... dina symboler här ...

Bröllopps ceremonin

Då var det dags för den stora dagen och jag skulle ha kimono på mig. Göta Petter vad de snörde åt, fick lite svårt att andas innan kroppen vande sig och det var stelt att sätta sig.

Bröllopsfest

Men jag fick fin hållning när jag satt ned och det var kul att fått prova på att ha en. Beundrar dem som kan gå en hel dag i detta och dessutom ute i 30 grader!

Bröllopsfest

Nu tog jag inte så många bilder för de hade en som gick runt och fotograferade, så jag satt mest och njöt av maten och ceremonin.

Bröllopsfest
Bröllopsfest Bröllopsfest

Bröllopet var indelat i olika sektioner och efter ceremoni hallen så var det när de gick ut på gräsmatta och sedan film visning när Micael och Mao var små.

Bröllopsfest

Sedan maten, stackars Micael och Mao de hann inte få i sig någon mat eftersom alla ville fotografera hela tiden. De satt där och såg så lyckliga ut medans folk kom fram och tog kort.

Bröllopsfest

Bröllopsfest Bröllops tårta

Mera film visning om gården och Göteborg. Hela lokalen var full av fotografier på Micael och Mao med familjen, hundarna och katterna. Från olika utflykter de varit på, väldigt roligt att gå och titta igenom dem.

Bröllopsfest
Bröllopsfest

Otroligt hängiven fotograf som var uppe på stege och i öppna spisen, han var bokstavligen överallt.

Bröllopsfest
Bröllopsfest
Bröllopsfest

En underbar ceremoni och jag hoppas de nu får många år tillsammans. Vi skall vara här i fyra dagar till innan vi åker vidare. Allt avslutades med att Mao leddes ut av sina vänner och Micael av Tobias.

Bröllopsfest

Kvälls pannkakor

En sån rolig kväll! Vi åkte en bit utanför centrum där Mao bor och hon visade sin gamla skola där det idag var festival med fyrverkerier. Väldigt mysigt område.

Festival
Nästan alla restauranger hade uppe massa lyktor och gatorna lyste upp ordentligt. De flesta var klädda i kimono. Barnen var super söta.

Festival
Mao beställde taxi åt oss när vi skulle till restaurangen och gick själv eftersom vi var för många. Tyckte så synd om henne då vi såg henne springa! Men …. så var hon borta……? och var i restaurangen när vi anlände!

Äter
Vi åt 4 olika sorters pannkakor och en var det bläckfisk i, inte riktigt min grej så Tobias tog bläckfisken och jag det andra. Men det var mättsamma pannkakor och riktigt gott. Skall börja laga sånt hemma.

Familjen
Jag passar på att fotografera olika brunnslock, oftast är det fantastiska bilder på dem och de finns ju överallt.

Brunnslock

Osaka Castle

Namba Park Namba Park

Vårt hotell ligger i samband med Namba shopping mal och har hur många butiker och matställen som helst, det är 8 våningar högt med takterrass. Så idag blev det pannkakor med karamell kaffe. Mycket gott!

Osaka

 

Osaka

Sedan bar det av till Osaka  slott som ligger mitt i centrum och området är 2 kvadratkilometer stort. Det går en löpar bana runt som är på 3,5 kilometer och väldigt popular bland invånarna. Det var mängder av folk som sprang runt på kvällen när Maos föräldrar visade oss runt.

2023-08-04 15.07.52 kopiera

 

Osaka

Det är en väldig populär plats att besöka och många går bara runt i den stora parken, vi blev väl inte så imponerade av slottet invändigt. Fördelen var väl den vakra utsikten högst upp.

Osaka Park

 

Osaka slotts park

Många var fin klädda och de var så vackra att se på. Det är ett populärt ställe även för lokalbefolkningen, iparken finns ett stort idrottsfält, basebollplan, fotbollsplan, utomhusmusikteater och utomhuskonserthall. 

2023-08-04 15.21.46 kopiera

 

Osaka Castle

Det var väldigt fin utsikt från de stora vallgravarna runt slottet, med flera platser som man kunde sitta och äta vid.

Osaka castle park

 

Osaka castle park

Många buskinggrupper uppträder i parken. På våren är visning av körsbärsblommor och plommonblommor populära i  parken.

Tempel

 

2023-08-04 16.26.06 kopiera

Här finns ett tempel och ställen där man kan hänga upp sina böner, antingen band, pappersrulle eller en träplatta. Det hängde mängde av önskningar på varje ställe.

Bringa tur

 

Bringa tur

Parken byggdes på en plats med en lång historia. Under femtonde århundradet byggdes ett militant tempel, Ishiyama Hongan-ji, här. År 1583 förstörde Toyotomi Hideyoshi Ishiyama Hongan-ji och byggde Osaka Castle här.

Osaka castle park

 Från 1870 till 1945 använde Osaka Arsenal ett stort område, och det förstördes i slutet av andra världskriget. År 1931 öppnades Osaka Castle Park för allmänheten, men det mesta av området användes av den kejserliga japanska armén. Efter andra världskriget togs det mesta av militärkomplexet bort och ersattes av den offentliga stadsparken.

Osaka castle park

Det var en lång svettig men härlig tur, så att komma till hotellet och hoppa i nattsärken var bara så ljuvligt.

Gubben Jag

 

Framme i Osaka

Då var vi framme i Osaka och i dag blir det bara att prova kläderna vi skall ha till bröllopet och se oss runt som hastigast.

2023-08-03 20.58.04 kopiera
Maos föräldrar bjöd oss på middag och tog oss på en kvällstur runt det gamla slottet mitt i centrum.

Osaka
Känns skönt att stanna ett tag och varva ner lite. Det har varit så otroligt mycket intryck. Härligt att se Micael och Mao igen.

2023-08-03 20.31.37 kopiera

Gardens by the Bay

Gardens by the Bay

Det här är nog den vackraste parken jag någonsin har sett! Ett bara måste att besöka igen och då ta en hel dag.

Gardens by the Bay

 

Gardens by the Bay

Här finns två stora växthus, där det ena omsluter ett berg av regnskog och det andra är fyllt av blomster och flora från olika världsdelar. 

Gardens by the Bay

 

Gardens by the Bay

 

Gardens by the Bay

Jag hade önskat mera tid så man hade kunnat fördjupa sig mera i alla blommor och träd som finns här. Underbar konst från olika världsdelar fanns överallt så det var otroligt mycket att se.

Gardens by the Bay

 

Gardens by the Bay Gardens by the Bay

Detta året så hade de Avatar tema, så de fanns lite överallt och smälte in så bra i omgivningarna. Det fans stora 3D scannrar så man kunde se sig själ som Avatar. Så välorganiserat och allt gjort med omtanke. 

Gardens by the Bay Gardens by the Bay
Gardens by the Bay

Upp emot 16 våningar höga trädliknande ståltorn som är klädda med grönska och med hängbroar i mellan ger ett futuristiskt intryck och vi satte oss och tog en fika så man kunde smälta all intryck innan vi åkte upp.

Gardens by the Bay

 

Gardens by the Bay

 

Gardens by the Bay

Vi avslutade med att invänta den stora ljusshowen. Helt fantastiskt att gå runt här och gott om ställen att vila och äta på.

Gardens by the Bay

 

Gardens by the Bay