ju vara samma arkitekt som varit inblandad. De är otroligt pampiga även om trapporna är fulla av hål och trappstegen lutar bra på sina ställen.

Trapphus

Andra stoppet var i Gårda och en helt annan typ av städning. Jag har börjat gilla att ha den i mitten varje dag även om jag kan ändra runt den under dagen. Det är en 50 + boende med en byggnad som vunnit priser över designen och hur välordnat det är. Det fins restaurang, bibliotek med film visning, salonger, gym, pingis, biljard, frisör, fotvård, sjukgymnastik m.m. Hela huset går som ett u med Torne

huset som centrumplats.

Gårda

Idag tog jag extra i gästmatsalen och putsade dörrarna lite väl intensivt så en siffra for av. Här är betydligt lugnare även om det är mycket att göra. Jag är här 3 timmar varje dag och har fått bra flyt i hur jag smartast kan dela upp städningen. Sedan händer det alltid något eftersom det är så stort och det är gott att Mari som sitter i receptionen hjälper till att hålla koll när det varit övernattningsgäster i gästrummen eller fest i salongerna. Det är ett hus med mycket aktiviteter som man får hålla koll på. Väldigt trevliga och pratglada hyresgäster som är måna om att man skall trivas och att allt går smidigt.

Kök

Det är en stor marmorgång med sittplatser vid varje trapphus med tvättstugor, toaletter och förråd.  Himla gott nu när det varit kallt att slippa gå ut mellan trapphusen. Så har jag blivit lite kall på de andra trapporna så är det ju kanon att komma hit och gå runt i värmen. Sedan jobbar Christer här som vaktmästare så blir det fel någonstans är det bara att hämta honom. Han är en riktig glad prick som älskar att hitta på hyss. Idag sneak han längs väggen och höll på att skrämma slag på mig när jag dammsög alla mattor.

T- H

Sista anhalten denna dag blev Hisingen och en riktigt stor bostadsförening så jag  får fortsätta där även imorgon. Ligger väldigt vackert vid ån och är egentligen väldigt fin, men jag gillar de gamla trapphusen bäst även om de oftast saknar hiss och har gamla smala kökstrappor som extra trappa. Men idag var det lite soligt så jag kunde sitta vid vattnet och käka lunch. Köpte givetvis kryddstark mat och glömde drickan. Men hallondonutsen var vrål goda så det kompenserade upp att jag missat drickan.

Hisingen

Den trappuppgången som har 10 våningar har en vidunderlig utsikt över Hisingen så där tog jag en del kort. Det blir lite lugnare städning här imorgon så jag skall passa på att ta väggar och speglar lite extra. Jag brukar försöka göra så mycket första dagen så kan man ha dag två till att plocka fimpar och kolla så det ser fräscht ut. Denna städningen är väl lite småtung eftersom trapporna är ganska skarpt vridna så det känns ganska omgående i ryggen och höfterna. Men jag trivs bättre med att gå runt så här än att vara på ett ställe.

Hisingen

21. Fika, tema nr 50

21. Fika, tema nr 50

När jag kom till mitt sista städställe så hade arbetarna som renoverar skorstenarna fixat till fika bord, mikro och kryddställ. Nu skulle jag med de andra till strike & co, men annars hade jag nog ta mig tusan bjudit in mig själv på lunch. Det såg lite hemtrevligt ut mitt bland alla rören. Hoppas de glömmer bordet när de är klara. Jag brukar sitta på trappen och fika till cykelrummet, men det här år ju bra mycket mysigare. Sedan när jag var på väg hem så slirade jag på parkeringen och gled rätt ner mot en garageport och snett mot en betongmur! Pust! Så stressad jag blev. Ringde till kontoret och sa vad jag tyckte om däcken och gick bort för att hämta hjälp.

Frölunda Kyrka

Jag fick hjälp av han som ägde parkeringsplatsen som ifrågasatte varför jag var ute och jazzade i sommardäck! Jag skiter i om de säger att de här är kanonbra allrounddäck! De kanske har varit det en gång i tiden men nu är det bara skit, men nu blir de förhoppningsvis utbytta eller så blir det kanske jag 🙂 Åt maräng svisch idag…gud vad det var längesedan jag åt det. Så dagen har trots allt varit hyfsat bra.

Att pynta eller inte pynta!

trappuppgång

Tuff dag idag men jag känner mig nöjd. Fast idag har jag varit på ett ställe som nog slår rekord när det gäller att pynta svalar! Det var i stort sett mattor vid varje dörr och en del som bodde högst upp hade möblerat och satt upp tavlor. Längst ner så var det blommor i mängder och änglar, stenar, pelare och gud vet vad? Vackert att se på tills man skulle flytta alla krukor för att komma åt att tvätta rutorna.

trappuppgång

Detta var bara ett extra städ men hon som normalt städar där har gott om tid och trivs nog riktigt bra. Det var rena och fräscha trappuppgångar även om det var ett gammalt hus. Det syns väldigt tydligt om folk trivs i sina områden. Fortsatte att röja rent så vi får fram parkeringen här igen. Garaget är fullt med skräp igen och jag måste få gubben till att köra iväg det innan det blir för mycket. Börjar bli lite trött på att rensa rent där igen.