... dina symboler här ...

Fågelbaden

Mina fågelbad hade torkat och jag var så himla nyfiken på hur de blev att jag åkte ner till Rosa och kollade. Det stora blev djup och fint, men jag tycker att de är väldigt sköra. Jag lyckades göra sönder det lilla som jag tänkte ha på graven när jag försökte göra rent kanten. Jag skall försöka laga det med husfix. Elvy kom efter en timme, lika nyfiken hon på sitt fågelbad. Det såg ut att vara sprucket, men var hel och fint.

Jag passade på att fotografera Rosas blommor och blev så imponerad på den här lilla humlan som for fram och tillbaka i blommorna. Men är det pollen den har samlat runt benen. Inte undra på att en del humlor ser extremt tunga ut.

I dag tänkte jag tända en brasa , det blåser så ute och jag funderar på att bädda ner mig i soffan. Min semester tar slut i morgon, så det är lika bra att passa på att gotta sig ordentligt.

Nytt försök

Hos Rosa på kärringonsdag och vi provade att göra nya fågelbad. De förra höll inte och vi skulle vilja sätta varsin vid våra respektive gravar. Tore hjälpte oss med cementen så får vi hålla tummarna att de blir bättre denna gången. Vi hade fått jätte god ugnsbakad falukorv i tomat bädd, så idag var jag lugn och fin, ingen duracell defekt. Sedan satt vi och rensade Rosas uppfart vid garaget. Rosa drog sådana historier idag att Elvy och jag skrattade så våldsamt att deras granne kom nyfiket ner och undrade om vi hade kafferep. När Rosa sa ”nej kärringonsdag!” sa han bara ”jaha hum!?!?? ” men det gick inte att ta miste på vad han tänkte.

Det ringde en annan trädgårds bloggare till Rosa alldeles innan vi skulle gå, som skall komma och hälsa på, så jag hoppas de kommer upp även till mig och kikar. De är hjärtligt välkomna.

Fågelbad??

Vi skulle göra fågelbad av rabarberblad hos Rosa idag. Jag tyckte så synd om Elvy, hon hade sådan migrän på begravningen och var lite orolig över att det inte skulle släppa till på kvällen. Det har varit en fruktansvärd jobbig tid och tröttheten börja synas och kännas överallt. Har tagit migrän tabletter först nu i kväll och tror jag hann ta dem i tid så att jag klara mig. Elvy dök upp efter en stund och vi satt och började göra gropar i sanden innan det slog mig att det nog inte var så man gjorde.

Rosa hade börjat söka efter information på nätet kom ut och började blanda cement. Hoppas bara jag tänkt rätt nu annars lär jag få äta upp det här i evigheter! Rosa fixade till fika och vi fick oss en go pratstund i paviljongen. Men nu skall jag gå och lägga mig så inte migränen tar överhand.

Hos Rosa och testar decoupage

Kärringonsdag hos Rosa och hennes pojkar och min minste tonåring ville vara med idag. Vi hittade en söt bild på Dart vader som liten på nätet,  Micael limmade fast den på en tegelpanna och målade rätt på med färgen. Det skall bli en ljushållare när den är klar. Fredrik och Patric målade varsin mugg och jösses vad duktiga de var, deras första muggar och så fräcka. Det är kul när de tyckte att det var roligt och vill göra mera .

Jag lånade min syster koffert och packade ner målargrejerna, servetter, lim och 2 krukor. Elvy och Rosa skulle måla på kruka men jag ville inte måla idag utan göra decoupage på min tegelpanna och kruka. Men idag var jag otrolig trött och satt mest och tittade på alla andra . Elvy blev så sugen när hon såg mitt pillande med servetterna så hon gick över till att göra decoupage hon med.

Rosa hade lagat jätte god mat idag och förberett så vi skulle få plats hela högen, så idag tyckte jag lite synd om henne när jag var för trött för att hjälpa till lite bättre. Hon han liksom inte sätta sig ner och måla på sin kruka idag utan fick mest springa runt och serva alla.

Elvys kruka

Nu har Elvy blivit klar med sin kruka. Jag tycker den blev hel mysig. Nu skall hon sätta färgade sten på korallerna så hon får lite mer struktur på krukan.

Jag har sökt på nätet efter hur man skall gå till väga för att göra servettdecoupage. Det var egentligen det vi skulle ha gjort min förra kärringonsdag men jag han inte fixa tillbehör. Nu har jag läst på och skall se till att ha grejorna klara till min onsdag om 3 veckor. Har hittat mängder av tips på vad man kan klistra servetter på. Tegelpannor var ingen dum idé med tanke på hur många jag har liggande sen vi plåtade stall taket. Man kan göra ljushållare av dem eller bara tavlor.