... dina symboler här ...

Beirut och Dag-Otto

Då var det kärring onsdag hos Elvy och vi skulle baka pepparkakshus. Det gjorde vi förra året och det var första gången jag gjorde ett då, så jag såg i fram emot när vi skulle göra ett i år.  Rosa skulle ta hand om Gävle bocken!? och kunde inte vara med.  Jag åkte ganska tidigt till Elvy och hade Shakira med mig. Visserligen blir det lite stökigt med en hund till, men det var så länge sedan Shakira fick träffa Alfhild och Nisse att jag tyckte det var hög tid.

Elvy hade gjort en gigantisk julstad i sin bokhylla och jag är fascinerad att inte hundarna rev ner något. Men innan jag visar våra knasiga pepparkakshus så vill jag visa Elvys katter. Den översta är Dag-Otto  som är Norsk skogskatt och Mainecone. Han var bara för go mot Shakira och daskade till henne så löst med tassen utan klor att hon bara låg lugnt kvar.

Här är Beirut som är ca 15 och ganska grinig. Hon gillar inte Shakira men vill ändå sitta och vara med. Shakira tycker det är roligast att terra Beirut, då hon fräser med jämna mellanrum. Det var lite rörigt med alla djuren, men roligt att se deras beteende. Elvys hundar var ute efter degen i ett och Dag-Otto ville gärna undersöka pepparkakshuset grundligt.

Shakira som är lite kräsen kunde inte fatta varför de var ute efter degen och tyckte det var lite kämpigt med Nisses uppvaktande. Till sist sa hon ifrån och det var lite det jag var ute efter, hon behöver träffa andra hundar lite oftare.

Ljusbricka

Det blev en liten udda kärring onsdag idag. Elvy var så in i nordens dunder förkyld att hon hoppade över denna gång för att inte smitta ned oss andra.  Jag hade redan plockat fram och lagt i påsar så det var bara för mig att sätta igång och vara kreativ.  Rosa skulle komma lite senare men fick tydligen förhinder,  så det blev jag och gubben som körde mys kväll med pyssel och vanilj glögg. Det goa med min gubbe är att frågar jag honom om något blir bra? får jag alltid till svar,  ja jätte fint!  satt och funderade på om han bara sa det för husfriden skull eller om han verkligen gillade min knasiga ljus bricka??

Pilligt värre.

I dag var det kärring onsdag hos Rosa. Hon hade fått massa pärlor av sin mamma och vi skulle göra nyckelringar. Kul men väldigt pilligt och vår syn var väl inte som i ungdomens dagar. Rosa gjorde en sköldpadda, Elvy skulle göra en Krokodil men det bidde bara en trasselsudd och jag gjorde en råtta. Jag vill gärna prova att göra fler figurer av pärlor men kanske börja med lite större pärlor. Elvy bör starta med bollar om hon skall kunna se vad hon gör. Men roligt hade vi och jag han bli klar.

Våra krukor är klara.

I dag gjorde vi ordning våra dekorationer som vi skall ha på Allhelgonahelgen. Elvy kom och hämtade mig efter jobbet, så vi kunde åka på direkten till hennes svärfars torp. Vi behövde granris och det mörknar så himla fort nu. När vi kom tillbaka hade Rosa kommit med änglar, band och kaffet var klart. Jätteskönt att få komma hem till att det är klart. Jag hade tjuvstartat med min kruka så jag körde igång med att laga mat. Elvy gjorde en jättefin krans och skall göra sin kruka närmare lördagen. Rosas kruka blev jättemysig med grenar och guldbågar. Skall bli fint att åka runt på Lördag och placera ut dem.

Så det blev!

Idag var det min tur att ha kärring onsdag och jag ville bli klar med garaget, vi tog jättemycket sist men vi hann inte bli klara med tömningen. Tänkte jag skulle vara snäll idag och påbörja tömningen så fort jag kom hem, och eventuellt överraska Elvy och Rosa med att det var klart. Hum, iden funkade jättefint tills en stor luden 5 kronors spindel kom springande framför näsan. Shit, luften rann totalt ur mig och jag blev stående som en pinne, jag verkligen avskyr spindlar, jag har ju en gubbe!? det är väl sånt man skall ha dem till? fixa väck allt som är vidrigt. Nää, jag bara kände hur höstdepressionen kom farande som en orkan, ringde direkt till Rosa och började knorra om att jag ville baka muffins istället.

Jag skulle bara gå ut med Shakira först. När jag gick på stigen såg jag så mycket konstiga svampsorter, framför allt var träden fulla. Shakira sprang lös och tittade upp i alla trädkronor efter fåglar och ekorrar, inte en chans att matte fotograferade det där konstiga bruna slempropparna på träden!? När jag skulle ta ett kort så kom Shakiras nos fram hela tiden och jag tittade upp och funderade på vad hon höll på med? Bakom oss stod en försynt hundägare som måste ha tyckt att jag var hel knäpp som tog kort på svampar och hade nada kontroll på hunden. Tur att Shakira har koll på sig själv och vet att hon inte får rusa fram. Det var bara det Shakira ville göra mig obs på. Helt otroligt att hon inte rusade fram till den andra hunden, utan bara tittade förväntansfullt om hon fick springa fram och hälsa. Så idag blev det inte mycket arbete, utan heta diskussioner om ditt och datt medan vi käkade mat och bakade muffins. Rosa var gullig och hade en film med sig, men med tanke på hennes konstiga smak så vågade jag inte sätta på den.