... dina symboler här ...

Elvys nya rabatt.

Kärringonsdag och Elvy ville ha sitt staket målat och en ny rabatt. Staketet vågade vi inte påbörja för det låg regn i luften och tork tiden på färgen var 16 timmar. Så vi började med rabatten i stället. Jag hade gamla en kupiga tegelpannor som Elvy använde som kant. Sedan ville hon inte kapa hörnet rätt av som man brukar, utan en trekant rätt ut. Tycker den blev riktigt fint. Skall erkänna att jag mest pladdrade och vräkte i mig sallad idag. Elvy gör grymt goda sallader.

Kör sten

Kärring onsdag hos mig eftersom det inte blev något förra onsdagen. Efter att vi tog bort det gamla ladugolvet, så blev det ett stort hål. Det har vi påbörjat att fylla igen. Först tänkte vi fylla igen helt, men vi har varit inne på att göra en damm, så varför inte nyttja hålet. Så idag täckte vi bara mellan balkarna och de värsta hålen, så skall jag ta sand det sista innan vi kan lägga på dammduken. Det tråkigaste och tyngsta arbetet gjorde vi idag. Oftast räcker det att man har påbörjat lite för att man skall komma igång ordentligt.

Är jättenöjd att vi kom såpass långt att jag börja ana lite struktur. Vi tänkte börja med dammen uppe på cementplattan och bygga ett litet vattenfall ner till gropen. Jag får ta en bit i taget så löser sig nog dammbygget.

Trädgårdsarbete hos Rosa

Rosa sluta tidigare på sitt jobb vilket är kanon. Det är ju kärring onsdag och hon behövde ha jord utspritt på gräsmattan och i rabatterna. Jag gick ner tidigt för jag tänkte att jag kanske kunde köra ett lass jord när jag kom hem istället. Men batteriet hade hunnit sten dö igen på åkgräsklipparen så det sprack.

Det var väl kanske lika bra det, nu gick jag runt istället och kollade så alla växterna mådde bra. Rosa har en gammal växtsort som jag inte kommer ihåg namnet på, som jag så gärna villa ha och jag blev så full i skratt när jag ser att jag redan har den. Jag fick en sådan av hennes föräldrar förra året.

Det var en mysig onsdag och det känns mycket bättre när vi kan börja tidigare.

 

Nyrakade hästar

I dag var det min Kärringonsdag och jag hade sett fram emot att sätta Rosa och Elvy i ordentlig sving. Jag tänkte bjuda på Thaimat och tyckte att med sådan exklusiv mat, så måste de allt jobba hårt i ett par timmar först.

  • Rosa torka av köksskåpen, inklusive går igenom mina låder så det inte ligger smulor i facken.
  • Elvy dammsuger över allt ( noggrant )
  • Jag tar givetvis den tyngsta delen ( pekar på vad de skall göra )

Nu blev det inte så utan Elvy kom upp och tyckte det var dags att raka mina hästar, det skall bli jättevarmt till helgen och hon tyckte så synd om Beethoven sist hon var här. Bellman hade krupit ur sitt täcke och Beethoven kämpade febrilt med att slita sönder sitt medan svetten bara rann om honom. Det märktes att båda hästarna njöt av att bli klippta, men Bellmans min var bara för härlig när vi rakade av Beethovens mustasch och skägg. Han stod helt stilla med höet i munnen och såg ut som  ”vem tusan är det där!?” han glömde helt bort att äta. Det var skönt att få klippt dem och sedan in och käka Thaimat.

Färdig rensat

Jag blev så paff idag när jag varit hemma en liten stund. Elvy kom körandes och ville åka till RK. Det var hennes kärring onsdag och jag trodde vi skulle möblera om hos henne!? Hmm, det verkar som om Elvy inte vill ha ommöblerat. Jag tackar förstås inte nej.  När vi kom tillbaka så hjälpte Elvy mig att rensa färdigt längs muren, så imorgon är det bara att så.

Jag har börjat ta kort med stativet, dels för jag är lite trött på att visa bilder på före och efter saker man gjort. Har väl kommit in i en stativ-period. Elvy är van att stå helt still så bildserien blev helknasig , jag är överallt och Elvy står på samma fläck. ( Så nu har jag bildbevis på hur hon jobbar )

När vi går med skottkärran går Elvy så nära mig att man kunde tro att stativet skulle gå till attack. Får ta stativet och timern fler gånger så hon vänjer sig.