... dina symboler här ...

Min kruka

Jag hittade den här animeringen när jag gick igenom länkarna på denna sida. Jag tycker den passar så bra in på våra kärringonsdagar. Det började med att vi bara fikade och gick mer och mer över till att hjälpa varandra med det man inte riktigt hinner med, eller bara mysa och pyssla tillsammans. När vi valde mallar till våra krukor ville jag absolut ha denna på min kruka. Jag har inte bestämt mig ännu om jag skall ha någon text.

Jag ändrade om färgerna lite och förenklade mallen så mycket jag kunde, men jag skall nog börja med lite mindre krukor och lättare mallar. Ringde och pratade med Elvy förut och hon satt och slet med sina fiskar. Skall bli jätte spännande att få se hennes kruka.

Krukmålning

Då var det kärringonsdag hemma hos mig och jag tänkte vi skulle måla krukor. Måste varit riktigt optimistisk idag om jag trodde jag skulle hinna måla mer än 1 kruka. De som han färdiga idag var Rosa och Monica. Vi började med att leta efter bilder som vi skulle ha till mall, då min internet Explorer la av. Rosa sa till mig att så går det när man skall testa betaversioner. Jag hade internet Explorer 8 i och fick avinstallera den så vi skulle komma igång med mallarna i dag. Jag bestämde mig ganska snabbt för en bild med 3 skvallerkärringar som sitter på en bänk. Monica ville ha en döskalle och Rosa trädgårdsmotiv. Elvy ville först ha indianer men gick över till att måla clownfiskar.

Rosa har verkligen blivit en hejare på att måla för jag han knappt med att göra mallen innan hon var färdig med sin kruka. Monica och jag hade varit ute en sväng med hästarna på dagen och jag undrade om hon ville följa med som rådgivare till Rusta och välja pennor som jag glömt att köpa. Jag blev sugen på att lägga lite lim och strö ut färgad sand på vissa ställen på krukan. Men det får bli i morgon för jag hann bara mallen idag. Pennan gick inte igenom ordentligt utan jag fick rita bitvis på måfå. Hm det kanske inte blir 3 kärringar på en bänk när jag är klar.

När Elvy hade kämpat en bit men sin mall så frågade hon var jag hade gjort av min pappas egenbyggda ljus låda var. Jag brukade använda den flitigt när jag gjorde målningar på barnens kläder när de var små. Det var så typiskt att jag gått upp till loftet med lådan, det blev till att springa och hämta. Elvy skulle ju rita mängder av fiskar och koraller så ljus lådan var nästan ett måste. Hon han heller inte färdigt utan tog med sig färgad sand och får fortsätta hemma. Nu skall jag sätta mig och måla vidare på min kruka, den lär nog ta ett tag innan jag blir klar. Rosa har en bild på de 3 kärringarna jag skall måla, glömde ta kort på bilden.

Porslinsmålning

Porslinsmålning hos Elvy. Porslinsmålning är något jag aldrig har testat innan. Vi brukar få muggar, klockor och tavlor av Elvy som hon har målat i porslin. Jag har varit nyfiken men det blev så att jag målade på tyg och Elvy på porslin. Jag ville prova att göra min egen mall men ångrade lite att jag inte tog en färdig mall, jag tyckte de såg så stora ut eller verkade alldeles för pilliga och trodde min skulle vara lättare att göra. Men både jag och Elvy blev förtjusta i Rosas stora kanin som täckte muggen.

Det var roligt att se Rosas glädje, hon brukar annars vara den stora skeptikern när vi pysslar med sådant hon inte har gjort innan. Det blir nog så att Rosa sitter på kvällarna och gör muggar hädanefter. Rosa berättade att Rusta skall ha ett sett med mugg och färger. Det kan vara kul att testa att måla lite mera i porslin. När barnen var små så pysslade vi nästan jämt.

Nää nu är det snart dax..

Det var kärringträff hos Rosa i går och vi skulle egentligen ha beskurit hennes stora äppleträd. Det regnade hela dagen i går och var ganska ugget ute så det blev till att sitta inne och mysa. Jag kände mig otroligt rastlös i går och längtade efter att börja jobba på utsidan igen. Visserligen är det mysigt att bara koppla av men det har vi gjort ett par onsdagar nu så det börja spritta i kroppen för att börja fixa till våra tomter och att vara ute. Det är en kompis på jobbet som skulle behöva lite hjälp i sin trädgård och det hade varit roligt att åka ut och hjälpa honom en onsdag. Jag har lovat honom en silver marton men fick inte mina frön att ta sig. Så typiskt mig att inte ens få en tistelsort att växa. Jag skulle ha gett fröerna till Rosa så kanske jag hade fått någon blomma att plantera ut. Fast det vete tusan hon har ju huserat en snigel hela vintern och utfodrat honom med mat och allt!!!

Vaa? tog inte dina fröer sig

Färgning av håret

Onsdag och vi var hos Rosa. Elvy ville ha sitt hår färgat och tyckte det kunde vara en bra grej att göra en onsdag. Hon hade köpt en förpackning fel färg så den tyckte hon att jag kunde testa i mitt hår. Elvy brukar köra någon mahogny brun, själv var det åratals som jag färgade håret och tyckte väl lite si så där om att testa Elvys mörkbruna färg. Men vad tusan är det kärring-onsdag och det är färgning av hår så är det väl bara att färga och se glad ut. Jag var lite orolig att jag skulle bli för mörk, men det blev riktigt bra. Rosa färgade Elvys hår och Elvy färgade mitt. Rosa hade färgat sitt ganska nyligen så hon stod för god mat och underhållning.

Shakira stod i köksfönstret och tittade ut när jag promenerade ner till Rosa. Hon ser så himla besviken ut varje gång hon inte får följa med.