... dina symboler här ...

Glas pyssel

Jag hade hittat massor av stavar i glas som jag tänkte man kunde hitta på något kreativt med på vår kärring kväll. Tog fram julpynt som jag inte använt i granen, band av alla de slag och siden blommor. Elvy hade en extra limpistol med sig och glitter. Rosa hade världens huvudvärk och mådde pyton så hon låg hemma och kurerade sig. Synd för vi gör så olika grejer även om vi har till synes lite material att jobba med, så det hade varit spännande att se hur hennes glas mobil hade blivit. Fast det är klart det kommer mer chanser jag har väl ett par 1000 glasstavar i kokhuset. Fattade aldrig riktig vad Olle som släpade hit all jox skulle med dem till. Hade de inte varit så tunga hade de åkt för länge sedan. Men nu är jag glad att de kom till användning.

Elvy hon gjorde sina i pastell färger och det blev så himla sött. Hon skojade om att det bara fattades att någon av hennes döttrar kom hem och sa att de var gravida med tanke på att hennes mobil blev så baby söt. Jag valde mörkare färger och blev helt uppslukad av att fixa lite igelkotts stuk på mina stavar. Vi blev lite fulla i skratt för jag glömde av att äta och det var knäpptyst i köket, samma härliga tystnad som när vi gjorde pepparkakshusen. Vi kommer att göra detta fler gånger och fixa in lite glasfärg och annan dekoration. Jag har gott om glasstavar och detta var jätte roligt att göra så Rosa får vara med och fixa en mobil till sin uteplats.

Slingor

I dag var det utomhus pynt som skulle upp hos Rosa. Till garaget hade Rosa köpt en tomte på Motorcykel. Den hade de satt upp i veckan, idag skulle vi sätta ljus i rododendronen och på farstukvisten. Jag brukar promenera ner till Rosa med Shakira och passade på att fotografera en ljus beklädd flaggstång med stjärna på toppen. När vi höll på med ljusen hos Rosa så började det regna och jag tyckte det var bättre att gå hem med Shakira.

Kommer hem ganska sent från jobbet och vill inte bara lämna henne och åka igen men det är väl kanske inte så trevligt för andra med en blöt hund. Här är en bild på Elvy när hon skojar runt med julpyntet. Rosa och Elvy kom hem till mig med glögg och pepparkakor så satt vi och slappade en stund.

Pepparkakshus

Onsdag hos Elvy och hon kom med den härliga iden att vi skulle bygga pepparkakshus. Jag provade en gång för många år sedan med ett färdig bakat men det gick sönder när jag limmade. Jag har aldrig provat igen så jag tyckte det skulle bli lite spännande. Elvy tog fram papper och pennor så vi skulle börja från scratch med att rita upp det. Samtidigt satt hon och planerade att bygga slott och det ena med det andra. Jag började känna mig lite stressad och tänkte på förra gången jag byggde, så jag ville jag göra ett så litet hus som möjligt.

Elvy hade inga bak kavlar så hon tog fram gamla flaskor, skall erkänna att jag satt och önskade att de var fyllda. Vi började skära ut våra hus och jag min klanta skar ut fönster på tak bitarna. Typisk precis när jag tyckte jag hade fått flyt och börja få grepp på alla delar. Rosa var den som var snabbast och klar med sitt hus. Det var precis att degen räckte och jag fick ta lite deg av Elvy som började äta av resterna. Hmm fick liksom lappa mitt tak innan hon han att käka upp den sista degen.

Elvy och Rosa fixade till sockret och rosa fick till sitt hus riktigt rakt. Elvys hus fick ett härligt banan tak och de tyckte det liknade mitt stall innan vi fick rätat taket någorlunda. Jag fick till det mesta på mitt hus men Rosa fick hjälpa mig med taket. Sedan var det dags att dekorera snabbt som attan innan Rosa hunnit stoppat i sig allt godis. Hon hittade godis som såg ut som tomte stövlar så de satte jag i min skorsten.

Jag tycker våra hus blev riktigt fina och roligt hade vi. Stundtals var vi så tysta och koncentrerade att man kunde höra en knappnål falla. Det är synd att vi inte bakar lite oftare, det är något som är väldigt roligt att göra tillsammans. Tusen Tack för en rolig kväll Elvy.

Ändrig av blogtemat

Onsdag igen och vi skulle vara hos Elvy, men hon är på kallas så vi är hos mig idag. Rosa sitter just nu i soffan och svär över min bärbara dator som har fått ett eget liv. Fast det är klart att datorn inte installeras om man har Office i och inte xp. Hmm och hon har varit datalärare??? Vi skall ändra våra teman på bloggen. Rosa vill ha lite jul stämning. Så vi sitter tillsammans nu och grejar med våra bloggar. Jag kommer att vela som attan nu med utseendet på bloggen så jag lägger in en knapp där man kan ändra temat. Det är ganska frustrerande för besökare när man grejar med utseende så jag låter originalet vara och ändra med tema knappen istället.

Kommer att skriva under kvällens lopp. Oj klockan är över elva och Rosa har fixat ordning min bärbara dator. Nu är den äntligen hel och fin, ungarna får installations förbud. De brukar använda den när de lanar men de hade installerat massa konstigt som inte gick att få ut. Den är så liten att man bör ha det viktigaste och endast använda den när vi hjälper varandra med mallar o dylikt. Tusen tack Rosa. Under tiden hjälpte jag Rosa med hennes jul mall till bloggen.

Kärring onsdag

När jag kom hem från jobbet så hämtade jag hunden och åkte direkt till Delsjöns naturreservat. Jag åker förbi där varje dag från jobbet och tänkt att dit måste jag gå och promenera. Detta har jag tänkt i snart 8 år och idag kände jag att det var dags att sluta tänka och börja agera istället. Oj vad fint där är, bred fin väg och rejält backigt. Det är 7,5 kilometer runt sjön, sen om det är den stora eller lilla slingan fick jag inte riktigt klarhet i. Jag vände när vägen delade sig åt alla håll och kanter. Vi skulle ha kärring onsdag hos mig idag och jag hade redan promenerat i 1 timme och det började mörkna. Precis när jag var nästan framme vid bilen började det ösregna. Snacka om att ha tur.

Det var tänkt att vi skulle röja i kokhuset men det var becksvart och elen funkar inte i övervåningen. Sedan hade det varit lite bökigt att flytta kartongerna till loftet nu när en av mina hästar (förmodligen Beethoven) mosat trappan och då menar jag verkligen mosat. Loft portarna blåser upp ibland och nyfikenheten har garanterat tagit överhand och han har försökt gå in. Trappor och jox som ligger i vägen har aldrig varit något problem för honom. Så det blev att vi testade olika inställningar på våra kameror, lekte med Photoshopen, åt god mat och kollade på Bonde söker fru.

Rosa kom med förslaget att städa mitt kök och nu när jag ser bilderna fattar jag vad hon menar. Tänker inte på att jag har så rörigt.