... dina symboler här ...

Vrak i dag

I dag har jag varit fullständigt vrak, segt på jobbet och jag gick och funderade på vad vi skulle göra hemma hos Rosa. Tog en långpromenad med Shakira, Claes-Olof skulle inte komma hem förrän en timme senare och jag ville inte ta med Shakira ner till Rosa nu när hennes katt har fått en kattunge. Det var så varm och kvavt ute att jag funderade på att sätta mig ner och vila och ta bussen hem. Både jag och Shakira var vrak när vi kom hem. Shakira så riktigt nöjd ut när hon slapp följa med ut igen, normalt vill hon absolut med. Jag var så trött att jag glömde min kamera så Elvy åkte hem och hämtade den medan jag grävde hålet till röret.

Rosa bjöd på jätte god mat och jag kände att jag egentligen bara ville gå hem och lägga mig . Så matt hade Rosa känt sig sist vi var uppe hos mig och röjde och ändå höll hon humöret uppe!

Jag fick anstränga mig av bara tusan i dag för att hålla ett rör uppe. Vi fick grävt upp och cementerat det röret på 2 röda, så det blev till att göra lite krukor av cementen som blev över. Det märks att vi har kört kärringkvällar ett bra tag nu för allt går mycket fortare och smidigare. Det gamla röret till parabolen står skevt och inte fast ordentligt, så Rosa får ställa om parabolen varje gång det har blåst ute.

Här gör Elvy och Rosa krukor, det skall bli spännande att se hur de blev om några dagar.

Röjning bakom uteplatsen

Då var det dags för kärringträff hos mig och jag tyckte det var dags att börja jobba igen. Jag behövde hjälp med att röja upp bakom vår uteplats. Det har varit igen växt med hallonbuskar där i flera år och nu vill jag rensa upp så vi kan köra med åk gräsklipparen där. Det är en terrass avsatts så man kan göra väldigt fint med växter eller bara låta det gå ihop med gräsmattan. Det finns massor av ställen på gården som akut skulle behövas röjas upp på, så det inte blir så tung att hålla efter. Vi har hunnit extremt långt i år och man börja kunna se en struktur över gården och framför allt man börjar få överblick. Nu är inte detta någon stor gård och inte har den en massa mark heller, utan det är en liten (eller från början 2 små gårdar) i hopslaget till en gård från 1850 vissa delar från 1650 talet. Bestående av ett mycket trött lutande gårdshus med en stor lada som har brunnit ner och blivit en uteplats. Det andra huset som har renoverats har ett gammalt stall på väg ner för slänten, vilt hejandes av Sabemas sprängningar som får det mesta att vibrera iväg. Omringat av en massa angripna träd som stormarna Gudrun och Pär halverat till hälften och lämnat en hinderbana utan dess like efter sig. När man äntligen gjort ett stort fint trädgårdsland och köpt blommor, då kommer mördarsniglarna fram och vräker i sig allt och man känner att man fullständigt jobbar i motvind. Det är då som man känner att kärringträffarna är en välsignelse och man orkar vidare.

Tillsammans så kan man få bukt med det mesta och vi har kommit riktigt långt. Jag har aldrig haft det så här uppröjt någonsin och har börjar kunna hålla efter det. Gården har varit uthyrd i flera år innan vi köpte den och de tyckte att de inte skulle behöva renovera något så länge de hyrde. Huset hade sina original tapet och kök kvar när vi köpte det. Det har varit söta tapeter när mönstret var synligt en gång i tiden, det gäller att inte ha bråttom när man köper ett sådant här ställe. Alt verkar ha sin egna lugna liv och stressar man på så är det som gården slår fullständigt knut på sig själv och allt bara slutar i katastrof. Men nu börjar vi allt komma framåt och vi har roligt när vi är tillsammans. Dagens kock var Tobias som grillade korv och fixade kroketter, det var roligt att han åt tillsammans med oss kärringar idag och jag skall försöka få med ungarna lite oftare.

En regnig dag

Min tur att ha kärringträffen idag. Jag behövde hjälp med att dra el tråd och sätta upp ett par stolpar vid slingan, det är så fullständigt igenvuxet att inte ens Shakira vill gå där. Det är lite ont om bete i den stora hagen men gott om det på slingan. Slingan använder jag till att träna eller bara ta en snabb tur, så jag kan koppla av lite efter jobbet innan Shakira behöver gå ut på längre promenad. Det har regnat så mycket i ett par dag att det var omöjligt att ens tänka på att göra något på slingan. Så jag tyckte att det var bättre att jag fixade något gott att äta och vi bara slappade. Oftast kommer diskussionerna in på något roligt vi vill göra och man pratar gamla minnen.

Nu när man har blivit äldre så har museum blivit lite mer lockande och det finns massor av kultur att titta på. Att promenera vid olika slott har varit väldigt roligt och det finns massor av fina ställen att besöka. Jag tog ut Shakira på långpromenad så fort jag kom hem från jobbet. Jag har gått och snöat in mig på att jag skall fotografera änderna vid dammen, helst när det spöregnar (jag får lite knasiga idéer ibland,  jag har fotograferat dem 2 dagar i rad nu men får bara suddiga kort? Jag tänker fortsätta fotografera dem tills jag fått ett kanon kort. Här är några som är hyfsade.

När Elvy och Rosa kom upp undrade de vad vi skulle göra i dag. De såg lite snopna ut när jag sa att vi bara skulle slappa. Elvy hade laddat upp med tjock jacka och stövlar medan Rosa kom i en liten väst? hon verkar aldrig frysa!! Hade vi greja vid slingan så hade vi blivit genom blöta på nolltid så högt som gräset är där. Fast det är klart det hade varit roligt att se Rosas min i sin lilla väst. Jag tog och dukade fram maten istället så det blir bara en bild idag från kärringträffen. Det är skönt att bara slappa någon dag i varandras sällskap.

Kram på er för en trevlig kväll

Innertak

Vi har snickrat en bit innertak i Tores garage och flyttat upp grejer allt efter som golvet blev klart. Rosa gick upp på stegen men den gled bort och hon hann med nöd och näppe ta tag i balkarna och blev hängande där, tills Tore hann fram och satte upp stegen igen. Det såg riktigt illa ut och hon lär ha bra ont i armen i morgon, blåmärket täckte rätt över hela armen. Sedan började Elvy ta kort på Rosa och vice versa, det blev rena fyrverkeriet i garaget när de körde igång.

Själv satt jag och tänkte på att man kunde göra en myshörna och hänga upp draperier och det ena med det andra. Vi bollade den ena iden efter den andra och Tore började se lite stressad ut. Han langade upp massor av grejer så det skulle bli så lite plats som möjligt att mysa på. Till sist tyckte vi det var bäst att gå ner och få lite frisk luft, en del prylar vi flyttade upp var täckta av puts som vi borstade bort och vi började nysa ikapp.

Här sitter vi alla 3 och har det bra.

Rosa bjöd på färskpotatis och fisk med sallad som var väldigt gott. Det är alltid lika mysigt att äta tillsammans och prata av sig om ditt o datt. Innan vi gick började Rosa vattna i sitt växthus och vi smakade på morötterna och ärterna. Elvy erbjud sig att vattna men missade växthuset och sprutade ner Rosa rejält, undra om hon fick något extra i sitt kaffe?

Fasad målning

Jaha då var det onsdag igen och målning av fasad var på menyn denna gång. Jag stod och funderade om vi inte hade tagit oss vatten över huvudet. Jag har blivit lite höjdrädd på stegar, tak går ganska bra men stegar det gillar jag definitivt inte. Jag höll mig på den nedre delen medan Rosa och Elvy skötte klängandet högre upp.

Som tur var fick vi kepsar men det hjälpte inte riktigt när Rosa stod och rollade över mig, jösses vad prickig jag blev i ansiktet. Jag flyttade mig snabbt närmare Elvy men hon var inte så mycket bättre hon med sitt skvättande. Det tog lite tid innan vi fick bra flyt på målandet men sen gick det jätte bra och vi gladde oss hur fint det blev. Vi provade med roller först men det var ingen hit! Putsen lossade och rollern vägde bly, så det fick bli penslar.

Fast lite mossiga blev vi allt av färgen, Elvy sträckte sig förbi mig och jag henne så vi stod och målade i kors. Vi tog en paus och Rosa bjöd på flintastek och klyftpotatis. Jättegott och välbehövligt för man blir rejält hungrig när man håller på.

Vi var rejält ner kladdade av målarfärg så det blev till att stå och äta. Flinta steken var jätte god, det var länge sedan jag åt sådan.

Här är bilder på prickiga Rosa och Elvy.

När vi tog oss en paus igen passade jag på att fota Rosas blommor och katterna, de var så söta där de for omkring i trädgården och det är inte ofta man hinner ta ett kort på dem tillsammans.

Rosa kommer att lägga ut fler blombilder i sin blogg, hon vet vad blommorna heter. Till sist blev fasaden klar och det blev ett jättelyft.

Det lyste så fint när jag körde förbi efter att jag kört hem Elvy.